Värre än värst!
Värre än värst!
Vet inte när vi ska få möjlighet att läsa tillräckligt för att kunna känna oss säkra på att kunna starta kuren. Inatt vaknade han kl 1 och vi fick tillslut ge honom mat, men det hjälpte inte. Skriket fortsatt & han var ändå onöjd. Tillslut så var pappa tvungen att ta upp honom & gick ut för att vagga till sömns i vagnen. Det tog en kvart så somnade han tillslut. Så fort vaggandet upphörde så vaknade han efter en kort stund och vaggningen fick startas igen. Så höll det på ända tills halv tre. vaggandet upphörde då, men han vaknade iallafall & gnydde & fick nappen vid fyra tillfällen. Detta pågick ända fram tills klockan blev halv sju. Gav honom välling då, men han åt endast 100 ml och ändå pågick matningen i nästan 45 minuter utan att få ner mer. Han somnade igen kl.8.10 då pappa samtidigt gick och la sig. Gnydde & fick napp & vaggning av mamma 8.50 samt 9.20. Vaknade igen kl.9.45. Fick kl.10 230 ml välling bajsade och fick 110 ml till utan problem åt han upp detta. Var ändå inte nöjd utan gnällde & korvade sig & kunde inte ligga & roa sig själv ens för en kort stund, men det är ju inget vi är vana med ändå så varför idag. Trodde ändå att han skulle vart nöjdare med så mycket mat i magen. Men tji fick vi! gick ut en runda med vagnen och han somnade 11.35. Vaknade igen 12.20. Kl 13 dax föer en burk med biff stroganoff som igen åts under protest. Han var missnöjd som vanligt efter maten. 14.10 - Gick ut en promenad med vagnen för han skulle få sova igen lite mer efter den dåliga natten och förra korta sömnen. Somnade tillslut kl.14.25. vaknade direkt vi kom fram till affären efter 30 minuter. Var ändå ganska nöjd när vi handlade bara vagnen rullade hela tiden så. Fick gröt & fruktpuré kl.16.45 och åt faktiskt en ganska så stor portion under lite mindre protest. Har dock efter det varit väldigt gnällig & grinig samt rapig & onöjd. Försökte somna honom i 30 minuter men gick bet. Och där står vi nu och snart är det dax för bad & nattslurk & godnatt. Inget lätt liv det här med att vara mamma & pappa till den här grabben iallafall!!!
Vad ska vi ta oss till med honom!
Tror ni verkligen att lösningen är rutiner, mer mat & sömn?!
Hjälp oss förstå!
Hjälp oss förstå!
Son f?dd 040806 SHN-kuren startad 17/1-05 & funkar kanon fortfarande!
D?ttrar f?dda 940818 & 970611 & 060220 (Ej kurade)
Bilder p? de sm? liven
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Tja, sälj honom på Blocket, vetja
Naturligtvis skulle rutiner och tillräckligt med sömn göra susen. Får han sova som folk enligt shn-kuren (det tarvas mycken läsning
Frågan är bara hur vi ska kunna kura ER gnälliga ömma...
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
vad tror du själv skulle lösa situationen? Ni vet ju inte hur ni ska hantera situationen.
Tänk dig själv att befinna dig hos människor som inteförstår vad du säger/frågar/undrar De tittar på dig och undrar vad du vill " är han hungrig/törstig/trött/busig" osv. Sedan provar dem med mat, nähä det passade inte, sedan provar de med lite annan mat nähä inte det heller. Och så blir de förbannde för att du är så otacksam! Det enda du vill är att få veta hur man ska göra. Hur ska de kunna lära dig hur det ska gå till. Jo, genom att strukturera upp tillvaron: Äter gör vi på dagarna, sover gör vi på nättrena, leker ute och inne gör vi på dagarna liksom att arbeta.
