ta bort en dagslur?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

ta bort en dagslur?

Inlägg av fjällström »

Vet inte om jag gör fel som börjar på en ny tråd, men nu är det nåt helt annat jag undrar över :?

Vår dotter, 1 år gammal sover 12 tim natt. På förmiddagen sover hon 1,5 tim och på eftermidagen 20 minuter. Nu funderar vi på när det är dags att ta bort en dagslur :roll: Egentligen ska ju hon sova 13.5 timmar/dygn, men som det är nu sover hon ju mer än det 8-[ Det är väldigt svårt att få henne att somna första luren. Idag var hon arg ungefär 30 min...
Men nog undrar jag om hon ska kunna hålla sig vaken 5tim fm + 5tim em :?: :?: Men timmarna skulle vi ju få ihop :roll: Kanske man då kunde ge henne 5 minuter på em om det skulle behövas.
En annan fundering är maten.. Som det är nu äter hon (oavsett vad som serveras) 4-5 skedar och sen säger hon "nä nä nä" och vägrar äta mera :? Om vi skulle ha henne att sova bara en gång så innebär ju detta att hon måste äta lunch innan hon går i säng. Alltså inte när hon är utvilad :roll:
Schemaförslag mottages tacksamt :!:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Matintaget brukar minska ordentligt vid ca ett års ålder. Och det är tur för annars skulle vi vara en betydligt större ras än vi är, människan.

Tycker att det verkar tidigt att dra ner till en, men jag har bara en pluttis att utgå ifrån. hon var 16 månader när hon i en vecka inte somnade på sin lur. Då tog vi bort den, men ibland kunde hon få en 20-minutare vid behov.

När har ni första luren? Ligger den för nära natten? Fundera!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Det verkar vara olika, när det är dags att ändra till en lur.
Kolla den här omröstningen: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3338

Min son sover 1,5 timme mellan 12 och 13.30. Natt mellan 19 och 07. Han har nyss börjat med det och det funkar fint. Som du säger så kan han behöva en 5minutare ibland, om han av någon anledning vaknat lite tidigt eller så.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"