Standardmodell för 4 månaders bäbis?
Standardmodell för 4 månaders bäbis?
Jag undrar hur ett dagsschema kan se ut för en fyramånaders bäbis. Som det nu ser ut för oss så ammar jag honom när han visar tecken på att han är hungrig vilket varierar oerhört mycket från dag till dag. Vi lägger honom för natten runt 20.00 (nu när det är så varmt ute verkar han bli tröttare och därför vill lägga sig runt 19.30). Sedan vaknar han ca tre timmar senare och är hungrig och ytterligare efter tre timmar igen. Sedan efter 04.00 är det någonting som händer. Han börjar vrida på huvudet fram och tillbaka och grymtar en massa. Om jag inte försöker aktivt få honom att somna om (vilket jag bara lyckas med var annan natt) så väcker han sig själv genom detta beteende och då ser han klarvaken ut och vill upp. Går jag då upp med honom så orkar han bara vara uppe i ca 45 minuter och sedan blir han trött igen. Observera att han nu senast åt ca kl. 02.00 och nästa gång han är hungrig kan då vara runt 09.00. Allt känns så upp och ner vänt med hans mattider. Om man sätter ett dagsschema är då tanken att man ska "tvinga" sitt barn att äta trots att han inte visar tecken på hunger och vägra honom mat om han vill äta på "fel" tider (tex om han vill äta oftare)? I snitt äter min son var annan timma på dagen och då ur båda brösten och riktigt länge. Gällande sömn på dagen så sover han tre gånger och i genomsnitt 1h/tillfälle.
Behöver hjälp med detta så jag tar tacksamt emot råd.
Från en glad men lite trött mamma :lol: .
Behöver hjälp med detta så jag tar tacksamt emot råd.
Från en glad men lite trött mamma :lol: .
-
Gäst
Hej!
Förslag på schema för en massa olika åldrar hittar du här:
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=153
Om du har Barnaboken, så läs kapitlet om Lille Hugo, 2,5 månader. Bra "bruksanvisning" hur man ska tänka när man gör schema. Eftersom din prins är så stor som 4 månader, så vill jag även rekommendera dig att läsa En dag med Sofia, fyra månader. Det ger dig bra bakgrund till hur en dag kan gå till. Det finns också schemaförslag till 4-månaders i SHN-boken.
Han kan vid 4 månader klara 12 timmar natt, utan mat. Men om 11 timmar passar bättre för er, så kör på det. Det sammanlagda sömnbehovet för honom är ca 15,5 timmar per dygn. Du ska få in sammanlagt 5 mål mat (4 mål plus kvällslurken precis innan läggdags). Kanske har du börjat med smakisar? Om inte, så kanske det är dags. Om han äter så ofta och mkt kan det ju tyda på att han behöver ngt mer för att bli riktigt mätt. Dock inte mitt område (ännu!!). Om du vill ha tips om detta får vi kalla in någon mer i tråden!
Sätt dig ner, gör ett schema som du känner funkar med sonen och familjens tider. Om du vill få feedback på ditt schema så ger jag gärna det, i den mån jag kan (min kompanjon är ju bara 2,5 månader än så länge). När du är nöjd med schemat, inför det med buller och bång.
Man får räkna att det tar ett par dagar att få schemat att sätta sig. Under dessa dagar är det meningen att schemat (klockan
) ska styra er. Schemat skall hållas med marginalkvart, och marginalkvartar skall man vara sparsam med innan schemat sitter. Men dom finns att ta till. Anna säger tre dagar för att sonen ska fatta galoppen, och sedan ca en vecka för att det ska sätta sig. Eventuellt kommer han inte äta sig proppmätt första passet, han är ju van att få mat efter 2 timmar igen. DÅ får ni jobba lite med sömnen, ex vagna eller buffa (se Verktygslådan). Men det är DU som måste bryta den (o)vana ni har nu, och som du ju också själv ser att du måste bryta iom ditt inlägg. Han kommer att fatta galoppen snart, och äta sig mätt när schemat säger tid för mat.
Du ska alltså inte ge bröstet så fort han verkar hungrig när du infört schemat. Truga i honom så mycket du bara kan när schemat säger mat (inom en timme från att han började äta). Sedan ska ni vänta till nästa mattillfälle.
Jag tycker det verkar som att lille mannen får för lite sömn sammantaget, med bara ca 3 timmars sömn på dagen. Ju bättre utsövd man, desto bättre sover han! Jag tror att det kommer galant att införa schema för er, bara du tar ledningen!