Det är inte alltid lätt att vara människa och därför måste vi hjälpa våra barn som inte har bett om att vara till besvär
Tänk dig själv att befinna dig hos människor som inteförstår vad du säger/frågar/undrar De tittar på dig och undrar vad du vill " är han hungrig/törstig/trött/busig" osv. Sedan provar dem med mat, nähä det passade inte, sedan provar de med lite annan mat nähä inte det heller. Och så blir de förbannde för att du är så otacksam! Det enda du vill är att få veta hur man ska göra. Hur ska de kunna lära dig hur det ska gå till. Jo, genom att strukturera upp tillvaron: Äter gör vi på dagarna, sover gör vi på nättrena, leker ute och inne gör vi på dagarna liksom att arbeta.
Det är inte alltid lätt att vara människa och därför måste vi hjälpa våra barn som inte har bett om att vara till besvär
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Hej Anna
Hej Anna, och tack för ditt svar.
Skönt att höra att vi är så gnälliga. Det var ju precis det vi ville höra och just därför vi skyndade ut och köpte din bok idag trots söndag och dåligt med öppna bokaffärer, och därför som vi växelläser så ögonen går i kors för att bättre kunna förstå och rätta till vad som gått snett. Självklart är vi frustrerade över att vi inte har lyckats med att få oss och vår son att finna harmoni i tillvaron - men det är väl ändå inte gnäll, eller???? Blir lite tagen av att få känslan av att du menar att vi är så dåliga föräldrar när du ändå i boken skriver att "här får man inte veta hur fel man gör och hur dålig man är som förälder. Här får man i stället stöd glädje och uppmuntran". Känns plötsligt inte helt ärligt om du förstår mig.
Att vi hittade in här var mer eller mindre en slump och vi har väl inte hunnit läsa allt tillräckligt mycket än för att förstå allt, och det kanske beror på att vi alla lider av situationen som den är med ett minimum av sömn och lugn och ro.
Får se om vi fortsättningsvis vill delta i detta forum eller ej, eller provar att "kura". Hade jag vetat att det var lönlöst hade jag nog vänt dig och din metod ryggen, men vi är alltför desperata i vårt helhjärtade föräldraskap att vi med största sannolikhet och fullständig hängivenhet kommer att göra det i alla fall. Synd bara att man ska behöva bli så ledsen och dränerad på kraft av dig och andra på vägen.
Mvh Kämpande föräldrar
Skönt att höra att vi är så gnälliga. Det var ju precis det vi ville höra och just därför vi skyndade ut och köpte din bok idag trots söndag och dåligt med öppna bokaffärer, och därför som vi växelläser så ögonen går i kors för att bättre kunna förstå och rätta till vad som gått snett. Självklart är vi frustrerade över att vi inte har lyckats med att få oss och vår son att finna harmoni i tillvaron - men det är väl ändå inte gnäll, eller???? Blir lite tagen av att få känslan av att du menar att vi är så dåliga föräldrar när du ändå i boken skriver att "här får man inte veta hur fel man gör och hur dålig man är som förälder. Här får man i stället stöd glädje och uppmuntran". Känns plötsligt inte helt ärligt om du förstår mig.
Att vi hittade in här var mer eller mindre en slump och vi har väl inte hunnit läsa allt tillräckligt mycket än för att förstå allt, och det kanske beror på att vi alla lider av situationen som den är med ett minimum av sömn och lugn och ro.
Får se om vi fortsättningsvis vill delta i detta forum eller ej, eller provar att "kura". Hade jag vetat att det var lönlöst hade jag nog vänt dig och din metod ryggen, men vi är alltför desperata i vårt helhjärtade föräldraskap att vi med största sannolikhet och fullständig hängivenhet kommer att göra det i alla fall. Synd bara att man ska behöva bli så ledsen och dränerad på kraft av dig och andra på vägen.
Mvh Kämpande föräldrar
Bilder p? de sm? liven
Re: Värre än värst!
1. Vi och vi och vi! Ni är ju två! En av er läser på och läser på och läser på, medans den andre håller ställningarna och gör vad ni hittills gjort, eller hur?Julius skrev: Vet inte när vi ska få möjlighet att läsa tillräckligt för att kunna känna oss säkra på att kunna starta kuren.
Inget lätt liv det här med att vara mamma & pappa till den här grabben iallafall!!!
Hjälp oss förstå!
