Någon byter ut vårt barn varje natt...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ninali

Någon byter ut vårt barn varje natt...

Inlägg av Ninali »

Jag har en liten dotter på 9 månader som byts ut av någon varje natt... :(
Tyvärr är det sant - från att vara en oerhört glad och charmig tjej förvandlas hon till ett skrikande monster :cry: Hon är så svår att trösta men somnar efter en stund i famnen - men vaknar på nytt efter en liten stund. Mellan kl 1 och 6 varje natt har vi samma visa och det håller på att knäcka oss nu...

Det hela började när hon var fem månader och hon under loppet av 2,5 månader fick fem öroninflammationer. Då vaknade hon för att hon hade ont - helt klart!!! Men nu - hon har haft lite andningsbesvär då hon varit förkyld men nu tycker jag att hon verkar frisk :?:

Vi funderar på att testa sova-hela-natten kuren men det måste väl också innebära att nattamningarna försvinner?? Kan man ändå amma lite på natten eller funkar inte kuren då? :?:

På dagen sover hon väldigt gott - vi bor i Norrland men hon sover ute varje dag i ett par timmar i alla fall och det älskar hon! :D

Nu när vi ska köra kuren är jag ändå lite orolig - tänk om det är så att hon har ont i öronen??? :?: Då vill jag ju trösta och bära henne...Hon kollades i öronen så sent som i tisdags och då var det ingen pågående öroninflammation men hon ska få plaströr inopererade - hon står på operationslistan...

Hoppas någon kan ge mig några svar:
1. Nattamning?
2. Kur trots s k öronbarn?
Mamma till tre sm? troll!!!
Tv? sovgrisar och ett tredje litet natt-troll....:)
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej och välkommen hit!
Helt kort: man testar inte SHN-kuren, man GENOMFÖR den. Detta efter att först ha läst på så att man är helt säker på vad man gör och varför. Läs på allt som står om kuren på hemsidan. Att få sova hela nätterna utan att störas av ätande, bärande och annat stök, är en gåva du kan ge till ditt barn och ett behov hon har. Hon BEHÖVER sova hela natten, särskilt eftersom hon är ett sk öronbarn. Och varför i hela fridens dar ammar du henne på nätterna fortfarande, "äter du själv på nätterna?" brukar vår guru Anna Wahlgren fråga, helt berättigat måste jag säga!
Läs på, bestäm dig - för ditt barns skull, skippa nattamningarna och skänk ditt barn ett mycket viktigt försvar mot ytterligare inektioner: en god sömn.
Vi finns här med stöd och råd när ni fattat beslutet och kör! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Håller med mammamy, shn är inget man testar, då är det som gjort att gå åt skogen, man måste vara säker på att detta är vad vi vill. :idea:
Anta en attityd av självklarhet, er dotters gråt, är frågor som vill ha svar. Dessa frågor kan ta dagar ibland veckor innan de litar på ditt svar. Att vargen inte släpps in bara för att de somnar. Men som Anna brukar säga, det är bara att ladda bössan och jaga bort vargen.

SHN kuren är ingen mirakelkur som funkar första natten, man måste ge den tid, vi har jobbat med vår kur i snart 5 månader, men nu ser vi ett varaktigt resultat, och sömnen fungerar äntligen bra. :thumbsup: Men läs på, och läs sedan igen, om det efter tredje gången känns som om detta är något ni tillsammans i er familj är beredda att jobba med, så finns vi alla forumister här för att hjälpa er och ge goda råd på den gropiga vägen.

Lycka till!
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Ninali

Tack för välkomnandet!

Inlägg av Ninali »

Ok - ordvalet var väl inte det bästa!! Vi ska faktiskt köra kuren :)

Varför jag ammar på natten har att göra med att amningen lindrat Sagas öronvärk på nätterna under hösten! Förmodligen är det sväljandet som släppt lite på locket...

Mina två äldre barn har slutat äta på natten vid omkring 6 månaders ålder och har sovit bra utan kurer så jag ammar inte bara för att amma - om du förstår vad jag menar :wink:

Just nu upplever jag att hon är ganska frisk och just därför är jag redo att testa *förlåt: genomföra* kuren nu. Det kan inte bli jobbigare än vad det har varit och givetvis vill jag att min lillgumma ska få sova ostört :!:

Hon ska strax få ett barn och en massa bus!!! Skriver mer sedan!!! :)
gunnar

Inlägg av gunnar »

Barn behöver inte äta på nätterna vid den åldern. Vid 4 månader är deras magar intställda på att äta på dagarna. De äter inte så mycket på nätterna utan är snarare ute efter kontakt. Barn som inte haft krångel eller knäppa föräldrar som matat i onödan (som vi) brukar automatiskt börja sova på nätterna då tillförsikt till tillvaron uppkommer. Då ni har det så struligt på nätterna kan ni nog bara välja mellan sluta amma och sova eller amma och inte sova.

