vaknar under promenad - aaaarg

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lotta Sthlm

vaknar under promenad - aaaarg

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej! jag har aldrig tidigare haft några problem med att få min lilla tjej att somna i sin vagn och sedan sova skönt under en lång promenad - tills nu!
fyra gånger av fem vaknar hon nu och vill inte sova mer utan blir riktigt arg! så hur gör ni egentligen när era små vaknar upp under promenad??? jag känner att jag blir stressad över att vara mitt i stan bland en massa folk när hon blir så arg och jag känner att jag inte riktigt vet vad jag ska göra.... :shock:
och det känns som om det här hänger samman med när jag började ha den långa luren i sängen istället för vagnen och jag tagit ut henne i vagnen i vaket tillstånd mer istället.... kan det stämma??
jag vill ju fortfarande ha möjligheten att kunna ta en promenad med henne då hon sover under den långa luren.... :cry:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

eller ja, sova vill hon väl såklart men hon kan väl helt enkelt inte somna om utan har en massa frågor som jag just nu inte kan svara på.... :cry: :cry:
Mamma till
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Lotta!

Det jag har märkt det är att vår plutt ibland har svårare att somna in, vaknar upp eller vaknar tidigare om jag är inne i stan. Normalt sett sover han ju still i vagnen på verandan (först går vi på promenad). En gång började han gall"fråga" inne på Åhléns.... Visste inte vart jag skulle ta vägen. Slutade med att jag tog upp honom :oops: .

TIPS! Ha alltid en liten filt för suffletten när ni är inne i stan (eller om det händer när ni är ute på promenad. Anv klädnypor för att hålla på plats. Fungerar alltid för oss (utom den gången på Åhléns...). Prata inte med skrutten utan gå på som vanligt. Vår försöker alltid rycka ned filten, men den sitter ju fast... :) .

Händer detta bara när du rör dig i andra miljöer?

Jag tror att de sover sämre just för att de är i en annan miljö med mycket röster och buller.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej och tack för ditt svar Kristin! till saken hör den bara att jag bor mitt i stan och därför är hon ju van att höra en massa buller och olika röster.... :? använder dock inget skynke utan hittills har det räckt med "vagnlocket"...har inte en aning om vad det heter...kanske vindskydd?...ja i vilket fall som helst så har den täckt större delen av framsidan på vagnen och hon kan därmed inte se ut... men det skadar ju inte att täcka ännu mer :)
kan detta inte bero på att hon blivit mer medveten om vad som händer utanför vagnen eftersom vi nuförtiden är ute ofta i vaket tillstånd och hon därmed vill vara med och se även denna promenad???
ja vad det än beror på så vill jag ju kunna svara på hennes frågor rätt och hur gör jag det???? :-k :cry:
Mamma till
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Lotta,

jag vill referera till mitt tidigare svar, dvs skaffa filt (minimera synintrycket till max) och fortsätt precis som vanligt. Prata INTE. Blir det för jobbigt när du är inne i en affär/café - gå ut. Visa henne i HANDLING att "NU ska här sovas som vanligt den här tiden!" Inget konstigt med det :) ! Tyvärr lyckades jag då inte på Åhléns (jag försökte hitta en lugn vrå inne på tygavdelningen, men vips så hade jag fullt om folk omkring mig :evil:, blev skitstressad), men får väl acceptera att det händer ibland...

Vår plutt har i alla fall somnat om efter 10 ibland 15 min så det är min erfarenhet.

Prova. Lycka till :D !

PS! Jo visst kan det vara som du säger att pluttan har blivit större och vill vara "med" överallt. Det märker jag också på vår son. Likväl måste de ju fortfarande få sin dagssömn så att de orkar vara med. Därför känns filten x-tra viktig. Kan de både SE och HÖRA, ja då blir det ännu svårare för dem att somna om.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"