Värre än värst!

Samtalsforum med barnen i fokus
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Napp: förstör nattsömnen, helt klart. Jag undrade också "hur ska det gå" utan napp men jag är såååååå otroligt glad att hon inte har napp. Varför har de nappen egentligen :?: Sugbehovet avtar vid 4-6 månader och efter det finns ingen egentlig anledning. Annat än bekvämt för föräldrarna. :? Min första flicka hade napp och jag kan nu se att det var egentligen för vår skull. När vi startade kuren så natt 1 fick hon eget rum, kastade nappen, slutade nattamma - med andra ord hela kittet.

Och som du säger - han är inte nöjd alls. Då gör ju verkligen inte nappen något gott :?: Han glömmer den på 5 minuter, helt säkert.

Magen: Har han provat annat :?: Vet han vad han föredrar :?: Magläge är det allra tryggaste för dem. Vissa sover bra ändå och då är det ju inget problem. Rekommenderar starkt magläge. Läs på Annas sidor om magläge.

Att mina barn skulle sova på rygg/sida var lika sannolikt som att jag skulle somna mitt i ett gympingpass. Ändå var jag förstås orolig när man hela tiden hör "faran" med magläge. Så enligt Annas rekommendation hyrde vi andningslarm och jag har inte oroat mig en enda gång. Du kan få det på en dag med Techo Medica, företagspaket.

Ingen tortyr att lägga på mage. Du hjälper honom att lära sig sova. Glöm inte det. :!:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
mammamy

Inlägg av mammamy »

Jag tycker ni verkar vara bra på gång redan nu. Du behöver inte buffa om han kommer till ro och somnar av sig själv, men skicka med honom ramsan (ni har väl valt en ramsa och övat den i duschen eller nåt :lol: ), kanske har ni redan börjat köra med ramsan tom?
Eftersom nattningarna verkar funka redan: Tillrättaläggandet vid nattning och ramsa ut ur rummet och från dörrens utsida som besked, om ni tror att han kommer till ro utan att ni gör något ytterligare. Om han gnölar lite och ni väljer att inte åtgärda det och han sedan tystnar så bekräftelseramsar ni som beröm för att han tystnade själv. Gott så, nu sover han. MEN sen vaknar han i natt och DÅ ska ni GE BESKEDET "det är natt, på natten händer ingenting, då SOOOVER man". Hur gör ni det, har ni bestämt det ? Bara ramsa utanför rummet eller ska ni buffa eller hur har ni tänkt? Vad gör ni när det inte "biter"? (Vi införde ramsan och den tog så bra så vi behövde aldrig köra någon kur, har inte behövt några andra verktyg heller än så länge.) Det är det här som ni måste ha pejl på innan ni kör hela kuren, känns det som om ni har det så gasa och kör bara!
Schemat är till för att ni, trots att han gnölar, ska kunna VETA att liten har fått
A:tillräckligt med mat,
B:sina behov av kontakt, social delaktighet och omvårdnad tillgodosedda, C:tillräckligt med möjligheter att sova.
När ni VET det blir ni själva så mycket tryggare som föräldrar och DET kommer han att reagera positivt på. Ni är ju trygga med era tjejer, ni kommer att bli det med honom också!!
För mig, som haft en 3,5 månader lång tung start som nu förbytts i en fröjdefull fridsam TRYGGHET för både mig och lille E, så hjälpte schemat oerhört. Han gnällde och gnölade mycket förr, (för lite mat och sjuk och otrygg mamma) men schemat gjorde att jag bara kunde titta på klockan för att få reda på den troligaste orsaken för stunden. Efter endast några dygn med schemat - om man håller tiderna - så har man ställt in den lilles biologiska klocka och då somnar de när man lägger dem, vaknar när de ska upp och är hungriga när det är matdags.
Han behöver inte äta på natten, han klarar 12 timmar utan problem. Tro inte att det är hunger som gör att han skriker på natten, som ni märkte hjälpte inte mat, eller hur :shock: . Han svälter inte ihjäl på en natt och det brukar ta ca tre dygn efter att man slutat ge mat på natten innan aptiten på dagen ökar.
Har ni gjort upp ett schema än, hur ser det ut?

