Problem på morgonen och vid middagslur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Papput Patrik

Problem på morgonen och vid middagslur

Inlägg av Papput Patrik »

Hej!
Jag är en vilsen pappa :roll: med en 8,5 månaders son, Johannes. Jag och min sambo är på femte dagen av kuren.
Men vi har problem på morgonen då han vaknar och är jätteledsen, vi ramsar, men den tar inte då. Hans natt är 19-07 och han vaknar vid 6-6.30.
Vi vet då inte hur vi ska göra för att lugna honom utan att bli fast med solfjädern. Enligt boken som vi läst flera gånger ska man ju heller inte ramsa för mycket och störa och heller inte gå in. Men vad gör man om han bara ligger och gråter? Vi står som frågetecken på morgonen och vet varken ut eller in. Vi vill ju inte göra fel men hur ska vi hantera situationen?

Vid middagsluren som vi har lagt mellan 12-13.30 somnar han inte alls, om man inte tar till solfjädern så länge att han nästan somnar, vilket vi vet är fel, men annars gråter han under hela den tiden. Och det känns inte alls bra.

Hur gör jag på morgon och middagslur när han bara gråter och tiden för uppvaknandet har passerat? Jag får ju inte ta upp honom om han är ledsen och på nåt sätt måste jag ju få honom att somna, han ska väl inte behöva gråta sig till sömns. Hur gör jag???
Son f. 9/10-05
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit
Jag tror att ni behöver öva upp ramsan ordentligt, så att ni verkligen kan ge honom besked att morgonen inte har börjat än.
Den ska vara kraftfull, tydlig, överrösta hans gråt, lite hurtig kanske, punktsättande, men inte tröstande - det är inte synd om honom som ska få fortsätta sova när han behöver.
Ramsa EN gång x4 vid första pipet när han vaknar. Vänta sedan till ni känner att nu måste vi gå in, DÅ ramsar ni nästa gång (och går alltså inte in).

Vad gäller dagslurarna (för jag antar att ni har mer än en eftersom han behöver 14 timmar per dygn), så kan jag tycka att det är ok att använda solfjädernen gång per pass, så att han är så sömntung att han nästan har somnat - men bara nästan.

Det verkar som han har riktigt svårt att komma till ro och er uppgift är ju att ge honom möjlighet till det. Använd solfjäder vid insomning i några dagar till, så kan ni backa sedan. När ni själva är övertygade om att han fixar det själv.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Papput Patrik

Hej!
Tack LO för snabbt svar.
I morse var det likadant, han vaknade vid 06.15, jag ramsade men i och för sig mer än en gång men han fortsatte att vara ledsen. Vi avvaktade tills det blev tyst några sekunder då klockan var tio i sju och gjorde Godmorgon.
Läste detta mail nu på morgonen och vi får följa ditt råd i morgon bitti.
Alltså ramsa en gång x4 och sen låta honom vara. Gjorde vi rätt som gick in och gjorde Godmorgon fastän han inte hade somnat om?

Hans schema ser ut så här:
7.00 Godmorgon och Frukost
9.00-9.45 Förmiddagslur (I vagn utomhus)
10.30 Lunch
12.00-13.30 Middagslur
14.00 Mellanmål
15.45 Tjugominuterslur (I vagn utomhus)
17.30 Middag
18.00 Bad, skoj och nattslurk
19.00 Godnatt

Han har alltid haft svårt för att somna, så vi har fått gå ut flera gånger om dagen med vagnen för att få honom att sova.
Därför hade det varit så skönt att få honom att sova i sin säng i alla fall en av lurarna, men går inte det får vi kankse fortsätta gå ut med honom i vagnen.
Kanske vi kan ha tre 45-minuters lurar? Vad tror du?

Vill för övrigt tillägga att han tidigare har legat tillsammans med min sambo och använt henne som napp och nu ligger han i egen säng, eget rum och sover då i stort sett hela natten.
Han har inte ätit något på dagarna tidigare, nu öppnar han munnen och äter. Det känns ändå som stora framsteg, men vi vill så gärna att detta ska fungera och då blir man orolig att det inte ska göra det.

