många frågor...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

många frågor...

Inlägg av fjällström »

Tillbaka igen :oops:
Har funderat fram och tillbaka på vad vi ska göra åt våra ledsna kvällar :cry:
Vi har verkligen försökt (gjort ALLT för )att locka fram skrattet till go´natten, men utan framgång. Läser om detta jätteviktiga skratt på många trådar, men om man inte får till det då :?: :!: Ju mer vi anstränger oss för att lillan ska sratta, ju mer ledsen blir hon :roll: Vi har attityden, tror på ramsan och vet att hon så väl behöver sin sömn, men kvällarna är inte roliga. Hon gråter alltid en stund innan hon somnar :( Nu de tre senaste kvällarna har hon vaknat efter att ha sovit en timma och då varit så tokledsen :!: Hon har inte lugnat sig med solfjäder, inte heller buffning har hjälpt. (Hon är tyst så länge man buffar, men så fort man vänder ryggen till blir hon så ledsen) Sen kan hon inte somna om därför att hon snyftar så mycket, och störs då av det. Jag blir så osäker eftersom jag inte vet om det är ont i öronen eller "vill inte sova" (öronbarn som snart ska opereras).

Om jag nu vill försöka få tillbaka vår 2 min nattning och skrattet likaså, hur gör jag :?: Ska jag köra en liten minikur, kanske :o Känns som att lillan måste byta sovrum ett tag isåfall för just nu är hennes rum likamed tårar och ångest. Vad tror ni andra :?:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Håll dig gärna till samma tråd när det är liknande fråga om samma barn.

Glöm skrattet ett tag - även om ni tycker att ni gör allt rätt så känner hon att ni gör er till för att få henne att skratta.
Se till att hon är nöjd istället. Lugn och ro - jag vet att det inte rekommenderas normalt, men just nu är det inte normalt, ni måste bryta det ni har hamnat i.
Mys en stund (dock inte i hennes rum) efter välling innan det är dags för sängen.

Jag förstår att ni oroar er för att hon kan ha ont i öronen - därmed kommer vargarna. Förknippa inte hennes rum och säng med ångest. Tänk inte ens tanken. Ifrågasätt inte den goda sömnen.

Se till att ramsan tar. Den ska vara kraftfull, tydlig och punktsättande. Inga frågetecken så långt örat ser. En gång x4 om hon vaknar. Vänta på reaktion och låt henne ta hand om den själv (förvänta dig inget annat än att hon ska somna om).
Om det hela resulterar i sammanbrott och förtvivlan, så gå in och buffa och solfjädra EN gång. Sedan ramsa ut och nästa gång du känner att nu måste jag gå in så ramsa igen. (det blir nog en minikur av det :) )

Lugn och harmonisk attityd är vad som behövs - och friska öron förståss

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
fjällström
Kontakt:

Inlägg av fjällström »

Ursäkta att jag började på en ny tråd :oops: Frågorna hopade sig, och jag började på nytt...
Är byte av rum inget att satsa på :?: Har tänkt på en sak, att om man går upp på hennes rum mitt på dagen (när det inte är sovadags) är hon lugn och glad. Men när hon är trött och vet att hon ska sova blir hon ledsen :wink:
Vi kämpar vidare :!:
Sara 0507 och Elin 0702
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Just det - rummet är INTE förknippat med något otäckt.
Jag tror på det jag skrev i andra tråden - lägg henne lite tidigare och se om hon orkar med sig själv ända in i mål.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
fjällström
Kontakt:

Inlägg av fjällström »

I natt så hade hon två hemska uppvak :!: Hon vaknade och var så hysteriskt ledsen och panikslagen. Gjorde allt för att lugna henne i sängen, men det slutade med att jag tog upp henne i famnen. Först efter 10 minuter i famn lugnade hon sig :cry: Hon är liksom okontaktbar när hon vaknar med denna panik. Sen satt hon i min famn ungefär en timma varpå jag la henne i sängen - utan ett ljud från henne :!: :?: Drömmar, magont, öronot :?: Hon går inte att lugna i sängen :roll:
Sara 0507 och Elin 0702
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Din uppgift är att lugna, det gjorde du. Vissa tillfällen får ses som exceptionella.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
fjällström
Kontakt:

Inlägg av fjällström »

Måste bara berätta att i natt sov vi alla gott :D Sara bökade och stökade ordentligt vid läggningen, men vi låtsades som om det regnade :roll: Ramsade en gång, lite bestämt varpå lillan kom till ro. Hon vaknade upp två gånger under natten. Vi avvaktade och ramsade sen x4. Då somnade hon om igen :wink: Kanske har hon bara haft en formsvacka :?
Sara 0507 och Elin 0702
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bra, bra! :lol:
Ja om det nu var hon eller du :roll: :wink: som hade en formsvacka... Lite rejält ramsande utan mer underhållning verkade göra susen.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"