Fråga gärna mer, jag ska svara så gott jag kan!
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=153
Han kan vid 4 månader klara 12 timmar natt, utan mat. Men om 11 timmar passar bättre för er, så kör på det. Det sammanlagda sömnbehovet för honom är ca 15,5 timmar per dygn. Du ska få in sammanlagt 5 mål mat (4 mål plus kvällslurken precis innan läggdags). Kanske har du börjat med smakisar? Om inte, så kanske det är dags. Om han äter så ofta och mkt kan det ju tyda på att han behöver ngt mer för att bli riktigt mätt. Dock inte mitt område (ännu!!). Om du vill ha tips om detta får vi kalla in någon mer i tråden!
Sätt dig ner, gör ett schema som du känner funkar med sonen och familjens tider. Om du vill få feedback på ditt schema så ger jag gärna det, i den mån jag kan (min kompanjon är ju bara 2,5 månader än så länge). När du är nöjd med schemat, inför det med buller och bång.
Man får räkna att det tar ett par dagar att få schemat att sätta sig. Under dessa dagar är det meningen att schemat (klockan
Du ska alltså inte ge bröstet så fort han verkar hungrig när du infört schemat. Truga i honom så mycket du bara kan när schemat säger mat (inom en timme från att han började äta). Sedan ska ni vänta till nästa mattillfälle.
Jag tycker det verkar som att lille mannen får för lite sömn sammantaget, med bara ca 3 timmars sömn på dagen. Ju bättre utsövd man, desto bättre sover han! Jag tror att det kommer galant att införa schema för er, bara du tar ledningen!
Fråga gärna mer, jag ska svara så gott jag kan!
Tack så mycket för ditt svar. Jag ska genast läsa på lite mer i boken. Börjar lägga ett schema nästa vecka då vi reser bort i fyra dagar nu och tror att det då blir svårt att införa något nytt för lillen då. Jag återkommer nästa vecka och berättar hur det har gått och eventuellt kommer med fler frågor.
Tack än en gång!
Tack än en gång!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Nu är jag här igen. Jag tänkte att jag innan jag sätter schemat nästa vecka åtminstone börjar amma på det sätt som Anna rekomenderar men jag f´örstår inte riktigt. Jag slår i boken på standardmodell, men tror inte att jag riktigt har förstått det. Gör jag "rätt" om jag ammar från ena bröstet först till dess han släpper (vilket han i och för sig kan göra många gånger pga att mjölken kommer för fort eller för sakta), sedan rapa honom och efter det fortsätta från samma bröst? Sedan ta en paus (byta blöja och umgås lite) och sedan ge honom från andra bröstet (dock allt inom en timma)?
Tänkte att det vore bra om jag kunde börja med detta i samband med att vi reser bort. Tacksam för svar.
Tänkte att det vore bra om jag kunde börja med detta i samband med att vi reser bort. Tacksam för svar.
-
Gäst
Hej!
Ja, du har förstått standardmodellen rätt!
Bröst 1, rap, Bröst 1 igen.
Byta blöja
Bröst 2, rap, Bröst 2 igen.
Och så lite umgänge instoppat i detta, där man myser och busar med så mycket ögonkontakt som möjligt. Och allt inom en timme.
Jag kan dock bara tillägga hur jag själv gör, eftersom Anton
storfavoriserat vänster bröst. Jag börjar alltid med höger bröst, när han är som hungrigast. DÄr trugar jag så mkt jag kan, ofta "bestämmer jag att han behöver rapa" mer än en gång, kanske 2-3 gånger, när han trixar för mkt. Vare sig han behöver rapa eller inte. Sedan trugar jag lite till. Detta gör jag tills han bestämt säger till, med ett irriterat gnäll. DÅ har det oftast inte gått mer än 10 minuter. Så då får han vänster bröst, där han äter jättefint. När han släpper så myser vi, sen blöjan. Efter lite mer mys så äter han färdigt ur vänster bröst, med rap och trugande omvartannat. (Ja, mina bröst är ganska olika stora vid det här laget...
).
Så om han tröttnar på att du trugar för mkt, ta en paus, antingen för rap, eller för lite mellansnack, och fortsätt sedan. Glöm inte att göra allt detta med den berömda attityden av självklarhet. Inga frågor till din lille prins, utan självklara svar. Han får sin trygghet i att du verkar veta hur man gör här i världen, självklart och utan frågor till honom!