Tänk dig att du är supertrött, utmattad, jättenervös, överstressad och orolig: hur skulle du vilja bli bemött? Är inte drömmen en stor, stabil, överjordiskt LUGN och sävlig person som hela tiden LER godmodigt och ser ut att veta exakt vad hon/han gör? Försök tänka på den bilden och FÖRSÖK se ut så hela tiden när ni är med gossen. Vi vuxna kan ju spela lite apa, när ni inte orkar mer får förälder nr 2 rycka in. Det upphöjda stoiska lugnet är det ni behöver odla (eller fejka för all del) nu för att få ordning på liten - och er själva.
Ni fixar det här Julius, detta är helt rätt metod för er! Det känns tungt när man laddar inför starten, trött och sliten och vanmäktig, men SHN-kuren och Anna Wahlgrens filosofi är PRECIS VAD NI BEHÖVER!!! Kämpa på och kom igen, det här blir bra och ni kommer att kunna njuta ohejdat av er lille son mycket snart!! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Fimpa nappen, ni kommer inte att sakna den (kom ihåg att han alldeles snart kommer att vara en glad skit som sällan gnölar, då vill ni inte att han ska ha napp för ni vill höra hans ljuvliga stämma!). Lägg hnom på mage, absolut! Babysense säljer larm för en summa motsvarande ca 6 månaders hyra, komer snabbt och känns extra tryggt när de är förkylda t.ex. Magläget gör att de sover bättre och inte vaknar lika lätt. (Min lille strävade också uppåt bakåt, sover som en gud på mage.)
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Julius

Inlägg av Julius »

Nu laddar vi inför sömnen inatt och vi startar inte denna natten utan vi behöver nog minst ett dygn till innan vi är redo att trycka på knappen:GO!!!

Nu är vi redo att sova iallafall!
Vi hörs imorgon igen & tack allatappra & tålmodiga svarare hittills. det kommer mera, det kan jag garantera!

Natti, natti sov så gott!!!
Son f?dd 040806 SHN-kuren startad 17/1-05 & funkar kanon fortfarande!
D?ttrar f?dda 940818 & 970611 & 060220 (Ej kurade)

:heart:Bilder p? de sm? liven:heart:
Julius

Inlägg av Julius »

Hej igen!
Nu har natten gått och han vaknade och fick mat kl 1 och 5 samt började gnälla men somnade om igen vid 6 och 7. Vaknade glad med joller kl.7.30. Vi gav välling kl.8, men han var inte ett dugg intresserad & det kan vi ju förstå med tanke på att han ätit 2 gånger i natt. åt till slut inom den tillåtna halvtimmen upp iallafall ca 120 ml välling. Somnade i famnen under matningen, men vid överläggandet i vagnen så vilade han bara & var tyst en stund. Då avbröt vi tyvärr och tog upp honom (vet att vi gjorde fel) och han lekte lite mer på golvet. Nu när klockan är tio så passade inget längre och han är onöjd så nu har vi lagt honom i sängen och sjunger en somnapådagenramsa för honom, men han kommer ändå inte till ro. Kan ni vara snälla och tipsa oss så att vi på bästa sätt kan föbereda oss inför dagen D och underlätta fram tills dess. Vi känner att vi har så lite tålamod så det räcker med 30 sekunders misslyckande efter några gångers försök så får vi spader och tar upp honom för att trösta eller låter han göra något annat bara han är tyst. Vet mycket väl att det är fel av oss, men vad kan vi göra. Vi ber ju om hjälp och råd nu i denna situation. Ingen beklagan alltså!!!
Vi vill så gärna göra detta riktigt när vi väl är beredda och laddade, men nu vill vi bara underlätta tills dess att vi kör på riktigt!

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Antingen så börjar ni på riktigt NU eller så har ni det som ni hade det innan fram tills dess.

:idea: Det ni gör nu (bekräftar hans och era egna farhågor) gör att ni får det mycket besvärligt när ni väl startar! Förbereda HONOM :shock: ska ni inte göra - ni ska förbereda :!: ER SJÄLVA :!: så att ni kan besvara hans frågor i en attityd av självklarhet dagen D!

:D Lycka till!
Julius

Inlägg av Julius »

Pappa har nu lyckats få honom att somna på magen i spjälsängen med hjälp av buffning & ramsa! Nu är vi nog på G! Snart så kan vi oxå njuta!

Jennie

Inlägg av Jennie »

Julius!

När vår lillkille var ungefår i er ålder så införde vi shn-kuren MED UNDERBART RESULTAT!!! Det är nu drygt 1 år sedan och han sover fortfarande mkt bra. Så tro mig: Denna metoden fungerar :D

Jag vill starkt rekommendera er att följa kuren till punkt och pricka som tidigare talare skrev. När vi skulle införa kuren trodde vi också att vi skulle kunna hitta någon egen slags kur med napp och ligga på sidan men som tur var testade vi aldrig det utan läste på mer istället och beställde ett andningslarm (det kom efter bara två dagar på posten) och lade honom på magen.