2. Och verkligen inte lätt för lilla gossen!
3. Ni ska kura honom!
4. Jaaa, garanterat är lösningen; rutiner, rutiner, rutiner, med mer mat och sömn, sömn, sömn!
4. Ni kommer att förstå! Här finns ett helt koppel av kloka, proffsiga forumister, otroligt hjälpsamma, beredda att svara på frågor och ge er allt stöd ni kan behöva, men förståelsen kommer inte serverad på silverbricka, något får man göra själv; läs på!!!
KOM IGEN NU! ETT UNDERBART LIV VÄNTAR RUNT HÖRNET!
Hej på er igen
Annas ledord är också anledningen till vad hon skriver.
När jag var fullkomligt slut och sökte nya vägar så fick Anna mig över krönet med hjälp av en spark i baken.
En spark som satt precis där den skulle och som fick mig att se saker i sitt rätta perspektiv. Det var precis vad jag behövde då. Hade ju inte varit direkt hjälpt av någon som tyckte synd om mig.
Så, se kärleken till barnen bakom orden och ta till er sparken. Vänd på tanken för tänker man gnäll (eller trötthet/frustration etc) så är det det man bär på näthinnan hela tiden.
Det som verkligen skiljer detta forum från andra platser är att alla strävar mot problemlösning och stöd. Så alla ord ni läser bottnar i det, även om det kan kännas annorlunda.
Kram

Annas ledord är också anledningen till vad hon skriver.
När jag var fullkomligt slut och sökte nya vägar så fick Anna mig över krönet med hjälp av en spark i baken.
Så, se kärleken till barnen bakom orden och ta till er sparken. Vänd på tanken för tänker man gnäll (eller trötthet/frustration etc) så är det det man bär på näthinnan hela tiden.
Det som verkligen skiljer detta forum från andra platser är att alla strävar mot problemlösning och stöd. Så alla ord ni läser bottnar i det, även om det kan kännas annorlunda.
Kram
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Kämpande föräldrar! Fortsätt kämpa, läs Susannes ord. Och ja, det är ingen som vill er illa här! men det blir inte bättre om vi bara håller med om hur eländigt och hopplöst ni har det!? Jag lovar att det finns krafter hör som vill vara med er och få er tillvaro på rätt köl! Alla vi som tack vare Annas filosofi (och inste minst shn kur) har härlig tillvaro med våra barn och familj!
Men ni måste vilja själva! Och det finns här på forumet massor av föräldrar som frågat och svarat men ni själva måste läsa och begrunda och läsa igen! Ingen annan kan göra det åt er! Attförändra livet görs inte i en knapptryckning! Det tar tid! OCh kraft.
Men ni måste vilja själva! Och det finns här på forumet massor av föräldrar som frågat och svarat men ni själva måste läsa och begrunda och läsa igen! Ingen annan kan göra det åt er! Attförändra livet görs inte i en knapptryckning! Det tar tid! OCh kraft.
Dotter född 11/12-00
Sparka gärna mer på oss!!!
Vi har fullt upp med att läsa och ju mer vi läser desto mer ja-just-så är-det-upplevelser upplever vi att vi har det. Julius lider av en enorm överlevnadsångest och vi ger upp alldeles för lätt och svarar med att reagera fel på alla frågor han ställer. Så långt har vi kommit hittills i läsandet och förståelsen.'
Bara så ni vet!!!
Tack alla hjälpsamma hittills! Vi kämpar vidare!!!
Vi har fullt upp med att läsa och ju mer vi läser desto mer ja-just-så är-det-upplevelser upplever vi att vi har det. Julius lider av en enorm överlevnadsångest och vi ger upp alldeles för lätt och svarar med att reagera fel på alla frågor han ställer. Så långt har vi kommit hittills i läsandet och förståelsen.'
Bara så ni vet!!!
Tack alla hjälpsamma hittills! Vi kämpar vidare!!!
Bilder p? de sm? liven
Ska vi låta natten vara och ge honom mat som vanligt när han vaknar och samla mer mod och kunskap innan vi startar? 
Bilder p? de sm? liven
Bestäm dagen D och gå in för det helhjärtat. Så mycket mat och utevistelse och annat kul som möjligt den dagen. Kuren startar ni sedan på kvällen, tid enligt schemat och dagslurarna enligt schemat följer kommande dag.
