Visst, det är bra om små barn sitter i en stol när de ska äta, för det gör ju folk i allmänhet, om man säger. I vår kultur. Men innan de små älsklingarna tillfullo har tillägnat sig just vår kultur, tycker jag inte det är någon katastrof om de sitter på bordet i stället. I en annan kultur skulle de ha suttit på jordgolvet, där alla andra satt i en ring. I en tredje kultur skulle de suttit ute i snön. Eller i ökensanden.
Jag menar inte att man inte ska bibringa barnen de kulturvärderingar vi lever efter just här, men man måste också fråga sig, tycker jag: vad är poängen med det hela

Handlar det om att barnet ska sitta vackert, eller handlar det om att lilla ungen ska äta så gott, när det serveras mat (med hungern som den bästa kryddan)
I Barnaboken, femte delen, "Bekymmer? Mat" kan man läsa en hel del om hur små barn beter sig, och inte beter sig

vid matbordet, och hur man lämpligen hanterar det
Vad gäller att vilja äta mammas/pappas mat i stället för sin egen (som är samma) tycker jag man i enlighet med ovanstående kan byta tallrik. Med "Varsågod

" och "Tack

" och sedan byta tillbaka, när det passar. Det behöver inte vara så konstigt.
Små barn arbetar mycket utifrån samhörighet. "Alllt mitt är ditt

" Det är kärlek, kan man säga, på sitt vis.
Jag har ett litet barnbarn hos mig nu. Hon är 16 månader. Hon får välling i flaska morgon och kväll. Jag har varit lite bekymrad över att hon inte ville äta upp, när det var jag som skulle ge henne. Hon tog bara plötsligt bort flaskan och ville inte ha mer, trodde jag, och över hälften var kvar. Men i morse gick det upp en talgdank. Hon tog bort flaskan och räckte den till mig - inte för att hon inte ville ha mer utan för att hon ville bjuda

Jag tog den till munnen och låtsades sörpla i mig, på allvar, och tackade sedan så himlans mycket för maten och gav den tillbaka. Varpå hon åt upp alltihop.
Förstår du