Kära nån - vad trist
Lille herr Emil har behagat välja en ovanlig tidpunkt för sitt förtrotsande/trotsande, om man säger

Om ni - vi - inte visste hur gammal han var, skulle jag "klassa" honom som klar trotsare. Vi får väl tjusa oss med att han är ovanligt tidig i utvecklingen
Så visst är det förvisning som gäller. Det funkade ju också utmärkt, du skötte det bra. Och får räkna med att fortsätta sköta det bra. Läs om trotsåldern, "Jag vill - jag vill inte" så att du möjligen lite mer förstår vad han sysslar med, vad han går igenom och vart det leder.
Nu finns det ju små älsklingar (och inte så små, vanligt folk också, om man säger) som uppför sig odrägligt, rakt av. Det är den nakna sanningen och det kan bero på precis vad som helst - dåligt humör, dålig dag, vad du vill. Men det ska fortfarande inte accepteras. Ingen människa - varken stor eller liten - vill ju vara med någon som uppför sig gräsligt, som svär och skriker och slåss, som inte går att ha i möblerade rum, för tillfället.
Och det är er uppgift som föräldrar, ledare och guider, att faktiskt sätta de där gränserna - att i handling (och för all del i ord också, men bara som ackompanjemang till handlingen) deklarera att: "Detta, min lille vän, går jag inte med på. Det får du ta hand om för dig själv. Jag älskar allt du är men inte allt du gör, och här går gränsen. Varsågod och var för dig själv, och så träffas vi igen när du vill vara med igen."
Du gjorde rätt i affären. Du kunde kanske ha bjudit en roligare "väg ut" än vatten - t ex att "På LÖRDAG när vi får FRÄMMANDE, DÅ ska vi köpa dricka!" Och så raskt i väg till något annat, utan att fika efter godkännande nickningar. Du forslade ut honom och roligare kan man ha, men det måste göras om det måste göras-. Och hemma ska det hela följas upp med förvisning, inte som straff utan som konsekvens av ett oacceptabelt beteende. Och även om det blev "acceptabelt" när ni väl kom hem, ska han förvisas - med nogsam uppföljning förstås - direkt. Så som skulle skett om ni varit hemma men som inte kunde göras genast i affären. Göras ska det likafullt.
Möjligen gör du just (det vanliga) misstaget att vänta på barnets bekräftelse

"Visst, mamma, jag förstår precis. Jag tycker som du." Men den bekräftelsen kan man som oftast titta i himlen efter och SKA inte sukta efter

Man ska se sin uppgift som ledare, lärare, guide. Man har att ge tydliga besked. Vad sedan folk (småfolk) tycker och tänker om den saken, får vara upp till dem. Faktum gäller. Mjölken kostar tio kronor (säger vi.) Det kan man tycka vad man vill om, men den kostar fortfarande tio kronor. Och det är något man får rätta sig efter, om man vill ha någon mjölk. Så "enkelt" är det och det gäller ju oss alla.
Och man ska ha all respekt för vad man än känner och tycker och tänker. Det betyder inte att man får bete sig hur som helst.
Slag och fysiska attacker ska avvärjas ögonblickligen. Ta de små händerna och håll fast

Det är inte förbjudet. Ta dem direkt, se barnet i ögonen och säg: "Man slår inte. Man klappar, så här." Klappa med handen om handen och hindra den andra

Tacka så mycket och ge just bekräftelsen som ni INTE får från honom (och inte ska fika efter). Gå sedan genast till annat, så att han helt enkelt inte har den fysiska möjligheten att klippa till igen.
Springer han efter och envisas, är det dags för varning. Upprepa lugnt vad man gör och inte gör, och tillfoga en valmöjlighet: "Antingen klappar du nu, alldeles själv och fint, och så gör vi trevliga saker tillsammans, eller också fortsätter du slå, och då får du slå för dig själv. Då får du sitta i sängen/vara på ditt rum och slå på väggen eller sängen eller vad du tycker, men man slår inte människor. Människor slår man inte, man klappar. Man klappar fint, så här (visa). Så vilket väljer du? Hur vill du ha det

"
Nästa påminnelse/varning kan broderas ut lite till. Man låtsas att man hade en överenskommelse (som man ju hittade på själv

) och hänvisar till den. "Vi sa... blablabla. Nu slåss du i alla fall, och då för du tyvärr inte vara med. Då får du vara för dig själv. Det visste du, eller hur? Det var så vi sa. Så bestäm dig

Vill du vara med och INTE slå utan klappa, eller vill du vara ensam och slå på väggen, tills du vill komma igen och vara med

" T ex.
Lite bråttom har du nog

Ligger han och vrålar på marken ska du inte erbjuda honom att bära honom och inte alls "förstå" att han är trött. Orkar han kasta sig ner och skrika, orkar han gå också. I det läget kan man helt kallt sätta sig själv ett stycke ifrån och bara vänta. Studsa tillbaka bollen, ha ingen brådska med att lösa problemen åt honom, det är det han vill och måste få göra själv

Men du måste lära dig att vänta, avvakta, lyssna av, titta bort, som han tror, och inte ständigt lägga dig i, om du ursäktar
Bilen på TV-rutan - du kan börja med att fråga, i stället för att alltid tala om. "Oj då - var kör man bilar någonstans?" Hans vredesutbrott tyder på att du kanske, kanske ägnar dig åt lite curling, om man säger. Sopar banan i stället för att låta honom besegra svårigheter och motstånd (inte minst dem han reser själv för sig).
OJ DÅ och "Vad tänker du göra åt DET?" (uppriktigt intresserat) är lösenord här och ger dig respit att tänka efter - innan
Var inte rädd för att använda dig av förvisningen. Det kan man ibland behöva göra tio eller tretton gånger på en och samma dag

Poängen är att budskapet ska nå fram. Ju tydligare (à la HÄR går gränsen!) desto bättre. I samma stund barnet reagerar med lättnad - som i den förvisningssituation du beskriver - är saken är världen.
Den saken.
För den gången.
Och alla är nöjda och glada.
Till nästa gång