Snuttar på händer - tänder?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Åsa R

Snuttar på händer - tänder?

Inlägg av Åsa R »

Min tjej (snart 3 mån) har sedan någon vecka börjat suga/gnaga massor på sina (eller våra) händer så snart hon kommer åt och dreglar som en hel karl :) :wink: Vet ju att det snart är dags att stoppa allt i munnen, men detta tolkar jag med som sugbehov eller att det kliar. Upplever också henne som mindre nöjd under vakentiden. Blir lugn så snart hon kommer åt att suga på något. När hon läggs på mage är hon mer intresserad av att ligga och suga på handen är se sig omkring. Kan det vara tänder på G redan? Det syns eller känns inget i hennes mun.
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Mary78

Inlägg av Mary78 »

Hej Åsa,

Precis så var min son med i den åldern. Han hade alltid en knytnäve eller fingrar i munnen. Han dreglade och jag trodde att tänderna var på ingång. Nu är han snart 6 månader och nu ser man att tänerna är på väg. Nu stoppar han allt i munnen och riktigt gnager (säkert för det kliar mkt). Så det kan ju dröja innan hon får tänder trots att hon stoppar händerna i munnen hela tiden. Så var det i alla fall för oss...

:D :D :D
Mamma till Leon, f?dd dec 05
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

:D Vi hade exakt samma situation för ca 1-2 veckor sedan (se tråd Tidiga tänder?)! HÄnderna i munnen , gnäll, dregel en masse samt att han VÄGRADE ta flaskan och knappt åt bröstet heller. Men inte har det kommit några tänder (vi såg ju tom en vit prick, fast dne är borta nu :roll: :oops: ).

Gnället gick över på några dagar, händerna i munnen och dreglet är fortfarande härliga följeslagare. FLaska tar han fortfarande inte (vi har inte försökt så mkt heller, i ärlighetens namn). Fortfarande ligger han mest och suger på tummen på lekfilten. Verkar mer intressant än det mesta annat.

Kanske är det att tänderna börja röra på sig långt därinne i tandköttet, men att det ändå dröjer ett tag innan de spricker fram? :?: :roll:

MVH
Jenny :D
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hm, då har det förmodligen nåt med utveckling/ålder att göra - din son Jenny H är född dagen före min lilla tjej :heart: :) Det är ju inget större problem i detta, var mest nyfiken om ni andra hade liknande erfarenheter. och så verkar det ju :D
Åsa R
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej Åsa!

Min Vilhelm är ju ganska precis i samma ålder och han gör likadant. Snuttar på händerna så det blir helt röda, har fått en snuttisfilt som han älskar, snuttar på och leker med. Han snuttar på sina örngott så de blir helt genomvåta och det dreglas ordentligt. I vår mammagrupp var det en mamma som frågade om detta och det flersta av oss med barn i samma ålder har liknande erfarenhet. Vilhelm vill nu försöka få in allt i munnen, mina händer, snutta på min arm, pappas näsa och förstås alla leksaker. Jag ser det som att han nu blivit så medveten att han vill undersöka allt och då förstås med munnen! Därtill ska ju talorganen övas och smörjas, där av bubbelblåsande och konstant dreglande. Jag tror alltså inte alls att det har med tänder att göra, vilket är väldigt ovanligt så tidigt, utan träning och att upptäcka smaker och former med munnen. Händerna är ju härligt närvarande hela tiden och bra storlek! :lol: Din tjej har inte heller napp antar jag och då är ju händerna vad som finns till hands!
En goding till son född 0603 :heart:
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Ja, det är nog som du skriver. Hon har dock intye riktigt fått kläm på det där att föra saker till munnen än, därav stor frustration från hennes sida. Men så snabbt som hon lär sig nya saker så dröjer det nog inte länge, speciellt eftersom det precis som du trodde inte finns någon napp som "räddar" henne :) :wink:
Åsa R
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"