Helfel morgonrutin! Hur ändrar jag?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
nippertippan

Helfel morgonrutin! Hur ändrar jag?

Inlägg av nippertippan »

Nu ska min lille son som är 7,5 månader börja dagis och jag ska tillbaka till jobbet och vår morgonrutin funkar inte längre. Vi bor utomlands och jag är ensamstående så därför är han tvungen att börja på dagis redan nu.
Han vaknar vid 5-5.30 och då får han en flaska (180ml) efter lite joller och "lajj" i min säng somnar vi om tillsammans runt 6.30 och vaknar vid 08.00. Det här håller inte längre. Jag är dödstrött när jag ska gå till jobbet :sleep: ! Nu skulle jag vilja att han sover ända till klockan 7.30 och får sin morgonflaska innan vi åker till jobb resp. dagis.
Sen skulle jag vilja flytta honom från mitt sovrum där han sover i sin spjälis till ett eget sovrum men undrar om jag ska göra allt samtidigt. Förlänga morgonen och eget rum? Han sover i sin säng från kl 19.30-20.00 till 05-5.30 då jag flyttar över honom till min säng för jag är så trött. Det har varit enklast så :oops:
Hur går jag tillväga? Morgontrött och ensamstående är ingen rolig kombination!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det låter sorgligt. Bor du utomlands måste du antagligen betala rätt ordentligt för dagis. Finns ingen chans att han kan få vistas någonstans under lugnare förhållanden, hos en dagmamma - eller om någon kunde komma hem till dig/er :?: Så fick han åtminstone vara hemma :?:

Visst kan du flytta ut honom och sluta ta honom till din säng och sluta ge mat innan morgonen kommit, och allt på en gång. Det är "bara" att göra - i en attityd av självklarhet (och sedan du läst på i alla introduktionera till Sova hela natten-kuren. Där finns verktygen och hjälpmedlen, men alltsammans står och faller med attityden av självklarhet. Den kan du förhoppningsvis läsa dig till men den måste också ha gehör i din egen inre övertygelses röst.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
nippertippan

Inlägg av nippertippan »

Usch nu känner jag mig så hemsk som mamma att jag lämnar honom på dagis. :cry: Att ha en dagmamma som kommer hem till oss kostar mer än en dagisplats eftersom mitt jobb subventionerar platsen. Ett alternativ vore att jag lämnade honom till en kommunal dagmamma som har hand om ca 5 barn. Tror att det blir ngt billigare. Kunde det vara en bättre lösning för honom?
Är nu ledig i 11 dagar och fokuserad på att kura. Räcker det för att reda upp morgonstrulet?
nippertippan

Helrätt morgonrutin tack vare AW!

Inlägg av nippertippan »

Vill bara berätta hur bra det gick att ändra vår morgonrutin! Sen april sover min lille prins ensam i sitt rum och jag väcker honom 7:30 prick varje morgon! Visst protesterade han de första dagarna, det tog nog en ca vecka innan han förstod att vi går upp halvåtta och inte tidigare. Jag var stenhård men det gav resultat. Även när vi var i Sverige på besök under påsken var det 7:30 som gällde. Visst ifrågasatte han, sängen, rummet allt var ju nytt, gäller samma regler här? Och ja det gjorde det så efter 2 dagar behövde han inte fråga mer. Hans mormor och morfar var mäkta imponerande och jag var så stolt över honom (och mig) :) Tack AW för att du skrev Barnaboken - min bibel som jag kallar den. I den finner jag råd och tröst när tron är svag.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Så skönt att det ordnade sig Nippertippan. Jag är lite nyfiken på vilket land du bor i? Är det helt vanligt att alla lämnar sina barn på dagis så tidigt? Det är intressant att höra hur det fungerar i andra länder.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
nippertippan

Inlägg av nippertippan »

Vi bor i Luxemburg. Man kan lämna barnen på dagis från 3 månaders ålder men det vanliga är efter ca 6 månader. Jag jobbar inom EU så jag hade 20 veckors betald mammaledighet, 6 veckor innan födseln och 14 veckor efter. Sen kan man vara föräldraledig i max ett år och då får man en 1/3 av lönen. Reglerna är lite annorlunda för luxemburgarna. Många låter barnets mor/farföräldrar ta hand om barnet eftersom dagis är rätt dyrt. Som tur är subventionerar mitt jobb min dagisplats så jag betalar "bara" 9% av min lön för en dagisplats. Både jag och min lille prins är jättenöjda med hans dagis, både vad gäller personal, mat och aktiviteter.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"