Matstunden...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mary78

Matstunden...

Inlägg av Mary78 »

Halloj, :D :D

Jag ger min lille son smakportioner varje dag som han äter glupskt. Problemet är att han inte sitter stilla. Har jag honom i barnstolen (som jag har lagt lite stöd runt eftersom han bara är 5,5 mån) så slänger han sig åt alla möjliga håll och stoppar in allt annat i munnen, speciellt hakklappen. Jag har hört att man inte ska tjoa och göra ljud för att han ska titta på mig eftersom matstuden ska vara lugn men hur får man honom att vara lite mer koncentrerad på mig så man kan få in maten i munnen på honom? Samtidigt som det ska vara roligt och lugnt? Någon som har ngt bra tips?

Jag har även testat att ha honom i babysittern men då viker han sig dubbelt och suger på nallarna som sitter framför.

Mary 78
Mamma till Leon, f?dd dec 05
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

matstunden skall vara lugn o rofylld men ändå rolig.

Men har du prövat det gammla tricket med att låta som en brummande bil. Det behöve ju varken vara högt eller skrickit. Bara ett litet "vad säger bilen? brum brum" :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Kanske kan man ta bort nallarna framför babysittern, under matstunderna just? :D
Mary78

Inlägg av Mary78 »

Tack för era tips! Jag ska prova det på lilleman :D :D

Mary78
Mamma till Leon, f?dd dec 05
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej :D!

Våra killar har suttit i babysittern under matstunden framtills de varit knappa sex månader. Efter det har jag använt matstolen och pallat upp med kuddar. De har oxå fått en egen sked att bita i och suga på. Jag har matat dem i ganska rask takt. Ibland har vi fört en konversation om väder och vind medan vi ätit. (Inget ifrågasättande, typ: Tycker du om det här eller?!) För varje sked jag fört till munnen har jag pillat ut det som nu råkar vara där, allt från haklapp till sked, knäckebröd till bordsskiva :D.

:idea: Så småningom kan du oxå börja ge honom en sockerfri fullkornsskorpa att tugga på samtidigt som du matar. Varje gång du för skeden till munnen får du pilla ut skorpan :lol:.

:idea: Det finns stora "kappor" bl.a. på HM av haklappstyg om man är rädd för att söla ner den fina dressen.

Lycka till med matsstunden :D! Som hos oss inte alltid är lugn... men mätta blir vi i alla fall.
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj! :D

Jag håller med Pia Pojkmamma, men tillägger att mina setat i matstolen från första smakportion... :wink:

Titta gärna in i tråden "barnmatsförslag" på forumet "mat, mage..." Där finns många tips och recept! :D

/Fjälllmor
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Sällar mig till ovanstående.
SNABBT ska det gå. Nästa sked ska vara beredd vid hans mun innan han hunnit svälja den första. Det finns inte mycket som är mer frustrerande än för långsam mat, tycker många små.
Att han rör sig och tuggar på annat - ta inget extra för det, sikta där munnen är och hoppas på att träffa ;-) :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"