Det är mkt viktigt att ni är tillräckligt pålästa och känner er starka och trygga i det ni gör. Inga halvdana försök :!: Ni skall känna en självklar attityd att detta fixar ni :!:

Nappen kan ni kasta! Han glömmer den på en natt som Anna brukar säga och det stämmer faktiskt! Vad ni än gör så TYCK INTE SYND OM HONOM för det är det inte. Han behöver bara lite hjälp att lära sig att PÅ NATTEN SOVER MAN.

Lycka till! och skriv gärna och få tips och råd här på forumet, vi är många som vill hjälpa.

Angående Annas "gräl" på er så menar hon bara väl, hon för barnets talan i alla lägen :wink:
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
Julius

Inlägg av Julius »

Bör vi väcka honom nu efter 45 minuter med en jättefest eller ska han sova längre med risk att han vaknar själv & är ledsen & skriker?

Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Är det meningen att han ska sova 45 minuter, så ska ni väcka hon med jättefest nu. Massa pompa och ståt och glädje gäller. Det är ROLIGT att vakna! :) Och det är ROLIGT att återses efter sömnen. :)
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Julius

Inlägg av Julius »

Kuren är ännu inte påbörjad och vi är långt ifrån schemat tidsmässigt för han skulle ha sovit 8.30-10.00 enligt vad vi har skissat på och inte somna kl.10.15. Men vi kan ju ändå väcka honom med enorm glädje och lustighet för så kommer det ju att bli ändå inom kort!!!

Vårat förslag på schema är:
7.00 - Vakna Godmorgon
7.30 - Välling 230 ml
8.30-10.00 - Sova 1½ timme
11.00 - Gröt & fruktpuré
12.30-14.00 - Sova 1½ timme
14.30 - Burkmat & fruktpuré
17.00-17.45 - Sova 45 minuter
18.00 - Gröt & fruktpuré
19.00 - Bad i baljan
19.30 - Nattslurk välling 165 ml
20.00 - Sova Natt

Summa sömn = 14 timmar & 45 minuter

Synpunkter på detta för vår 5½ månaders kille mottages gärna & tacksamt!

Julius

Inlägg av Julius »

Det löste sig själv för han vaknade efter precis 45 minuter och vi skyndade in och gladde honom innan han hann och ta egen ton.
Nu kör vi efter schemat så nu ger vi gröt även om det är några minuter försenat, men det måste ju ändå vara inom den toleranta kvarten.

Håll tummarna för oss!

Louise

Inlägg av Louise »

Jag håller absolut på att köra helt enligt "kurrecept" och eventuella modifieringar får komma senare, om det skulle behövas.
Jag tycker jag har läst om många som kört olika varianter på kuren och inte lyckats så bra som man faktiskt gör om man följer detta väl utprovade och fungerande recept.
Läs mer, mer och ännu mer ocg fråga forumet och kör sedan när ni är superladdade med kunskap och självförtroende så att ni inte sviktar när barnet börjar fråga vad det är som är på gång.
Lycka till
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Varför lägga klockan 20.00??

Vill ni inte att han ska sova 12 timmar natt??

Detta schema hade vi vid exakt 5½ månader då vi genomförde kuren

7.00 Vakna med pompa och ståt, ammas
8.30-9.15 45 min sova
10.00 Ammas + gröt
11.30-13.00 sova 1½ tim
13.30 Ammas + mat
15-15.45 sova 45 min
18.00 Bad, lek
skrattet till gonattet SUPERDUPER VIKTIGT
18.45 nattslurk ammas

Ta vara på de naturliga sovintervallen, 5, 20, 45, 1½, 2 tim

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Julius

Inlägg av Julius »

Hans rutin är sådan nu och han somnar själv väldigt bra på kvällen vid precis den tiden. Dvs kl.20. Sedan så är ju kl 7 en perfekt tid att vakna vid för då ska pappa och systrarna (när de är här varannanvecka) ändå upp. Nu lade vi honom till att sova kl13 och han vaknade själv och skrattade 35 minuter senare.
Ska vi buffa då egentligen och somna om honom fastän han verkar lycklig?
Nu gjorde vi tyvärr inte det, men pappa är ute med vagnen nu för han blev sån som vi är van med att han alltid varit. Så vi har redan kommit underfund med att det är vi som gör fel & ger honom fel signaler och svar hela tiden på hans frågor så nu är nog ändå dagen D närmare och närmare och snrt dax för kurning! Men ack så många frågor som kommer hela tiden innan man kan börja och för att vi ska kunna känna oss säkrare inför starten.
Snälla fortsätt och hav tålamod med oss vi är snart redo och startklar och efter så kan ni ge er den på att vi gärna hjälper andra så som ni nu hjälper oss!!!
Vi riktigt längtar tills dess!

Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"