Läs igenom allt. Läs gärna igenom när ni håller på. Vår barn kurades för ca 1 månad sedan men vi kollar igenom tips och så då och då. Rådgör gärna med folk här på nätet. Det känns också lite skönt att andra kan ha det värre :)
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Ninali

Amningen....

Inlägg av Ninali »

Självklart vet jag att hon inte behöver mat dygnet runt!!! Men som jag förklarade har hon haft mkt öronproblem och blivit lindrad och tröstad av amningen/sväljandet...ok? :D

Vill faktiskt hellre att jag o lillgumman sover på natten nu... :)
br

Inlägg av br »

hej
om hon har ont i öronen tycker ja att det öär bättre med alvedon el liknande och att hon får sova, Jag tror inte tat värken lindar av att hon bärs omkring.

MIn stora tjej har opererat rör två gånger och gjort en annan stor operation och legat på sjukhus av andra anledningar några gånger! Det som personalen har tyckt varit viktigast är att hon får sova!!!

När min då treveckor gamla som fick RS virus och vi blev inlagda så var de också måna om att han skulle sova " för då blir man ju lättare frisk" sa de! :D .

Lär dig allt om kuren! Starta med avsikt att genomföra, forumet finns till stöd. Skulle det bli öronvärk, trösta då genom att lindra smärtan med alvedon ( finns föralldel andra tips som lökomslag mm men det kan jag inte så mkt om :? ) och låt henne fortsätta sova!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Ninali

Vänta nu...

Inlägg av Ninali »

sjävklart hjälper det mot öronont att få komma i upprätt läge!!! Alvedon har vi självklart också gett men det hjälper inte alltid!!!

Nu har hon inte ont så nu ska vi jobba på detta!!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Hade också en liten sjukling och kom i dålig rytm pga det. :D Genomförde kuren vid 6 månader då jag kände att hon om någon verkligen behöver sin sömn.

Kuren stördes lite av öronen men det kändes helt rätt att lugna henne i sängen. Har inte tagit upp henne alls vid sjukdomar, förutom när vi åkte till sjukhus och när hon haft magsjuka och kräkts ner sängen. När man tar upp och bär så bekräftar man att något är farligt och de blir rädda av bara det. Och sjukdomar är ju faktiskt en varg som skrämmer de små (och stora :D ). Mycket skönare för henne att bli lugnad på plats och inte göra någon "affär" av det.

Förutom att kuren lär barn att sova så ger dem också föräldrar verktyg att hantera olika nattliga händelser, för all framtid. En otroligt tygghet för mig.

Vid sjukdomarna har jag varit mer generös med lugnande verktyg men backat snabbt sedan vi återgått till ordningen.

Gällande mat så instämmer jag med övriga. Vid hög feber och ont i öronen har jag ibland gett extra vätska/vatten i nappflaska.

Får hon sammanhängande sömn så kanske krafterna kommer tillbaka och hon får strykas från listan. :D

Lycka till :D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej

Din dotter behöver inte tröst hon behöver lugnas för att kunna sova. :sleep: Vilken tur att ni hittat just hit. :lol:

Varje gång du trösar henne bekräftar du hennes oro. Din/er uppgift är att få henne att komma till ro och bli trygg i sig själv.

Tänk dig själv att du var sjuk och hade ont och folk runt omkring dig ständigt gick och var orolliga. Det skulle ju inte direkt hjälpa dig att bli varken frisk, glad eller kunna sova. Tänk att varje gång du skulle somna frågar du läkarn vad som kommer att hända när du sover. Han tar dig i famnen och gungar dig och tröstar dig och säger tydligt med sitt kroppsspråk att det är inte ens säkert att du överlever natten. Du skulle förmodligen vara livrädd för att somna. Däremot om han lugnt lagt handen på axeln på dig och sagt att detta går snart över, sov du gott så blir du snart bättre, så vågar sova och kan därför bli frisk mycket fortare.

