Några frågor från en gröngöling

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Rosa Moln

Några frågor från en gröngöling

Inlägg av Rosa Moln »

Hej alla,

påbörjade för ca 2 veckor sedan SHN-kuren på vår 7,5 månders dotter och det har gått jättebra! Hon har iofs alltid sovit bra och långa nätter tidigare men har senaste månderna haft svårt med insomnandet på kvällen, därav kuren.

Nu sover hon 19.30-07.00 och resten av schemat ser ut så här:
07.00 Vakna och frukostvällning
08.30-10.00 Första dagsluren
10.00 Gröt
11.45 Lunch
13.00-13.45 Andra dagsluren
14.45 Mellanmål
16.45 Middag
17.30-17.50 Tredje dagsluren
19.00 Kvällsrutin +skratt till gonatt
19.30 Sova

Men några frågor har dykt upp, som vi inte hittar svaren på i boken. Kan någon engagerad själ hjälpa till?

1) Nätterna funkar bra, men dagslurarna krånglar. Ofta somnar hon inte direkt utan ligger och småpratar glatt eller bara grejar på i sängen. Om det tar 20 minuter innan hon somnar, ska man då "förlänga" luren i 20 minuter? Alltså istället för 8.30-10.00 blir det 8.50-10.20? Eller ska man ändå ta upp henne kl. 10.00 som schemat säger?

2) Om det är meningen att hon ska sova 8.30, hur får man ett glatt/piggt barn att somna? Att man ramsar bryr hon sig inte särskilt mycket om :oops: . Samma sak om hon vaknar efter 45 minuter av en 1,5 h lur, pigg och glad, hur får man henne att somna om?

3) Ska man ramsa vid dagslurarna i vagnen? T ex om man går ut en promenad när hon ska sova?

4) Kan man ha 2 "alternativa" scheman, beroende på hur dagslurarna går? Ibland vill hon bara sova i 45 min på förmiddagen, och blir följaktiligen tröttare på eftermiddagen. Kan man då lägga på de "borttappade" 45 minutrarna på eftermiddagsluren?

Tacksam för svar! Kram kram.... :P
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Rosa Moln,

Ska försöka besvara några av dina funderingar åtminstone, andra kan säkert svara på resten :) . Alternativa scheman är inget alternativ :D , blir bara förvirrande för lilla barnet.

När jag tittar på ert schema så kan jag tycka att den första luren kommer kommer lite tidigt, redan 8.30 och då ska hon sova 1,5 tim. Därefter gröt 10.00 och lunch kl 11.45 - hinner hon bli hungrig :?: Mellis och kvällsmaten ligger tätt tycker jag. Äter hon välling eller ammar du :?: Det står ingenting om någon kvällsslurk men den ingår kanske i kvällsrutinen :?:

Så här ser Emils schema ut, han är 8 månader nu och har följt detta sen han var sju månader gammal.
7.00 väckning och 200 ml välling
9-9.45 sova - och här är han trött och somnar alltid utan problem
10.30 lunch - 200 gr mat och lika mkt efterätt i form av fruktpuré
12.30- 14.00 sova- sover gott även här
14.00 stor portion gröt
16.30- 16.50 sova - vi brukar lägga honom 16.15 och så pysslar han med sitt, pratar och har sig innan han somnar mellan 16.30 och 16.40, efter 20 min väcker vi. Det verkar som om han vill ha lite egen tid att komma till ro på.
17.30 Kvällsmat -samma mängder som lunchen
Sen badas det i badbaljan, leks en stund, pyjamas på och ca 18.30 sveper han gladeligen 200 ml välling och ibland en skvätt till.
19.00 Sova natt - är då trött och ofta lägger vi honom kvart i sju så hinner han "gå igenom dagen" innan han somnar.

Det är ju lika mkt sömn som i ert schema men vi har inget mellanmål, kort lur fm och den långa mitt på dan och kort-kort på em. Tycker att detta funkar bra för oss, Emil hinner alltid bli hungrig, äter bra och sover bra.

Vad det gäller ramsa vid promenad så gör inte vi det, Emil vänder sig bara om i vagnen och somnar när det är dags att sova. Sover han inomhus på dan ramsar vi med vår dag-ramsa.