Inte starta mitt i en kväll/natt.
Följ precis Annas dag 1, dag 2 etc.
Följ precis Annas dag 1, dag 2 etc.
Vi har laddat honom med mycket mat i 2 dagar redan allt för att förbereda och även i tron om att bara han blir tillräckligt mätt så ska han ju bli goare & gladare och sova bättre oxå. Vi har inga problem med att få honom att somna på kvällarna däremot så är det ju strul med alla matningar samt är onöjd emellan och får ingen ro att leka eller har väldigt svårt att somna på dagarna. Hur göra då? Vi vill ju inte att han ska behöva buffas på kvällen när han iallafall somnar och kommer till ro utan skrik men med buffning så blir han ju hysterisk. (Vi testade ju lite halvhjärtat en kväll).
Tar gärna tacksamt emot råd!
Tar gärna tacksamt emot råd!
Bilder p? de sm? liven
Inte prova halvhjärtat... Kör så det ryker! Och tro på att ni klarar det här, för det gör ni! Däremot så skulle jag rekommendera att ni följer alla råd och instruktioner till punkt och pricka, det underlättar! Även om han krånglar första kvällarna så kommer det att ge sig när han sedan fattar vad det går ut på, så kommer ni och lillprinsen att sova gott hela nätterna! Alla läggningar ska ju gå till på samma sätt sedan, så ha inte ett sätt på kvällen och ett annat på natten, det bara förvirrar.
Sommarbebis -08
Meningen är ju att ni ska lära honom att somna samt somna om genom att använda beprövade "verktyg".
Buffningen är till enbart för första natten samt kristilldelning. Inte alltså egentligen något verktyg i sig som ska läras in. Ramsan är det viktigaste.
Om han somnar lugnt utan buffning så hade jag gjort följande: bus & skratt, natti i rummet max 2 min, lägga tillrätta på magen samt kort solfjäder, ramsa ut. Glöm ej bekräftelse ramsa.
Även om han hade somnat utan detta så är det ju bra att göra det ordentligt så det sedan funkar på natten och dagen.
Gällande dagslurarna så ska schemat hållas och sättas genomtänkt så ni inte ruckar på tiderna. När jag kurade så skrev Anna att det oftast är lättare att ha dagsömnen i vagnen tills den sitter. Funkade jättebra för oss och hon sover faktiskt fortfarande alltid i vagnen. Först mage (med overall och allt) och sedan rygg från 11 månader. Härlig frihet när man har större barn också. Vet dock att många sover inne.
Glöm absolut inte badet och skrattet.
Är mycket viktigt
Mycket viktigare än vad man kan tro innan.
Och...läs på igen och igen. Lathundarna för shn-kuren och sedan Barnaboken rent allmänt.

Buffningen är till enbart för första natten samt kristilldelning. Inte alltså egentligen något verktyg i sig som ska läras in. Ramsan är det viktigaste.
Om han somnar lugnt utan buffning så hade jag gjort följande: bus & skratt, natti i rummet max 2 min, lägga tillrätta på magen samt kort solfjäder, ramsa ut. Glöm ej bekräftelse ramsa.
Även om han hade somnat utan detta så är det ju bra att göra det ordentligt så det sedan funkar på natten och dagen.
Gällande dagslurarna så ska schemat hållas och sättas genomtänkt så ni inte ruckar på tiderna. När jag kurade så skrev Anna att det oftast är lättare att ha dagsömnen i vagnen tills den sitter. Funkade jättebra för oss och hon sover faktiskt fortfarande alltid i vagnen. Först mage (med overall och allt) och sedan rygg från 11 månader. Härlig frihet när man har större barn också. Vet dock att många sover inne.
Glöm absolut inte badet och skrattet.
Och...läs på igen och igen. Lathundarna för shn-kuren och sedan Barnaboken rent allmänt.
Men han har ju både napp & sover helst liggandes typ i framstupasidoläge med huvudet långt bakåtvikt så bara det att lägga honom på mage och tvinga ner honom känns ju som tortyr! Kan man inte få buffa på sidan?
Bilder p? de sm? liven