och jag tar tacksamt emot förslag om hur sömnen ska fördelas för en 2-åring.
Som det är nu så lägger vi Emil kl.19.30 och det är morgon 7.30.
Sen sover han middag 12-14. Alldeles för många timmar alltså. Men han har verkat behöva det, fram tills för någon månad sen.
Nu tar det minst 45 minuter innan han somnar på kvällen och sen vaknar han 6.30, nu de två senaste dagarna redan vid 6. Det är inget krångel eller gnällande utan ligger i sin säng och pratar och sjunger. Men det märks på humöret att han sover för lite. På dagen sover han ju utan problem sina två timmar för då är han ju helt slut.
Så hur mycket ska vi korta ner dagsluren för att få tillbaks nattsömnen igen?
Dags att korta av dagsluren...
Dags att korta av dagsluren...
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
Mina älsklingar
Hej
Jag har en tjej som är knappt 2,5 år. Hon sover 12 timmar + 1,5 på dagen.
Korta dagsluren till 1,5 och ha den kvar så länge han sover bra. Om han en dag skulle sova 45 minuter eller inte alls, så är det ingen katastrof men inte skäl nog att ta bort den.
/LO
Jag har en tjej som är knappt 2,5 år. Hon sover 12 timmar + 1,5 på dagen.
Korta dagsluren till 1,5 och ha den kvar så länge han sover bra. Om han en dag skulle sova 45 minuter eller inte alls, så är det ingen katastrof men inte skäl nog att ta bort den.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Nej, att ta bort dagsluren alldeles är helt uteslutet. Han är genomtrött kl.12 när det är dags att sova. Tar oftast bara 4-5 minuter innan han slocknat.
Vi provar att korta tiden med en halvtimma till att börja med så får vi se hur det blir. Tar väl några dagar innan det sätter sig ordentligt.
Men bättre sovtider behöver han helt klart, för nu är han väldigt gnällig och lättstött på ett sätt som inte är likt honom alls.
Vi provar att korta tiden med en halvtimma till att börja med så får vi se hur det blir. Tar väl några dagar innan det sätter sig ordentligt.
Men bättre sovtider behöver han helt klart, för nu är han väldigt gnällig och lättstött på ett sätt som inte är likt honom alls.
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
Mina älsklingar