Kuren startad nuuuuuu!!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Julius

Kuren startad nuuuuuu!!!!

Inlägg av Julius »

Provade med buffning nu inför sista luren på eftermiddagen. Han sker & skrek & vi orkade inte tillslut utan lade honom på sidan med nappen i munnen & han somnade direkt.
Är det bra eller dåligt gjort?
Son f?dd 040806 SHN-kuren startad 17/1-05 & funkar kanon fortfarande!
D?ttrar f?dda 940818 & 970611 & 060220 (Ej kurade)

:heart:Bilder p? de sm? liven:heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Jag föreslår att ni tar och läser på rejält.

Kuren påbörjas till kvällen enklast och man provar inget utan är fullt medveten om vad man gör och varför.

Har ni läst allt här på forumet, på hemsidan samt ställt frågor då de dykt upp??

Om det är bra eller dåligt? Ja vad tycker ni, om ni vill genomföra kuren måste ni läsa på så ni vet vad ni ska göra och framförallt varför. Attityden av självklarhet måste finnas där. Minsta lilla tveksamhet och oro för ni över och vargarna svansar direkt in.

Läs på, om och om igen och efter det föreslår jag att ni läser på igen. Öva buffning på varandra.
Spika ett schema.
Mycke, mycke mat.

Lycka till/Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
gunnar

Inlägg av gunnar »

Läs på ordentligt, speciellt med verktygen. Vi lät dock vår teling behålla nappen. Vilket är lite krångligt ibland. Men kuren funkar ändå.

Enklast är att följa AWs beskrivningar. Inte bara för att det funkar, utan för att det gör det lättare att utbyta tips med varandra här. Det här vet vi hur man ska göra, egna variationer kan vi inte jämföra.
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Lyssna på Åsa och Gunnar. Viktiga ord. :D

Såg er fråga i gästboken och tänkte jag skulle svara här istället. :D

Börja om från början och vänd på steken. Det är jobbigt när man kommer ur "led" men man har två val. Antingen ha det som man har det, eller förändra sin situation. En mental inställning som är grunden till allt. :D

Den lille skriker inte för han vill, han är lika vilsna som ni. Ni måste vara vuxna situationen och lära honom vad som gäller. Mat, sömn, delaktighet och kärlek. :D

Så, inga mer "orkar inte" utan säg istället "nu ska vi förändra våra liv". Ni får då all kraft ni behöver och mer därtill. Sätter man upp ett tydligt mål samt vet vad som gäller och hur vägen dit ser ut. Då är resten bara en transportsträcka. :D

Lätt att säga säger ni kanske. Och visst är det. Men jag vet, tro mig. Följande är verkligen inget gnäll eller för att verka duktig utan enkla fakta som kanske kan ge er kraft till att vända tanken. Minstingen "fastnade" under förlossningen så utdrivningskedet tog 5 timmar innan sugklockan kom. Därefter fastnade moderkakan och under akut operation förlorade jag 3 liter blod. Hon blev lite skadad under förlossningen så hon hade en tuff start. Hon har alltid varit svårsomnad och när kikhostan kom blev det fruktansvärt. Samtidigt hade stora tösen kikhosta och kräktes hela nätterna. Detta höll på i månader. Maken var bortrest hela tiden och vi är nyinflyttade utan någon familj i närheten. Med shn-kuren vände jag trenden och den lilla fick all ork till at bli den tornadon hon är. :D Vi var på sjukhus ganska mycket denna tiden men när jag såg alla barn som inte fick åka hem som vi gjorde, då kunde jag inte en enda natt klaga. Bara vara tacksam och rabbla mantrat - det går ju över.

Med Annas stöd (var ju innan forumet) så var målet glasklart och ingen tvekan efter start. Väl påläst innan dock. :D

Så, läs och lyssna på Åsa och Gunnar. Tänk sedan på att ni om någon/några veckor har en helt annan utgångspunkt än nu.

Vi finns här alla för er och har de flesta haft det tufft innan. :D

Varm kram
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Julius

Hjärtligt tack!

Inlägg av Julius »

Vi avvaktar tills vi varit på BUP på måndag och tills dess har vi nor hunnit läsa på och träna mer på vad som behöver göras och även ändrat inställning till mer positiva tankar. Återkommer med mer rapport om läget.
Tack för hjälpen hittills!!!

J och Å

Inlägg av J och Å »

Väntar på den rapporten med spänning!!!!

Lycka till!

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej! Välkomna!

BUP? Pga sovproblem?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Julius

Nej inte BUP för sovproblem!

Inlägg av Julius »

