Skrattet före godnattet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HannaManna

Skrattet före godnattet

Inlägg av HannaManna »

Jag fick redan hjälp med min frågan om ätandet, men nu undrar jag hur ni andra gör för att bäst få era barn att skratta? Min dotter är en lite allvarsam typ, det har hon varit från början, hon skrattar eller ler inte hur som helst och åt vem som helst :wink: Hon ler nog smått rätt så ofta, men det är svårt att få henne att skratta riktigt gott. Hon är nu 4,5 mån, skrattar alla barn vid den åldern?

Kanske det är så att hon är sån att hon hellre ler än skrattar, eller kanske har hon bara helt annan humor än sin mamma!

Skulle ni vilja berätta hur ni får era ungar att skratta allra bäst? Kanske något skulle fungera på Alexandra också! Mina idéer börjar nämligen vara lite slut... Ibland när jag försöker spexa för att få henne att skratta ser hon nog ut som om hon skulle undra om jag har blivit helt tokig. "Vad är det du tar dig för, mamma?) :roll:

Lite nya idéer kunde göra susen för vårt skratt före godnatt! :D
br

Inlägg av br »

hej
mitt bästa tips är att ni ska skaffa en storasyster :D
Allvarligt talat så kanske ni anstränger er för mycket? Hon kanske verkligen tycker att ni är korkade? När min man la ner hela sin själ på att skoja till det så skrattde sonen aldrig! :? Men kittla henne, snurror och andra saker som rör sig brukar vara poppis.

Kanske ngn annan kan komma på ngt mer?!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
HannaManna

Inlägg av HannaManna »

Jo, hon tycker helt säkert att vi är ganska korkade :D åtminstone av hennes miner att döma. Att försöka mindre kunde vara klokt. Massor av pussar får henne att le, likaså att "bita" henne i fötterna, eller att smacka henne på magen eller att hissa henne högt i luften, men det där skrattet, det är inte så lätt att flörta fram...

I vilken ålder brukar barn skratta? Skrattar alla barn? Har ni andra knep?
mammamy

Inlägg av mammamy »

Känn lugnet och nöj dig med att hon ler, huvudsaken att hon har roligt och är glad innan ni lägger henne. Lille E skrattade för första gången häromdagen, ett litet huhu, underbart! Lille E är fem månader drygt så ta det lugnt, det kommer.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Jag kittlar mina barn och det funkar super!

Brukar köra ramsan "Det kommer en mus, han kryper och går och rätt som det är så säger den piiiip!" Den funkar hur bra som helst. Den hjälper till att göra det hela spännande - de vet att snart kommer det att kittlas och då "jagar de liksom upp sig själva" lite så att kittlandet kittlas mer (om du fattar vad jag menar...)

Mitt bästa kittelställe är i ljumskarna. Näst bästa är revbenen. "Rulla" gärna lite med dina fingrar upp och ner på nedersta revbenet, där killar det rejält!

Lycka till!

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt, Johanna :D

Inte ens den suraste vuxen kan ju hålla sig för skratt när det kittlas på känsliga ställen. Så go for it :lol:

Små barn skrattar med ljud från 4-4,5 mån ålder. "Lite roar småbarn" hette det alltid förr... (Var det roligare förr?!)

Ge dig inte! Skratt är hälsa.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

annawahlgren skrev:Skratt är hälsa.
Vill bara bygga på lite på Annas härliga och mkt sanna ord...

Skratt är hälsa... hälsa ofta! :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"