Genomför SHN kuren och snart ut och resa

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bittan

Genomför SHN kuren och snart ut och resa

Inlägg av Bittan »

Är nu inne på tredje natten av SHN kuren och det går strålande. Lille Oliver 61/2 mån hade två korta uppvak i natt, däremot vaknade han 06.15 och småjollrade. jag ramsade direkt en gång, han vart tyst en stund men började sedan jollra igen. En gång till ramsade jag och avvaktade sedan. 06.45 började han låta olycklig så efter en ramsa till och han tystnade, stormade jag in och gjorde morgon. Tänkte bättre ta honom då än att han jobbar upp sig ännu mer. Min fråga nu, gjorde jag rätt eller hur skulle jag annars gjort? Vad gör jag igen om han fortsätter med tidiga uppvak men inte är ledsen utan bara jollrar glatt?
Sen en anna fråga, på fredag åker vi på en veckas semester som innefattar en lång bilresa med hotel övernattning innan vi kommer till stugan. Inte helt idealt med tanke på att kuren kanske inte har hunnit sätta sig men vi ville ändå köra kuren nu då hans nattliga uppvak med en måltid började spåra ur rejält. Vi ville inte bygga på en dålig vana till att bli ännu sämre så därför beslöt vi att bryta den med risk för lite strul under semester vecka. Finns det något tips på vad jag kan göra under resan annat än att odla attityden av självklarhet under resan och fortsätta som vanligt :lol: ?? Hans schema ser ut så här:
Sova natt 19-07
07 Välling
09-09.45 Sova 45 min
10.15 Lunch En burk + frukt
12.00-13.30 Sova 1,5 timme
13.45 200 ml mjölkersättning
16-16.45 Sova 45 min
17.00 gröt
18.30 Bad + gpdnatt slurk
19.00 Sova natt
Han är idag 6 1/2 månad.

Bittan med Oliver 060103
Bittan

Inlägg av Bittan »

Tredje natten gick ännu bättre, somnade 19.00 och sov utan ett pip fram til 06.15, då blev det samma sak som morgonen tidigar, vaknade och jollrade. Jag gav en ramsa men han fortsatte, han fick två ramsor till men somnade aldrig om. Jag plockade upp honom 06.45 och välling fick han 07.00. Det känns jättesvårt att få honom att somna om då han vaknar och jollrar och verkar pigg. Han tror han är det iaf men jag ser ju att han inte är det då han redan (07.15) gnuggar sig i ögonen. Hur ska jag göra får att få honom att förstå att det faktiskt inte är morgon ännu?
Bittan med Oliver 0360103
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej! :)
När det gäller morgonarna: Vid glatt joller ramsar jag inte alls, bara vid gråt. Om han ligger lungt i sängen och är glad så har han möjligheten att sova, det är det du kan ordna åt honom, och har gjort!
Jag brukar sätta på klassisk musik vid sådana tidiga uppvak, det brukar ibland få min son att somna om, ibland inte, men han brukar inte gråta. Det är vi nöjda med. Han brukar vakna för tidigt någon gång i veckan.

Angående resan tror jag det är bra om du fixar ett stort svart tyg så att du kan skärma av hans resesäng/ vagn så han inte ser er. Jag vet inte riktigt hur det ska hängas upp dock.. :D :idea: Kanske med såna där plastklämmor man kan köpa på bygghandel som man kan ha när man limmar saker (undrar vad dom heter?)
Annars kör precis som vanligt och räkna med lite mera frågor eftersom det är ett nytt ställe. Första gången min son sov på ett nytt ställe tog det en kvart, sen sov han.
Bittan

Inlägg av Bittan »

Ok, jag ska prova det där med klassisk musik och låta bli att ramsa imorgon. Men när han börjar låta olycklig, hur skulle du göra då om det fortfarande är kvar tid på hans "sovtid"?
Jag har laddat med mörkläggningsgardiner och jag ska fundera ut något att hänga upp dom med, kraftig maskeringstejp skulle kunna funka, hmmm, får klura vidare :roll: . Det som oroar mig lite är att det är så snart inpå kuren som vi ska åke men det är som sagt inget att göra åt så det är bara att ladda bössan inför resan, här ska sovas på natten. Ska tillägga att jag dock har gott förtroende för lillemannen då han ju redan på tredje natten sov i princip natten igenom, samt att hans tidiagre nattsömn varit helt ok. Tack för tipsen iaf, meddelar hur det hela avlöpte om en dryg vecka.
Bittan m Oliver 060103
Bittan

Inlägg av Bittan »

Fjärde natten var också super! Ett kort uppvak med en fråga "mamma, är du där?" och efter en ramsa "ja, det är jag, sov lugnt vidare" så somnade han om och sov till 07.00! Wow, säger jag, helt fantastiskt vad det känns bra. Nu får vi se hur dagslurarna går idag, dom har krånglat lite men det är ju helt normalt.
Bittan m Oliver 060103
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"