Hej Kristin!
Nej inte är vi på BUP för sonens sovproblem. Vi har kämpat länge med hans skrikighet och det var troligen kolik, men det gick aldrig över ordentligt för han får fortfarande ingen ro och kan inte sova, leka eller sysselsätta sig själv ens för en kort stund. Vi kämpar med att mata honom trots protester vid varje matning & det är en väldigt högljuddgosse med röstresurser som skulle kunna väcka döda. Han verkar få rena raseriutbrott bara för att han har lämnats ensam en ½ minut för att vi går på toa eller bara för att viinte tittar honom i ögonen & han inte längre är i fokus. Nu trodde vi kanske att detta kunde bero på att han inte sover tillräckligt och aldrig har gjort för att han har haft kolik & skrikit & spänt kroppen i en båge sedan han var 1 vecka gammal. Matningarna har ända sedan starten varit ett h-vete & till slut så fick jag sluta med amning & hade då försökt att pumpa ur & ge i flaska för att jag så gärna ville att det skulle funka & få den så nyttiga maten från mig. Har även testat mjölkfrikost & akupunktur, men tyvärr utan resultat.. Vi har även varit inlagda på sjukhus för observation, men de anser att han är en frisk & go grabb som kräver en hel del samt att han är lite tidig och vill men inte kan tex sitta, krypa eller gå men viljan finns där så därför blir han frustrerad och det slutar med att han skriker & vägrar komma till ro & varken vill äta eller sova. Känns som om vi alltid har tvångsmatat honom! men sömnen har vi tyvärr hittills inte kunnat göra något åt. Än!
inte så konstigt kanske om vi har svårt för att fokusera på SHN-kuren själva för vi har inte det tålamodet själva kvar som verkar behövas för att klara den första natten. Finns det någon som kan tänka sig att komma hem till oss & hjälpa oss! Nu har han sovit i en dryg timme, men natten har varit ett h-vete & vi fick inte i honom någon nattslurk allas vid åtta igår som vi tänkt. Gröten åt han klockan sex & det var mycket gröt. sedan vaknade han ett och åt, men var inte nöjd ändå men somnade tillslut när pappa vaggade honom i vagnen i vardagsrummet. sedan vaknade han vid 4 tiden åt förmodligen då oxå och har därefter strulat & skrikit hela natten/morgonen tills han somnade nu 8.10. Hur ska vigöra härnest? Nu vaknade han!!!

br

Inlägg av br »

hej
jag vill verkligen rekommendera Barnaboken. Där finns en ovärderlig samling av klokheter om hur man förhåller sig till sitt barn och till livet.

Kanske ni behöver inta bara en sova hela natten kur utan en komplett "Annawahlgrensfilosofikur" ?

Det jag känner när jag läser era inlägg är att ni inte riktigt är säkra på vad soim ska göras och hur utan att ni "provar". Betsäm er för vad som gäller och genomför! Här på forumet får ni hjöälp med det mesta som gäller sömn mat och tillvaron i stort med barnen!

När allt faller på plats så är barnen ren njutning
:D :D
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Julius

Svårigheter!

Inlägg av Julius »

Vi känner väl att vi har provat allt hittills utan att nått egentligen har hjälpt så därför har vi väl tappat tron på det mesta & mest av allt har vi ju förlorat tron på oss själv & att vi nu inte tror oss klara av att ta hand om vår son som vi älskar över allt på jorden. Barn ska inte vara så här. Det känns verkligen att han inte mår bra, men vi vet inte vad som felar. Jag har ju ändå två tjejer sedan förut så jag vet ju ändå hur man tar hand om barn! Ska nog åka till Bokia & inhandla en Barnabok idag då!
Tack för tipset!

Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
När man upplever att allt är kaos och ingenting fungerar vad-man-än-gör så hamnar man ofta i ett tillstånd av vanmakt. :( Vanmakt är något av det värsta och det är ifrån detta tillståndet som man går vidare till depressioner etc. Det är otroligt viktigt att bryta en vanmakt, och det kan man bara göra själv. Genom att sätta ett mål och en handlingsplan.

Genom det ni skriver får jag känslan av att ni är just i tillstånd av vanmakt :?: Men glöm inte att det är ni som också kan bryta det.

Låter helt klart som den lille godingen behöver ordentligt med sömn och fasta rutiner. Ta två steg tillbaka och börja med att ändra tankemönster (så är det lättare att gå vidare). Om ni har ett h-vete, vad tror ni han har :?: Tänk utifrån hans synvikel och den ledning han söker istället för hur trötta ni är (ja - jättelätt att säga :? ).

En perfekt handlingsplan finns här. Scema, mat, sömn, rutiner, kärlek. Det är en beprövad handlingsplan med ett tydligt mål - barnets bästa. :D
Egentligen det allra enklaste men ibland också det allra svåraste. :shock:

Han har en frågande (inte krävande) attityd för han vet inget annat. Med dagen i rutiner blir det också enklare för er att samla kraft. Man vet när de ska sova och när man själv får sova etc.

Nu sliter en lite goding i mina ben...pusskalas får det bli... :D

Läs mer om det otroligt viktiga "vanmakt" i Barnaboken.

Kram :D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, br :D

Ja, läs gärna Barnaboken. Ovh kanske också boken annawahlgren Online. Och varför inte mitt inlägg Helvete? Lidande? Elände?

Det är svårt för er att glädjas när ni fastnat i dessa självuppfyllande negativa förväntningar. Men ni gör ert lilla barn en djup orättvisa. Han har inte bett om att ställa till ett helvete för er.

På BUP får ni förmodligen en snäll bekräftelse på ert elände. Är det det ni vill ha? Och vad hjälper det :roll:

Snälla, tänk om :!: Tänk sakligt. Läs och läs på. Ert lilla barn är gjort av exakt detsamma som ni själva :D Kött, blod och överlevnadsvilja :!: Och inte så lite livslust
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Julius

AnnaWahlgren Online?

Inlägg av Julius »

Anna tipsade oss om att läsa den boken oxå. Men kan inte hitta den någonstans! Var finns den?

br

Inlägg av br »

"anna wahlgren online" finns att köpa på www.adlibirs.se men är tillfälligt slut !
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Stockholmsmor

Inlägg av Stockholmsmor »

Den finns i lager på:

www.netbokhandeln.se och www.saxo.com

//Stockholmsmor
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"