Din doter ställer de frågorna till dig varje natt genom sina skrik och när du bär omkring henne så säger du att tillvaron är livsfarlig och att hon måste räddas.

Så bort med DINA vargar de är stora och gläfsande just nu och det märker dottern.

Lycka till och välkommen hit! :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Bara jag igen... :D :D

När vi har öronproblem (allra senast i måndags) och hon har mycket ont så har vi blivit rekommenderade en kombination av alvedon och ipren. Man kan ge dem i kombination då det är två helt olika substans.

Men detta kan du säkert...kom bara på det då jag blev påminnd i måndags.

Susanne :D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Ninali

Ja! Tycker...

Inlägg av Ninali »

i allmänhet att Ibumetin (eller Ipren) ofta har en bättre smärtstillande verkan än Alvedon. Just nu verkar hon som sagt inte ha ont men vaknar hela tiden i alla fall...Vill ju inte att hon ska ligga och skrika av smärta precis...

Tack!
Ninali

Inlägg av Ninali »

/LO:

Jag tycker visst att barn som har ont kan behöva tröst!!! Har jag ett barn som har smärtor kommer jag ALLTID att trösta mitt barn...Antingen genom att vyssja det eller bara genom att sitta vid barnets sida och berätta sagor eller sjunga...

Min dotter bröt nyckelbenet i somras och hade vansinnigt ont men nu i efterhand har hon berättat hur skönt det kändes för henne då jag satt intill och pratade och pratade...Hur hon liksom bara flöt iväg och somnade tryggt!!! Alla barn är individer också - glöm inte det - mina äldre barn har aldrig varit rädd för vargen och det är inte jag heller :D

Därför tycker jag att det är ok att starta kuren nu och göra de första nätterna utan att mitt barn har ont!
mammamy

Inlägg av mammamy »

JA! Klart du ska börja kuren nu när hon inte har ont! Men avbryt den inte om hon får en till öroninflammation. Att komma upprätt, dvs högläge, kan lindra smärtan men högläge kan du ordna i sängen genom att höja huvudändan m hj a några böcker under "frambenen". Alvedon och Ipren lindrar också, kan ges i sängen. Att dricka och svälja kan hjälpa - ge bröstmjölk eller vatten i sängen, med nappflaska liggande på sidan. Näsdroppar kan underlätta tryckutjämningen i öronen, ge i sängen. Helt enkelt, när du startar kuren så ska du lugna/trösta/trygga I SÄNGEN, det är jätteviktigt.
Du har haft goda skäl att agera som du gjort tidigare så vi lämnar den diskussionen tycker jag. Du har goda skäl att köra SHN nu, din dotter behöver sova. Förr var förr, nu är nu. Poängen är att det är nya regler som gäller i och med kuren och du måste bestämma dig för att hålla dig till dom, annars blir det här inte lätt för er båda!
Du kan lugna och trösta din lilla i sängen och du behöver inte ens vara i rummet för att kunna göra det med SHN-kurens verktyg! Innan du vågar tro på det har du inte den attityd som krävs för SHN.
Kör när du känner dig redo! :twisted: :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Ninali

Inlägg av Ninali »

Ahh tack, mammamy! Jag var inte ute efter att få synpunkter på amning precis...Kanske jag inte riktigt passar in i detta forumet känner jag men nu var det ju tal om sömn och AW:s metod så jag hänger kvar ett tag...

Ikväll kom dock ett stort problem för att kunna köra kuren - vi *jag vågar knappt skriva det* samsover med Saga :lol:
Hon har sovit en timme totalt i sin spjälsäng så den känns inte alls bekant för henne så ikväll gjorde jag så att jag egentligen gjorde på samma sätt - jag buffade i rumpan med den skillnaden att jag själv låg bredvid...Hon somnade efter tio minuter och efter protester och vaknade 45 minuter senare men då sa jag bara i dörren ungefär det jag sa till henne när jag buffade henne - att det var natt och att hon skulle få sova nu och att det skulle bli skönt för henne. Hon klagade litegrann men låg stilla i sängen och jag gick aldrig in i rummet.

Hoppas jag får vara med och diskutera sömn här även om vi samsover, jag ammar och använder gärna bärsjal :wink:

Jag har nämligen fastnat för mycket i metoden men jag tror också på att man måste få modifiera metoden efter barnet!

Kram på er alla som engagerat er under kvällen! Rapport över natten kommer imorgon - om ni fortfarande vill veta av mig! :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"