Har just nu problem under vargtimmen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
hannea

Har just nu problem under vargtimmen...

Inlägg av hannea »

Vår tjeja är på sin 5:e natt och sov äntligen 8h 08-04 men har nu varit vaken i 1h och 30min och jag håller på att bli tokig :x MIn son på 2år i rummet brevid har tack och lov inte vaknat - än. Vi har ramsat en massa samt varit inne med tillrättaläggning och solfjäder 3ggr. Hon är just nu vaken fortfarande. Är det vanligt att de är vakna så länge? Just nu känns inte de 8 timmarna sammanhängande sömn mycket värda (även om jag kommer att tycka det när jag är mindre trött). Vill bara veta att vi inte är ensamma - så vi kan fortsätta kuren utan att känna sig värdelösa på detta område. Jag vet att Rom inte byggdes på 1 dag.
Mamma till Eddie f?dd 4/6-2004 samt Ellen f?dd 25/12-2005
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Bra jobbat och ge inte upp nu!
Kuren är en process som ska gå stegvis framåt, med några enstaka steg bakåt ibland.

Du ska inte "ramsa en massa". Du ska ramsa TYDLIGT, punktsättande och betryggande (men absolut inte tröstande) en gång x4 (eller x6 om det skulle behövas). Sedan ska du göra ingenting för på natten händer - INGENTING. Du kör underhållning med ramsa och solfjäder och antingen är hon alldeles utomordentligt road eller så tyckor hon att du stör - villket du gör.

Så backa, backa, backa. När du har varit tyst så länge du kan och känner att nu måste jag in och solfjädra/buffa DÅ ramsar du en gång till. Sedan gör du inget igen och inget och inget och inget.
Gå inte in förrän det är supermegakris och då ska det vara kort, men lugnande och tydligt.

Så kämpa på. Det kommer att bli bra och hela familjen och inte minst lilltjejen kommer att bli belönade med god nattsömn.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
hannea

Uppdatering om 6:e natten

Inlägg av hannea »

Detta utspelade sig inatt: läggtid 19.45, somnade 20.05 vaknade vid 20.50 somnade om efter ramsa vaknade 05.40 somande(?) om efter 1 ramsa vakande 05.50 somnade om efter 1 ramsa och vaknade vid 07.00 upplockad vid 07.15. Hennes egentliga läggtid är 19.30. Men hon verkar inte reagera på ramsan vid läggning utan blir väldigt arg, på gränsen till ledsen. Har ni något tips på detta? Tycker att det borde vara bättre vid det här lagret... Hon har fortfarande inte somnat just nu. Har varit i sängen 10minuter. Ska man även nu bara ramsa 1 gång eller ska man svara lite oftare vid behov. Har ramsat ca: 5-6ggr. Behöver de en ramsa vid insomnandet under en längre period? Tror hon äntligen somnat efter 12minuter... När hon varit tyst ett tag så ramsa jag bara 1 gång alltså inte x4 - blir det fel?
Mamma till Eddie f?dd 4/6-2004 samt Ellen f?dd 25/12-2005
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
12 minuter??? Detär väl jättebra.
Hur lång tid brukar du ta på dig innan du somnar när du lägger huvudet på kudden? Alla somnar i alla fall inte så fort de ligger ner. En del behöver några minuter eller mer att fundera över vad som hänt under dagen.

Nu gäller precis det jag skrev i förra svaret, backa backa backa! Ramsa INTE i onödan.
Har hon varit ledsen så ska du ha sista ordet innan, eller precis när hon har somnat. Då kan du ge henne en tyst bekräftelse x1.
När du lägger henne och går ut så säger du ramsan som om du sagt vilket godnatt som helst till vem som helst fast fyra gånger. Typ som till maken eller en hund. Alltså inget tryck utan bara ett betryggande lugnt konstaterande att nu kan du sova så gott.

Och en sak till - lägg inte för sent. Snarare lite för tidigt brukar underlätta insomning kollosalt. Så hellre 19.15 än 19.45.

Du sköter dig bra!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"