Tänkte även höra vad man ska göra vid ev. "bakslag" som jag läst kan komma under uppföljningsveckan? Ska man då behöva gå in och buffa igen?

Tack på förhand!
Son f. 9/10-05
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Papput Patrik,

:) Visst vill vi väl alla att våra barn ska somna glada och nöjda, visst vill vi väll alla att de ska äta och må gott mest hela tiden. Och till största delen gör de ju det också men så smyger det sig in små orosmoln och då tappar vi som föräldrar lätt fokus. :wink:

Att ni gjorde godmorgon innan han somnat om är ju ingen katastrof, i morgon är en ny dag och då kan ni ramsa en gång och därefter låta den lille klara ut situationen själv. Är det kris så ni vill gå in får man ramsa igen, gå upp och sätta på musik, dammsuga eller diska så det låter ordentligt. Tala om för den lille att ni håller ställningarna och att han ska sova klart. Låter enkelt men kräver mycket av den rätta ATTITYDEN. Leta rätt på den så kommer sonen köpa det ni gör, han kommer lita på att ni verkligen håller koll på världen medans han lugnt kan sova klart.

:arrow: Kommer ni ihåg Skrattet till go´natten som ska till även innan dagslurarna. Gör er hur tramsiga som helst, busa, killa, lek tittut, gör vad som helst så sonen skrattar och då gärna så han kiknar. :lol: :lol: :lol: Men så mycket skratt i kroppen kan man visserligen vara lite gnällig när man läggs i sängen men det finns liksom inte kraft att bli hur ledsen som helst.

:arrow: Jag tycker ert schema ser bra ut, vi har i stort sett samma till vår son som är 8 mån och han är helt nöjd med det. Att ändra till tre 45 min lurar tror jag inte löser något problem med läggningen utan jobba vidare med det schema ni har och följ tiderna på sekunden en längre tid så sätter de sig. Sonen kommer bli trött när det är sovdags vilket underlättar nattningen.

:arrow: Vill ni att sonen sover någon dagslur i sängen så kommer han göra det :wink: . Det handlar faktiskt "bara" om att inta ATTITYDEN av att så här ska det vara, jag är helt säker på det och du min son ska bara följa det. Låt det ta några dagar så kommer han sova gott i sin säng sen.

:arrow: Bakslag ska man inte vänta på, antingen så kommer de och då löser man dem eller så uteblir de. Om man väntar på dem så kommer de alldeles säkert :) . Under vissa perioder får man backa lite, göra en solfjäder eller lägga tillrätta ordentligt och sen ramsa sig ut. ´

:arrow: Just nu är ju er son, liksom vår, inne i åttamånadersångestträsket och då gäller det att verkligen följa schemat. Rutinerna ger trygghet när livet i övrigt är lite gungit för de små.

Ni kommer fixa detta :!: :) Jag tvivlar inte ett ögonblick på det. Se framåt, lita mer på den lille och se till att skratta ordentligt tillsammans innan läggning. :lol: :lol: :lol:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Papput Patrik

Hej igen,
och tack för svaret.
Det känns väldigt bra att det finns stöd att få och så snabbt. :D

Är det så att sonen ska somna om av sig själv innan man gör Godmorgon?
Ska man vänta ut honom? Och i så fall hur länge?
Är det samma sak vid middagsluren?
Det känns som om det kan ta väldigt lång tid för vår son att somna av sig själv och att han då gråter sig till sömns.

Om jag nu gör honom sömntung med solfjädern till middagsluren finns det då risk att man förstör insomningen på kvällen som han nu klarar fint själv?
Ska jag dra bekräftelseramsan när han blivit sömntung med solfjädern?
Gjorde det på middagsluren idag och han vaknade och blev riktigt ledsen igen. :cry:

Det är mycket frågor och jag vet att det handlar om ATTITYD!, men ibland är det svårt.

