Någon byter ut vårt barn varje natt...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ninali

Inlägg av Ninali »

Hur gick det igår då? :?: :?:

Jo, Saga somnade i vår säng men började efter en stund krypa runt i vår säng och så kan vi ju inte ha det - vill ju inte att hon ska ramla! Lade henne i spjälisen och fortsatte läggningen enligt shn. Hon höll på att somna, jag lämnade henne med ramsan och stod utanför dörren. Hon blev SÅ arg och efter en stund ledsen :cry: Då gick jag in och lade ner henne, lugnt men bestämt - buffade/gungade och gick. Oj, vad seg hon var!!! Vi höll på i någon timme men vid 23.15 somnade hon - och vaknade 00 igen...Hade då inte ammat henne sedan 20 så då fick hon mat och somnade med mig i vår säng för att vakna kl 1.30. Förvirrade väl henne då genom att lägga ner henne i spjälisen men nu somnade hon ganska lätt men fortsatte att bli arg när jag slutade gunga/buffa...Hon ställde sig upp hela tiden och jag lät henne hållas för att se om hon skulle lägga sig ner. Till slut somnade hon efter att jag lagt ner och buffat - kl var då 3,15....

Men VET ni!!!! Hon sov därefter i spjälisen till kl 7.20!!! :D :D :D
Så länge har hon inte sovit i ett svep sedan innan öroninflammationerna!!!! Gissa om jag är glad för hennes skull - ja, även för min såklart!!

Så fort hon satte sig upp hälsade jag henne glatt godmorgon och drog upp rullgardinen. Nu är kl 8.20 och hon börjar se lite trött ut men ikväll ska vi fortsätta använda spjälisen och hoppas på att dte ska gå ännu bättre!!! :D

På dagen sover hon ute i vagnen och då vaknar hon aldrig under sovpasset...

På återseende!!
Mamma till tre sm? troll!!!
Tv? sovgrisar och ett tredje litet natt-troll....:)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

:D Ser fram emot fortsatt rapport. :D

Det kommer att gå ännu bättre men bestäm er för vad som gäller. Annars vet hon snart inte vad som är fram eller bak. :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej igen Ninali!
Hmm...jag var nog inte tillräckligt tydlig i det jag försökte säga. Allt jag refererade till att du kan göra i sängen menade jag med henne liggande i SIN säng och du stående bredvid. Vårt mål här är att lära barnen att blir trygga i sin egen säng, med sig själva. Lära dem att somna in själva - trygga, att somna om själva när -inte ifall, för det gör dom - dom vaknar och att sova själva hela natten. Det kan du inte lära henne när ni samsover. Samtidigt ska du göra det som du anser är bäst, vi hoppas bara att du ska inse att SHN-kuren är det bästa, för det tror vi! jag röstar fortfarande för att du ska köra på hela paketet!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Ninali

Inlägg av Ninali »

Ingen fara :) Jag förstod det men jag måste erkänna att jag resignerade lite - ikväll ska pappa vara boss över nattningen!!!

Jag inser också att hon nu måste sova i egen säng eftersom hon kryper runt en del...Jag menade att vi samsovit såhär långt och att jag måste ge henne tid att vänja sig vid spjälisen och att jag därför måste skynda långsamt!

:)
Jennie

Inlägg av Jennie »

Såklart att vi vill veta av dig :D

Du behöver inte skämmas för att du samsover med ditt barn! Det gjorde jag också tills min lilleman var 5 mån. Då sov inte vi lika bra längre någon av oss så då körde vi kuren :D Och det är jag sååå glad över. Det var drygt ett år sedan och han sover alla nätter igenom, trygg och glad :D (Jag "samsover" med min "stora" kille på 6 år ibland när min man är bortrest, det är mysigt)

Alla behöver såklart inte köra shn-kuren. Det är förstås många som har barn som sover natten igenom utan att någonsin ha blivit "kurade" (som dina äldre barn t ex) men det är ju först när man tycker att sömnen börjar bli ett problem som man börjar söka information, eller hur :!:

Den här kuren provar man inte, man genomför den helt enkelt när man är påläst till 110% och riktigt taggad och känner att man har den självklara attityden 8) Det är då man ror i hamn. Samtidigt så får man skåklart ställa hur många frågor man vill här på forumet under tiden.

