Hjälp! Hur va're nu igen.. när dom inte somnar all

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lillamolntuss

Hjälp! Hur va're nu igen.. när dom inte somnar all

Inlägg av Lillamolntuss »

Så tar vi äntligen tag i det där med dagslurarna... vi har ju... :oops: vagnat henne till sömns på dagarna (Varför? Ja säg det....) Eftersom natt-läggningen fortfarande krånglar så (det tog 1 timma för henne att somna igår - och det var inte särskilt glatt under den tiden) gissar vi att det är för att hon får så dubbla budskap av oss; Somna själv på kvällen? Men vagnas då? Det gör ni ju flera gånger om dagen, ju...! Vad är detta? - Tänker hon nog...

Hursomhelst. Idag somnade hon inte alls under 45-minuters luren. Läste i denna tråd att jag ska ta upp henne och låtsas som hon har vilat färdigt. Sagt och gjort. Funderar på om jag ska gå ut och gå så hon får sova utomhus i vagnen långa passet.

Hur får jag till en 5-minutare? Ska jag lägga henne - så får hon ligga tills hon somnar? Även om det tar flera timmar? Ska jag gå ut och gå så hon får somna i vagnen? Då sker det ju utan protester alls...

Ska vi inte ändra schema ändå? Fick rådet att inte göra det eftersom vi är mitt inne i kuren... Men hur länge räknas det som att man är det? Det har gått över två veckor nu. Hon verkar för övrigt inte särskilt trött vid sovdags. Blir 8 månader snart... kanske införa två istället för tre sovpass på dagen? Ska tillägga att vi nog läste för mycket om andras scheman och studerade hennes eget naturliga schema innan vi införde detta. (Varför? Ja... )

Nu följer vi detta schema:
07:30 Vakna, Mat (Välling)
09:30 Sova (45 min)
11:00 Mat (Gröt)
12:30 Sova (1,5 timma)
14:30 Mat (Lagad)
16:15 Sova (20 min)
17:30 Mat (Lagad)
19:00 Mat (Gröt, Nattslurk), Skrattet till godnattet
19:30 Sova (12 tim)

Nu år hon förstås jättetrött och kinkar och är allt annat än en glad typ...
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Lillstrumpa

Inlägg av Lillstrumpa »

Vi har också problem med dagslurarna.

Jag funderar på hur man gör om man bestämt 45 min sömn men lillen vaknar efter 15 min och gråter. Ska man då låta honom somna in i 20 min och sen ta upp honom fast det då blivit 35 min istället för 45 min.

Har också problemet att jag måste vagna honom på dagen. Det är helt omöjligt annars.
Mamma till pojke f?dd september 04.
SHN-kur p?b?rjad 5 jan 2005
Kristin

Inlägg av Kristin »

Visst är det viktigt att man lägger schemat efter pluttarnas rytm.......De måste ju vara trötta när man lägger dem. Sedan är det upp till oss föräldrar att se till att hålla dessa tider.

Ibland kan man ju få intrycket att de inte är trötta när det är sovdags (enl schemat), likväl somnar de inom några minuter när man lägger dem. Ibland när vi inte har kunnat hålla sovschemat :oops: (t ex vid besök borta eller bilresor) så har plutten visat att han kan vara vaken längre om han trivs. Dock mår han allra bäst om han får sova på de tider han har visat och vi fastställt. Det finns ju alltid en risk att de blir övertrötta och då är det inte så lätt att få dem att somna.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej alla!
Så här gör jag. Om lille E har svårt somna någon gång och till slut gör det inom ramen för själva sovpasset, så gör jag en bedömning av hur långt det är kvar av tiden och hur trött han verkade innan. Var han pigg och det är lite tid kvar får han sova fem minuter, har passet typ 15 min kvar får han sova 20 min och verkade han snortrött får han ibland sova sina 45 minuter ändå, fast det komprimerar schemat framåt kvällen lite. Jag gör helt enkelt inte så stor sak av det hela. Men han somnar nästan alltid snällt, så länge jag inte har fuskat med schemat för då blir det genast svårare några dar. (Slarv straffar sig genast är jag rädd! :lol: )
Såvitt jag har förstått det jag läst är enklaste sättet att få till en akut femminutare vid behov (dvs om ungen är övertrött och börjar skrika upp sig rejält) att buffa den lilla till sömns "mitt i allt stök" och sen väcka efter fem minuter som om inget hänt. Menjag kan ha fattat fel, har aldrig behövt använda mig av en akut femminutare. Lille E klara oftast alldeles utmärkt att missa ett sömnpass de gånger jag tvingar honom till det och då lägger jag 30 minuter tidigare på kvällen och marginalkvartar övriga lurar vid behov.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Mammamy, det här var intressant att läsa :-k ......

Faktum är att jag hade precis tänkt att skriva ett inlägg och fråga om liknande. Idag vaknade plutten efter 2 h middagssömn. Tidigare har han sovit 2,5 h. Jag har nästan alltid fått väcka honom detta sovpass. Kl 16 var det dags för em-luren som han normalt sett sover i en halvtimme. Idag lät jag honom sova 45 min - ja, han vaknade faktiskt själv :), lade alltså till 15 min pga minus vid middagsluren. Detta stör inte schemat då han äter kl 17. Han fick inte heller för mycket sömn pga detta.

Allt kändes bra för mig och jag tänkte inte göra en sådan stor grej av det. MEN, hade tändå tänkt fråga er forumister om detta var ok :oops:? Borde väl inte fråga så himla mycket. Lita mer på mig själv. Jag kan ju det här by know (ja, lite i alla fall.. :wink: ).

Som sagt, inte göra en sådan stor grej av det. Så länge man inte strular till schemat allt för ofta.

Jag har fått mitt svar :D .

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
ia

Inlägg av ia »

Hej Lillamolntuss!

Jag hade nog anda smygandrat i schemat lite anda, trots att ni ar inne i kuren och allt. Jag tror lilla tjejen bara behover tva lurar, sarskilt som det strular om dagarna. Och det blir kanske snabbare att fa till hela kitet om du gor ett schema med bara tva lurar. Det tar ju lite tid innan allt satter sig och ratt var det ar sa ar hon 9 man och har kanske svart att sova 3 ggr om dagen...

Om jag hade varit du sa hade jag forlangt vakentiden efter forsta luren och lagt eftermiddagsluren vid typ halv 2 och utnyttjat marginalkvart om det verkar behovas. Eller vid 1 kanske om hon verkar trott redan da. Och vagna INTE henne till somns -- jag tror du har alldeles ratt dar, att hon inte vet vad som galler for att somna in alltsa. Varfor vagning ibland och ibland inte, hur gor man egentligen??? tanker hon nog... :shock:

kram
maria
:D
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"