Tråkig

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
skorpan

Tråkig

Inlägg av skorpan »

Sen vårt andra barn kom har jag förvandlats till någon jag lovat mig själv att inte bli. Inget tålamod, negativ från början, onödigt tjatig och bara
j-vligt tråkig.
Och jag vet att det bara beror på sömnbrist och att man är totalt ostimulerad och jag vet att det inte är hela tiden utan att jag stundtals faktiskt är väldigt lugn och pedagogisk, men dess emellan är det bara tjat och negativt. Hur kommer jag ur denna nedåtgående spiral?
Min två-årige son är som sagt TVÅ nu, och från att ha varit lugn, harmonisk, mjuk och hänsynsfull får man nu inte tag på honom. Allt skall slängas i golvet och gå sönder, istället som förut när alla bilar bara pussade varann. Och detta är väl en helt vanlig och kanske hälsosam utveckling och innan vårt andra barn kom (bara 1 1/2 månad sen) kunde jag verkligen känna att det var ok, inom vissa ramar självklart, men nu skriker jag till honom utan att ens tänka tror jag -Nej, gör inte så, -nej och inte så, -plocka upp det där....
Och värst av allt så helt plötsligt har hoten börjat komma, -Nehe, men då leker vi inte med det här om du håller på så här, då får du inte!!!!
Och i samma stund som jag hör mig så skriker det inom mig av smärta och dåligt samvete, men man kan ju inte ta tillbaka, måste vara konsekvent hela tiden :?
ÅÅÅÅ snälla nån säg att det blir bättre.
Till allt hör också att vi för nästan ett år sedan flyttade utomlands så det har lixom varit nog för min lilla son känns det som, bli bortlämnad till dagis för första gången, och då inte förstå nånting, sen en till flytt, sen en syrra och sen en förbytt morsa på det. Jag tycker så synd om honom, vilket min man säger att det inte är och att man aldrig får tycka synd, inte på det sättet...då kommer man ingen vart.
Är det nån som har några tips eller kanske känner igen sig...

Oj, vad långt det blev, men det var så skönt att skriva av sig!!
tack för utrymmet!
Skorpan :?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen är du.
Några saker först - bara så du vet. Här är ett forum där man får raka svar och konkreta tips på förändring och inte så mycket medhåll och "tycka synd om".

Som jag ser det så behöver han känna sig behövd. En tvååring ska vara det nöjdaste av alla och kung av sin tillvaro. Han kan massor och måste få visa det och känna att han få bidra till flockens (familjens) överlevnad.
Ta med honom i det dagliga arbetet med lillasyster, hushållsysslor etc. Tacka för hjälpen du får, så att han förstår att han gör nytta.

Just nu måste jag åka iväg, men jag återkommer med mer svar lite senare.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen
Här är en länk till en annan tråd som ger massa tips och idéer på vad en tvååring kan göra.
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5385

En annan viktig sak är att ha struktur och ordning på tillvaron. Framför allt på mat och sömn. Tillräckligt mycket, samma tider varje dag.

Tvååringen behöver sådär runt 13-13,5 timmar per dygn, lättast fördelat på 12 timmar nattoch 1,5 timmes dagslur. Hur stor lillasyster är vet jag ju inte, men även hon behöver hjälp med att få strktur på sin tillvaro (om ni inte redan har det vill säga).
Här är en länk om hur mycket sömn små barn behöver per dygn och hur många timmar natt de klarar utan uppvak och mat.
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=52

Planera och fundera med papper och penna, gör sedan upp ett schema som du förljer varje dag. Det underlättar otroligt mycket, för att du kommer att veta när ni gör vad och när ni har tid över till annat.

Och en sak till - sömnbrist är inte så bara. Det gör att man rubbas i sin balans och har svårare för att tänka efter före. Med struktur i tillvaron så är det lättare att förutse vad som komma skall OCH lättare att faktiskt få sova så mycket man behöver.

Lycka till och kom gärna med fler frågor.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"