Lycka till!
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ninali skrev:/LO:

Jag tycker visst att barn som har ont kan behöva tröst!!! Har jag ett barn som har smärtor kommer jag ALLTID att trösta mitt barn...Antingen genom att vyssja det eller bara genom att sitta vid barnets sida och berätta sagor eller sjunga...

Min dotter bröt nyckelbenet i somras och hade vansinnigt ont men nu i efterhand har hon berättat hur skönt det kändes för henne då jag satt intill och pratade och pratade...Hur hon liksom bara flöt iväg och somnade tryggt!!! Alla barn är individer också - glöm inte det - mina äldre barn har aldrig varit rädd för vargen och det är inte jag heller :D
Hej.
Förlåt om jag uttryckte mig burdust, det var inte meningen. Det jag menar var bara att förklara att vuxna och barn inte är så olika...
Jag tycker att det du gjorde, som du skriver ovan definitivt går under begreppet lugnande.
För mig blir tröstande - som jag beskriver - lätt att man överför sin oro på den som behöver lugnas.

Lycka till med nattsovandet!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ninali

Inlägg av Ninali »

Då pratade vi förbi varandra :D

Det blir lätt så när man skriver - eller hur???

Jag är ingen orolig mamma som för över min rädsla utan det jag kallar tröst kanske många gånger skulle kallas för lugnande :?: :?:

Kram på dig och tack så mycket att du skrev igen - jag kanske oxå reagerade lite hårt!!! :D

Vi kör hårt ikväll igen - nu sover gumman så gott, så gott... :)
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej o välkommen!

Ville bara säga att kuren är inte så mycket en metod som en filosofi. Jag tror att det är svårt att kura ett barn om man inte delar de värderingar och synsätt som Anna skriver om i Barnaboken/hemsidan.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Ninali

Inlägg av Ninali »

Nej, men jag kan hitta verktyg för att hjälpa mitt barn att sova - även om jag inte delar Barnabokens värderingar/synsätt. Jag har faktiskt inte läst boken - däremot har jag läst det som är skrivet här på sidan. De tankar jag kan säga att jag delar är att barnen är detsamma som vi - men vi vuxna är också olika och det som passar ett barn kanske inte funkar på ett annat!! Mina tre barn har varit väldigt olika som individer vad gäller mat och sömn vilket jag också accepterar! :)

Men då kurar jag väl inte mitt barn - men jag lånar några verktyg :D
För mig saknar definitionen betydelse - ok - får jag skriva här ändå?? :?: :D
Gäst

Verktygslåda

Inlägg av Gäst »

Se Barnaboken som Verktygslåda. När du läst den har du nåt att hänga upp verktygen på. :D

Själv upptäckte jag en massa saker som jag nog egentligen tänkte men hade svårt att formulera. Så läs den eller skaffa Anna Wahlgren online och använd den som uppslagsbok.

Lycka till!
viola theresa

Inlägg av viola theresa »

Jag är också ny på det här forumet och tycker att det är väl finfint om Anna Wahlgrens metoder diskuteras, det tror jag nämligen att de tål :D
Har läst och läst om Barnaboken och det var en riktig guldgruva när min helt oplanerade dotter exploderade i min tillvaro :shock: :D
Men man måste ju få fråga Varför? Forumet ska väl inte bara vara för de redan frälsta så att säga...
Trots allt mitt Barnaboksläsande så har även min dotter fått sova i min säng tills för fyra dagar sen, håller i skrivande stund på att "kura" henne. Jag lät henne sova hos mig därför att jag tyckte det var skönt och fungerade bra för både henne och mig, och hon sov sina elva timmar per natt ändå även om hon vaknade till och letade efter bröstet - det beryktade Bröstet Som Napp mina vänner! Jag tyckte inte att det gjorde något eftersom hon somnade om direkt.
Tills för någon månad sen när hon blev rastlös och skrek och vaknade på kvällarna och jag fick natta henne om och om igen. Då bestämde jag att ändra på våra vanor och göra kuren. Där är vi nu. Nadja håller på att fatta och livet börjar redan bli lättare. Hon sover bättre på kvällen (om än sämre efter midnatt) och jag tror att hon kommer att må jättebra av det här.
Jag tycker att det är väldigt skönt att man inte överger barnet, som i femminutersmetoden, utan man talar om tydligt vad som gäller samtidigt som man visar att man är där och garanterar trygghet.
Lycka till med kuren om du bestämmer att göra den!
viola theresa,har en dotter f?dd 31 januari 2004
Ninali