OBS! Vi är väldigt noga med skrattet till gónattet.

Mvh
Patrik
Son f. 9/10-05
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härligt att ni har koll på skrattet, så viktigt som det är :!: :D

Sonen ska inte gråta sig till sömns utan med hjälp av verktygen (solfjäder, lägga till rätta) och ramsan (som också är ett verktyg).
När vår kille vaknar för tidigt så beror det på vilken tid det är om han behöver somna om. Vaknar han 6.45, (vi har morgon 7 som ni) då ramsar jag och så får han bli tyst och lugn innan jag tar upp honom. Vaknar han kl 6 då är det bara till att somna om för honom.

:arrow: för mig känns det viktigt att inte börja ta upp för tidigt vare sig det gäller morgon eller daglur, det sätter sig så fort och blir en ovana. Är det en dagslur så använd verktygen så sonen somnar om, 5 minuter räcker och så väcker ni med pompa och ståt. Hos oss brukar hundarna föja med in och väcka Emil, han uppskattar när de sträcker in sina små huvuden i spjälsängen och slickar lite på honom, han klappar dem glatt tillbaka. :)
Håll koll på klockan för en evighets gråt och gnissell kanske bara är 1 minut fastän det känns som en evighet. :wink:

:arrow: När du har fått lilla sonen sömntung genom solfjädern så gäller det att vara väldigt mjuk med ramsan som ska följa med in i sömnen. Mjukt och tyst kan du ramsa, då blir han säkert inte upprörd.

Attityden måste ständigt bättras på, det är inte helt lätt att alltid, i alla situationer ha den rätta sorten.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Papput Patrik

Tack SusanD!
Nu ska vi ta till oss dessa goda råd som du och LO har givit oss,
det känns mycket bättre nu.
Mvh
Patrik
Son f. 9/10-05
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen
Du har fått svar av SusanD, men här kommer lite komplettering (har svårt att låta bli)

Är det så att sonen ska somna om av sig själv innan man gör Godmorgon?
Inte nödvändigtvis. Som Susan skriver, vaknar han tidigt så försök att få till ett omsomnande. Om han skulle somna precis kl sju så låt honom sova en kvart - 20-minuter. Skulle han inte somna, så välj att plocka upp honom när han är lugn och nöjd

Det känns som om det kan ta väldigt lång tid för vår son att somna av sig själv och att han då gråter sig till sömns.
Ge honom en bekräftelse (lugn lite tyst ramsa x1 eller x2) när han tystnar. Då får du sista ordet och han gråter sig inte till sömns. Skulle han hinna somna innan du ramsar, så gör det inte så mycket han kan få med sig ramsan ändå.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Papput Patrik

Mamma skriver:

/LO, vi tar tacksamt emot så mycket information vi bara kan få.

Inatt har det inte alls varit lika bra som de övriga nätterna. :cry:
Han har vaknat flera gånger och är ledsen, vi har ramsat och den tar men enbart för en kort stund och sen är det samma visa igen.
Han har verkat väldigt orolig.
Så har det hållt på sen ca kl. 01.
Vid 04.00 fick vi ta till solfjädern, då han somnade till kl. 05.30.
Sen dess har han har han varit jätteledsen.
Vi har ramsat som ni sa men han lugnar sig inte.

Ni skriver att man ska vänta med att göra Godmorgon tills han lugnar sig,
men när han inte gör det, vad gör vi då :?:
Det känns som om han kan vara ledsen i flera timmar, om vi inte ingriper med solfjädern.

Nattningen igår kväll var över på nån minut, inte ett knyst. :D
Det kändes väldigt bra och så blev natten så här. :(

Hälsningar Maria
Son f. 9/10-05
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

Vad härligt att nattningen gick så bra :) . Då ser ni ju att det funkar som det ska. Se sen framåt och inte bakåt. Det som har varit har ju redan varit och är tämligen inaktuellt.

