Kan nån titta på det här?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Scarlett

Kan nån titta på det här?

Inlägg av Scarlett »

Hej!
vet inte om jag kan fråga här inne, men ,men.
Det är så att mina tvillingflickor på 10 månader sover från 19.15- 06.30.
Min fråga är om jag kan byta ut ett grötmål mot nåt lättare, typ yougurt?
Det blir så tajt mellan målen på e.m/ kvällen, så de äter bara halvdant.
Så här ser deras schema ut:

06.30 - vaknar

07.00 - Välling 220ml

08.30 - 09.15 ( 45min ) sova

11.00 - lunch ( pure )

12.15 - 14.15 - sova ( 2 tim )

14.30 - gröt

17.00 - middag ( pure )

19.00 - Välling 200-250 ml

19.15 - sova för natten

Som ni ser så får de mat vääääldigt ofta på e.m / kvällen men det blir så
här tajt då jag hämtar de andra 2 på skola och dagis och så måste jag hinna laga middag till oss alla.
Kan jag byta ut grötmålet vid 14.30 till nåt lättare? jag kan inte lägga det målet senare då det tar tid med hämtningen, och nu vid deras ålder ska de väl äta middag som jag ger de?
Jag är bara orolig att det inte räcker med mat för att de ska sova gott hela natten :(
Något förslag någon?
De får ju isåfall 4 mål ( om man räknar med kvällsvällingen + ett mellanmål, kan de stå sig på det menar jag, för det känns ju som man INTE vill sabba nattsömnen nu när det går som tåget.

Kram Charlotte
Stolt Mamma till Maja-97, Madeleine-02 och
Tvillingarna Ellen & Emelie-04
olivia

Inlägg av olivia »

Min dotter är snart 10 månader och jag bytte ut ett grötmål mot fil + frukt och smörgås för drygt en månad sedan. Mest för att hon inte vill ha gröt, men även pga att jag helt gjorde om schemat och plötsligt fick två mål ganska tätt. Så min dotter äter dessa tider:
6.45 Välling 250-300 ml
10.30 Fil, frukt och smörgås
13.30 Lunch + frukt/bär
16.45 Middag, funderar på att skjuta på den en kvart till, men har haft problem med att hon varit vrålhungrig på eftermiddagarna.
18.15 Välling som ovan
Har inte varit och vägt henne sedan jag ändrade så jag vet inte om det "räcker", men hon sover då hela nätterna, även då hon äter dåligt (vilket hon gör periodvis, pga tänder?).
Sommarbebis -08
Scarlett

Inlägg av Scarlett »

Visserligen skrev jag i rubriken "kan nån titta på det här ", men NÅN kanske har nåt förslag oxå :lol:
Charlotte
Scarlett

Inlägg av Scarlett »

TACK! Olivia för att du svarade :!: :D

Jag kan ju prova några dagar och se om de står sig :D
Du har har inga problem med att ge välling så tätt in på middagen?
Äter hon 8 mån. burkar, isåfall ger du det både till lunch och middag?
Vilken tid somnar hon sen och vilken tid vaknar hon?
Tack ännu en gång till dig!

Kram Charlotte
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu ska vi väl inte göra problem där inga finns :?: Får jag smågräla :?:

Till gröten är det 3,5 tim. Perfekt. Nattslurken kan serveras så tätt som en timme efter middagen. Hon äter fyra mål om dagen plus nattslurk. Det kan inte bli bättre. Pris och beröm på dig :D Njut av barnet och livet :lol:

PS Matfrågor hör hemma under Mat och mage med mera :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS 2 Förlåt, pluralis skulle det vara :!: TVÅ små älsklingar :!:

Fortsätt bara som du känner passar dig. Ifrågasätt ingenting förrän barnen verkligen gör det åt dig och då under minst en vecka. När larmet verkligen går inom dig til slut är det dags att ändra saker, men verkligen inte förr :shock:

Halva lilla grälet till dig Olivia, som kan tro att tänder skulle påverka aptiten :?: Arma tänder, säger jag bara, som får ta så mycket stryk i dessa dagar :roll: Att en liten älskling får tänder är väl det naturligaste av allt, och de är till för att bita/tugga/äta med. Herre milde, vilket liv skulle det inte bli på ömma föräldrar om tänderna INTE kom :?:

Några skurkar är de inte :lol: De sabbar varken nätter eller aptit, om barnet bara får sova som folk med normalt sömnbehov tillgodosett. De kliar när de kommer och saliven kan flöda (bitring och/eller sockerfri skorpa rekommenderas) men tandsprickning betyder varken sjukdom, feber, aptitlöshet eller något annat "fel". Prisa gaddarna :lol:
olivia

Inlägg av olivia »

Sorry Anna, men du observerade väl mitt frågetecken angående tändernas påverkan på aptiten... Har du någon annan bra förklaring till varför hon äter dåligt under vissa perioder? Jag har då ingen och sist hon åt dåligt så kom det tänder inom två veckor. Och saliverar gör hon inte... Har frågat på matforumet om tips på hur göra när hon äter dåligt, men inte fått så många svar. När jag frågade sist så var det egen tallrik och sked som gällde (vilket hon alltså har nu och har haft i två månader, men det gör inte att hon äter bra jämnt)...
Scarlett - jag ger 8-månadersburkar eller motsvarande hemlagat och hon äter vanligen 3/4 till hela burken. Vällingen på kvällen är MINSTA problemet, den slinker alltid ner! Dottern sover numera 19.15 (blir ofta 19) till 6.45.
Sommarbebis -08
Scarlett

Inlägg av Scarlett »

Tack Olivia för ditt svar! Tack oxå till dig Anna.W som tar dig tid att svara

kanske jag använder fel napp till nappflaskan?
när de åt tillägg använde vi apotekets 0,38, men den funkar ju inte nu när de äter välling.
Vilken sort använder du?

Kram Charlotte
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, Olivia, jag försökte besvara ditt frågetecken.

Ibland äter små barn lite sämre/mindre än annars. Det gör vi också. Det betyder inte att de frivillligt svälter sig. Liksom med sömnen: det viktigaste är inte att de alltid sover varje minut de "ska" . Det viktigaste är inte heller att de varje gång äter varje gram de "ska". Det viktigaste är att de har (de lugna, självklara) förutsättningarna.

Så ge henne dem :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"