Inlägg av Ninali »

Ny rapport! :D

Saga somnade i spjälisen efter en timme - vi gick inte in förrän hon slutade vara arg - vilket hon blev varje gång vi gick ut! När hon blev ledsen gick vi, lade ner henne - buffade eller gungade henne och talade om för henne att det var natt och att hon skulle sova...

När hon väl somnat sov hon i fyra timmar - när hon vaknade på natten tog det igen närapå en timm einnan hon somnade djupt igen men på natten gick det fortare att få henne tyst iaf! Därefter sov hon ytterligare nästan 4 timmar.

I förmiddags fick hon dessutom sova en liten lur i spjälisen och det gick jättebra. Hon var proppmätt och väldigt trött och somnad epå fem minuter och sov exakt 40 min till!!

Till lunch går vi på promenad och då sover hon såå gott!

Jag känner mig glad och jag tycker verkligen att hon svarar på våra försök att få henne att sova själv! Underbart att kommunicera på kvällen! Är hon arg ramsar vi litegrann och ökar på när vi märker att hon lyssnar - annars låter vi henne vara tills den värsta ilskan är över. :D

Jag orkar inte gå in in någon diskussion huruvida jag behöver läsa Barnaboken och acceptera alla värderingar i den...Förmodligen köper jag vissa synsätt men "dissar" andra totalt - det brukar ju vara så! Jag sökte hjälp ang sömn och tycker mig ha fått några tips på vägen som jag verkligen har tagit mig an - det är väl ingen religion vi pratar om - eller :?: :?: :D

Återkommer senare!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Underbar rapport och en mamma med självklar attityd - att på natten sover man. Grattis :!: :D

Klipper in Annas introduktion till forumet som nog svarar på din fråga att alla är välkomna hit. :D

PS. Nu är även vi fria från öronvärk, skönt. DS.

Kram

Anna Wahlgrens introduktion till forumen

--------------------------------------------------------------------------------

Alla är ni innerligen välkomna hit, ni föräldrar och medmänniskor som vill tala med oss och varandra om de små barnen, som vi fått som en gåva och ett lån! Och som ger oss bekymmer ibland - men också lär oss så ofantligt mycket.

Barn är betjänta av enkelhet. Dessa forum lever och verkar i Barnabokens anda. Här ska man finna enkla och praktiska råd som talar till det sunda förnuftet, få allmänmänskligt stöd i sin föräldrauppgift, erfara sans och perspektiv, känna glädje över den rikedom som heter barn och få lärorika inblickar i barnaliv och föräldraerfarenhet. Här överdramatiseras ingenting. Inget forum är tänkt som en klagomur.

Barn är också betjänta av saklighet. Kritik, tillrättavisningar, negativismer av alla slag ska alltid följas av ”en väg ut” - ett konstruktivt, vägledande, gott alternativ. På dessa forum gäller samma princip. Här odlas inga förtalskampanjer, personförföljelser eller kränkningar. Tilltalet är direkt. Ämnet är barnen. Ledstjärnan är i all saklig kärleksfullhet barnens väl.

Citat från andra föräldraforum har inte sin plats här. Inte heller ondgöranden över namngivna företag/personer. Dessa forum är inga aggressiva debattforum, inte heller några intimpersonliga chatforum. De handlar om barnen och ett gott förhållningssätt till både dem och själva föräldraskapet. Inget annat, och det är mycket nog! Upplysande, upplyftande och renodlat konstruktiva är dessa forum unika.
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"