SHN-kuren är en process och det som kännetecknar en process är att man har målet helt klart för sig men att vägen inte är helt spikrak, ibland får man hantera små bakslag, ta nya tag, tänka framåt och arbeta vidare mot målet. :)

Så kämpa på, tro på det ni gör, ni är ju jätteduktiga :!:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Papput Patrik

Nu är jag här igen med ytterligare funderingar,
vi är nu på sjätte dagen av uppföljningveckan.
Vi har fortfarande problem på morgonen.
Han vaknar ca 1 timme för tidigt och börjar gråta rejält på direkten.
Ramsan tar inte utan han fortsätter att skrika hela tiden fram tills det är dags att "vakna".
Detta känns helt fel, men enligt boken är det ju bara ramsan som gäller så här långt in i kuren. Eller kan man använda buffning och solfjädern för att hjälpa honom att somna om även om han inte är hysterisk utan "bara" gråter förtvivlat?

Vad är viktigast:
1. Att han skall somna om utan att vi är där och "stör" även om det innebär att gråta sig till sömns oavsett hur lång tid det tar?
2. Använda buffning och solfjäder upprepade gånger för att hjälpa honom att komma till ro även så här långt in i kuren?

Följande alternativ har jag provat:

1. Väntat ytterligare ca 15 minuter och dragit en pangramsa. Detta fungerade inte utan han fortsatte att gråta fram till det är dags att plocka upp honom.

2. Gjorde ingenting utan lät honom vara och hoppades att han skulle lösa det själv. Detta fungerade inte heller.

3. Gick in och lugnade honom med en solfjäder och snabbt ut med en ramsa. Fungerade inte heller utan han började gråta direkt igen när jag gick ut. Väntade en stund och gjorde om det med samma resultat. Så här höll jag på tills det var dags för God morgon.

4. Gick in och höll solfjädern tills han somnade. Fungerade.

Är något av dessa alternativ "rätt" eller hur skall jag rent konkret göra :?: :?: :?:

Undrar också hur länge man skall hålla på att ge bekräftelseramsan? Skall man alltid göra det när han har gråtit och tystnat?

Mycket tacksam för ett svar.

Mvh Patrik
Son f. 9/10-05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :wink: :D :D :D

Välkommen är du, Papput Patrik :lol:

Och pris och beröm. Det har börjat väldigt bra. Nu har du en del orosvargar kring fötterna och dem bör du jaga ut. Det är ett vanligt "misstag" - man börjar fråga barnet, så att säga, i stället för att obrottsligen, enkelt och självklart ta ledningen själv på ett i ordets sanna mening betryggande sätt, på vilket barnet reagerar med lättnad.

Läs gärna Mammut Marias stickytråd om förhållningssättets betydelse :wink:

1. Ramsan ska ta. Du får inte ge dig med mindre. Öva, öva. Gör den lite hurtig, väldigt övertygande, glad och bestämd på samma gång. Med magstöd :idea: Du är karl och har en god röst. Öva :!:

2. Nej, inte buffning och solfjäder nu. Han skriker er till sig i stället för ifrån sig, om du förstår vad jag menar, och då "tar" inte ramsan. Den ska ha ensamrätt. Du kan gå in när han sovit i tio minuter (inte tjugo) och kolla läget, lägga rätt etc utan att han märker det. Inskränk alltså trafiken och låt ramsan tala. Ingen bekräftelse separat nu - den ska dras ihop med ramsan till en extra, och mjukare (bekträftande), punktsättning på slutet, eftersom han tystnar medan du drar beskedet/påminnelsen. Den ska inte vid det här laget väcka den björn som sover. Om du förstår. Han vet vad som gäller nu.

1. (igen). SHN-kuren är en process. Det kan vara fem steg fram, två tillbaka. Du är en smula otålig nu och söker något som alltid fungerar, varje gång likadant - men så går det inte till. Här ska till kommunikation, med dig utanför dörren. Med otåligheten och osäkerheten har du strax oron där. Vilket barnet känner ögonblickligen: "Pappa är inte med på det här. Fara hotar :shock: "

2. Läs i "Tips på vägen" om tidiga morgnar och gör som det står där. Varken mer eller mindre. Helst mindre.

3. Se ovan. Han skrek dig till sig. Det lugnade honom inte.

4. Ja, det fungerar, men det är ett krisverktyg. Inte en "metod". Solfjädern ska egentligen reserveras för verkligt eländigt sorglig förtvivlan - inte "vanliga" frågor - och/eller mycket besvärlig sjukdom med verkligt svåra problem att komma i ro.

