8-månaders ångest ?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Maurus mamma

8-månaders ångest ?

Inlägg av Maurus mamma »

Hej!

Vår son har nu antagligen kommit in i 8-månaders ångesten och jag tar därför gärna emot lite råd. :? Han har börjat sova sämre, vaknar upp ibland och gråter både på dagen och natten. Ibland somnar han om efter lite tröst, men på dagen vaknar han ibland till så mycket att han inte somnar om. Därtill börjar han lätt gråta om han blir ensam på golvet, förut har han lekt hur länge som helst för sig själv. Gnäller också en hel del och klänger på mig. Är emellan närmast hysteriskt vild och gnällig samtidigt.

Jag har läst kapitlet i Barnaboken, men tar gärna emot flera råd för hur man hanterar situationen. Vi hade tänkt resa till Maurus faster i Köpenhamn, men funderar nu att det kanske är bäst att inte resa just nu. Vad tycker ni andra ?

Tacksam för svar! :D
V?r son, Maurus, f?ddes 14.11 2005
mrs tall

en till ångestare!

Inlägg av mrs tall »

Jag skrev för några dagar sedan ett inlägg om vår Skruttis 8 mån ångest. Vår son vaknar inte på nätterna eller dagarna med det allmänna gnällandet känner vi igen. Det absolut värsta är om mamma eller pappa måste gå utom synhåll, för då blir man riktigt ledsen :( .

Nåväl, pappa och jag har reagerat lite olika på gnället. Pappa sätter sig gärna ner och pratar och håller lilleman sällskap, medan jag försöker ta upp honom i vad det än är jag håller på med. Båda sätten fungerar relativt bra. Det underbara har varit att se hur nära han och pappa kommit under sina stunder på golvet och vid datorn. Nu duger pappa nästan lika bra som mamma om och när det krisar! Tid och förståelse tror jag att småliv i den här åldern behöver!

Man får helt enkelt ta det lite som det kommer just nu. Vi har bestämt att rutinerna är och skall hållas fasta oavsett vad lillkillen har för bekymmer. Därutöver får man ha lite större tålamod och förståelse. Och en massa pussar förstås! :D :D
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Maurus mamma

Inlägg av Maurus mamma »

Hej igen!

Jo, mest gnäller också vår gosse, men nu senaste natten vaknade han också vid 04-tiden och smågrät. Det var svårt att få honom att somna om. Jag försökte lugna honom i hans egen säng som vi brukar, men han var vaken i en dryg timme. Vad borde jag göra om han börjar vakna flera nätter ?
Han har annars sovit mellan 10-12 timmars nätter sedan han var fyra månader gammal.

Även om jag vet att man borde vara mest hemma i den trygga miljön har vi varit en hel del hos både farmor och farfar och mormor och morfar. Eftersom vi har så vansinnigt hett i vår bostad. Jag vet inte om vi har orsakat mera gnäll pga. att vi sovit en hel del borta. Vad tror ni ? Borde man vara mest hemma ?

Och ännu en fråga: Hur länge brukar denna 8-månaders kris vara ? :roll:
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Hej på er,

Jag kan berätta att vår 8månadersångest var i 4 veckor, kanske kanske lite längre t.o.m. Jag höll på att bryta ihop :oops: För allt man "byggt" upp gemensamt höll på att raseras. Jag vacklade i mitt schema för att jag blev helt förvirrad och då blev allt ännu värre.

Det är bara att härda härda och härda, och vara tydlig, ge raka besked. Självklart ömhet och kärlek i massor, men ändra för guds skull inte i några rutiner :oops:

Fortsätt att lugna i hans egna säng. Han är ju trygg där och ska vara det i fortsättningen. Inte ens en 8månadersångestvarg ska få ändra på det.

Angående resandet så har jag ingen bra rekommendation. Vi reste inte till "nya" övernattningsställen under vår period. Endast till mina föräldrar som vi besöker jämt.
Vi hade faktiskt inte så mkt för oss alls den här perioden eftersom vi gick från superpigga föräldrar till trötta föräldrar helt plötsligt :shock:

Lycka till, och det kommer gå över. Var så mkt som vanligt som det bara går. Håll schemat och ensamleken.

/alfsmamma
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Hmmm.. :? jag reagerade bara på det där om att ni försöker trösta honom om han vaknar. Jag vet inte om jag skulle tänka så, utan mera vara än mer fast och konsekvent och göra precis som vi gjort innan. Har ni ramsat, så är det alltså ramsan som gäller, osv.

Men det är bara jag, och eftersom Skruttis är vår första unge så har jag inte mer än så att komma med.

Kämpa på! :D :D
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Maurus mamma

Inlägg av Maurus mamma »

Hej!

Vi har aldrig egentligen ramsat, utan Maurus har sovit gott utan någon ramsa eller vagning, buffning. Men lugnat honom med solfjädern har vi gjort och så haft någorlunda rutiner. Men ingenting helt fast, eftersom jag känt det tyngre om vi hade varit tvungna att hålla helt stenhårt fast i vissa tider. Som tur har Maurus sovit gott ändå. I natt sov han igen bra, så hoppas att det inte blir flera vaknätter. :D

Tack för era svar!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"