Hoppas du fått något att fundera över. Lycka till och rapporterar hur det går :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Rosa Moln

Fler frågor och förtydligande

Inlägg av Rosa Moln »

Hej och tack för ditt svar,

misstänkte nästa det, att det inte funkar med alternativa scheman men tänkte kolla för säkerhets skull :cry: .

När det gäller mattiderna så är det inga problem - vi har en storätare! :shock: Jag förtydligar schemat med maten inkluderad:
07.00 Vakna och frukostvällning (250 ml)
08.30-10.00 Första dagsluren
10.00 Gröt (1 portion)
11.45 Lunch (Burkmat + fruktpuré)
13.00-13.45 Andra dagsluren
14.45 Mellanmål (Ersättning 200 ml)
16.45 Middag (Burkmat + fruktpuré)
17.30-17.50 Tredje dagsluren
19.00 Kvällsrutin +skratt till gonatt (välling 300 ml)
19.30 Sova

Maten är som sagt inget problem, hon äter alltid det som serveras, när det serveras. Det är däremot lurarna som jag funderar mest omkring. Du har rätt i att första luren kommer tätt inpå, samtidigt så sitter hon och gäspar ett par gånger innan vi lägger henne så hon borde ju vara trött... Det som motsäger detta är ju att hon har lite svårt att komma till ro. Kanske borde justera första luren till 9.00 istället?

Kom gärna med fler synpunkter :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen !
Du har fått lite svar och jag bygger på lite.

1) Nätterna funkar bra, men dagslurarna krånglar. Ofta somnar hon inte direkt utan ligger och småpratar glatt eller bara grejar på i sängen. Om det tar 20 minuter innan hon somnar, ska man då "förlänga" luren i 20 minuter? Alltså istället för 8.30-10.00 blir det 8.50-10.20? Eller ska man ändå ta upp henne kl. 10.00 som schemat säger?
Det viktiga är inte att hon sover varje sekund som hon "ska" utan att hon har förutsättningarna. Men jag kan nog ändå tycka som SusanD att första luren ligger lite tätt på natten. Just runt 7-8 månader minns jag att vi flyttade fram förmiddagsluren i flera omgångar. Vera var ganska trött på morgnarna, men blev piggare och piggare.
Vi hade också långluren först och sedan 2 kortare. Den ena kortisen togs bort vid 8 månader, men hon sov å andra sidan 12 timmar natt.

2) Om det är meningen att hon ska sova 8.30, hur får man ett glatt/piggt barn att somna? Att man ramsar bryr hon sig inte särskilt mycket om . Samma sak om hon vaknar efter 45 minuter av en 1,5 h lur, pigg och glad, hur får man henne att somna om?
Bestäm tiderna och håll dem. Som sagt. Det viktiga är inte att hon sover varje sekund, samtidigt som du måste ha målet för ögonen - att hon ska sova den tid hon behöver. Ramsa inte om hon inte somnar direkt - det stör mest (om hon inte gråter), men ramsa gärna om hon vaknar - direkt, pang som en påminnelse att det inte var dags att vakna än.

3) Ska man ramsa vid dagslurarna i vagnen? T ex om man går ut en promenad när hon ska sova?
Nej, då kan man istället vagna några tag - inget duttande utan ordentligt och sedan skaka vagnen lite lätt i sidled.

4) Kan man ha 2 "alternativa" scheman, beroende på hur dagslurarna går? Ibland vill hon bara sova i 45 min på förmiddagen, och blir följaktiligen tröttare på eftermiddagen. Kan man då lägga på de "borttappade" 45 minutrarna på eftermiddagsluren?
Nej, håll de tider du har satt upp. Använd marginalkvart (plus eller minus) vid behov på långluren och på natten. Lägga på kvällen kan man göra en halvtimme tidigare utan att det påverkar negativt på morgon eller nästa dags schema.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Rosa Moln

Tack snälla för era svar!

Inlägg av Rosa Moln »

Vi har inte tänkt på att om vi lägger 19.30, hon somnar 20.00 (i värsta fall), sover till 07.00 då "tappar" vi en halvtimme. :(

Nu har vi en del att fundera på... :)

Jag tycker att det är svårt att sätta upp ett schema, speciellt att få in mellanmålen så att de inte kommer för nära lunch och middag.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Du hittar massor av schematips här:
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=153

Kanske kan det ge dig lite inspiration :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"