:arrow: Du har boken Sova hela natten. Läs och läs igen, även sådant som du tycker du kan, läs om och läs igen :!: Du måste veta exakt vad du gör och varför. Du får INTE hemfalla åt (den vanliga) missuppfattningen att barnet ska ta över eller kuren ska ta över, genom någon sorts märklig inneboende talang som inte finns i sig. Det är du som gör jobbet, och det blir du som skördar resultatet. Tillsammans med ditt lilla barn, som du håller på och hjälper till god, sammanhängande, skön nattsömn - inte utsätter för hemska påfrestningar :roll: .

Glöm inte frågorna och svaren i andra halvan av boken och läs allt, även de som inte rör just din lilla älsklings ålder. De rör alla kuren.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Papput Patrik

Hej igen,
nu har det gått ca tre månader sen vi började med kuren och nu måste vi ju bara berätta hur bra det går. Men det tog sin lilla tid...........
Det tog ungefär två månader innan det blev riktigt bra.
Värmen i somras gjorde inte saken bättre.
Men nu sover vår lille kille sina tolv timmar på natten, är nöjd och glad vid läggning och på morgonen.
Vi var mycket förvirrade i början men tack vare de snabba och uppmuntrande svaren från er här på tråden gjorde att vi orkade fortsätta.
Tusen tack för hjälpen! :)
Vi visste heller inte hur eller vad vi skulle gjort istället så det fanns inte så mycket att välja på. Vi var helt enkelt tvungna att tro på det vi gjorde. Och det gav resultat.

MEN vi har fortfarande en sak vi vill ändra på och det är sömnen på dagarna.
Vi har haft svårt ända från början att få vår kille att komma till ro och somna. Det som har gått bäst har varit att få honom att somna i vagnen, vilket har medfört att vi har varit ute och gått vid varje lur på dagarna. Pust!! :D
Vi vill nu gärna att han ska kunna somna i sin säng på dagarna också.
Tror ni att om vi börjar med det nu skulle påverka nätterna :?:

Med vänliga hälsningar

Patrik & Maria
Son f. 9/10-05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Papput Patrik skrev: Vi var helt enkelt tvungna att tro på det vi gjorde. Och det gav resultat.
:D Pris och beröm :lol: Känner ni er inte duktiga och glada och sköna nu, när ni kunnat ge lille älsklingen så god sömn - och er själva :?: :lol:

Det tog sin lilla tid men nu är ni där, och det är bara att njuta :!: Jag skriver er det verkligen på näsan för att ni inte ska låta er förledas till misstro och misströstan. Det finns sannerligen ingen anledning. Skjut vargen :!: Läs citatet ovan, klistra det på näsan, spika upp det på väggarna :wink:

Dagslur i sängen påverkar inte natten. Det som påverkar ALLT är er attityd. Inför man dagslur i sängen så gör man det bara, rakt av, som om det vore det självklaraste av allt att folk just i hans ålder sover just den här luren i just en sådan här säng, och det har alla människor gjort i alla tider :wink:

Man bör vara konsekvent - samma lur på samma ställe. Ge det en vecka. Håll framför allt ögat på klockan, dvs tiderna. Så snart inomhusluren sitter kan han ta den var som helst.

Promenerandet kan ha lärt honom att vagnen alltid ska vara i rörelse. Små barn gör som vi lär dem. Så ta en lur, i vagnen, som litet läroplank. Vaknar han till så vagna effektivt, på stället, skaka i handtaget och låt stå. Låt honom somna med vagnen stillastående. Gå vidare efter några minuter först :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"