Och om han slumrar när han äter, så kittla honom lite under fötterna eller gör något annat så han vaknar till. När man är vaken så är man vaken, och när man sover
så sover man (och då i säng/vagn/vilken sovplats som helst utom i famnen). Så lite slumrande som möjligt!
Trevlig resa!
Ja, du har förstått standardmodellen rätt!
Bröst 1, rap, Bröst 1 igen.
Byta blöja
Bröst 2, rap, Bröst 2 igen.
Och så lite umgänge instoppat i detta, där man myser och busar med så mycket ögonkontakt som möjligt. Och allt inom en timme.
Jag kan dock bara tillägga hur jag själv gör, eftersom Anton
Så om han tröttnar på att du trugar för mkt, ta en paus, antingen för rap, eller för lite mellansnack, och fortsätt sedan. Glöm inte att göra allt detta med den berömda attityden av självklarhet. Inga frågor till din lille prins, utan självklara svar. Han får sin trygghet i att du verkar veta hur man gör här i världen, självklart och utan frågor till honom!
Trevlig resa!
Tack än en gång för det snabba svaret. Jag vet att jag har många frågor kvar att ställa innan allt fungerar som bäst (trots att jag har läst boken). Jag tror att boken ibland har gjort mig lite stressad eftersom allting står beskrivet i minsta detalj (från hur man vänder sitt barn på skötbordet för att sätta på kläder till SHN). Jag har kännt en hel del prestationsångest trots att jag inte har infört någonting ännu (förutom magläge och buffning vid behov). När jag får för mycket information har jag lätt för att reagera genom att inte göra någonting så för mig, och framför allt för min sons skull, så måste jag gå lite försiktigt fram. Till Anna Wahlgren: jag hoppas du inte tar illa vid dig av det jag skriver utan det handlar mer om mig och mitt sätt att förhålla mig till information. Jag tror också att jag är lite extra känslig när det handlar om mitt barn. Nog om detta. Jag börjar med att amma som rekomenderat och återkommer sedan i nästa vecka. Ha nu en skön midsommar. Kramar från oss.
Ciao - vad du än gör med ditt lilla barn, vilka råd du än väljer att följa så är det allra viktigaste att det känns bra i din mage, att du känner dig lugn och trygg för då blir den lilla det också.
Att få en liten bebis är ju helt nytt när det är första gången, och egentligen vilken gång i ordningen det än är då det är en ny liten personlighet att lära känna, så dra ett djupt andetag och kom ihåg att du är den bästa föräldern för ditt lilla barn.
Kram Susan
Att få en liten bebis är ju helt nytt när det är första gången, och egentligen vilken gång i ordningen det än är då det är en ny liten personlighet att lära känna, så dra ett djupt andetag och kom ihåg att du är den bästa föräldern för ditt lilla barn.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
-
Gäst
Hej Ciao!
Det är skitsvårt att vara mamma ibland. Man vet varken ut eller in. Men, precis som Susan skriver, så är du den allra bästa föräldern, och ditt barn älskar dig hur du än gör.
Ta allt detta i din takt, jag behövde flera veckor innan jag kunde med att införa schemat. Var så rädd att det inte skulle funka, och då hade jag ju misslyckats...
. Men, det kommer att fungera, jag lovar dig. Och under tiden du tar den tid som ni behöver så finns vi här för att svara på minsta lilla fråga som dyker upp!
Kram!
Det är skitsvårt att vara mamma ibland. Man vet varken ut eller in. Men, precis som Susan skriver, så är du den allra bästa föräldern, och ditt barn älskar dig hur du än gör.
Ta allt detta i din takt, jag behövde flera veckor innan jag kunde med att införa schemat. Var så rädd att det inte skulle funka, och då hade jag ju misslyckats...
Kram!
-
Gäst
Ajdå, inte mitt bord... Någon av er andra - hjälp!
Som jag har förstått kan man använda ramsa både dag och natt, men OLIKA ramsor. Dagramsan får inte innehålla ordet natt. Vi brukar smyga in denna ramsan till Anton på dagen när vi lagt honom i sängen och lämnar rummet: Sov så gott, vi ses om en stund. Än så länge har vi ingen nattramsa...
Hoppas någon annan svarar dig också!
Som jag har förstått kan man använda ramsa både dag och natt, men OLIKA ramsor. Dagramsan får inte innehålla ordet natt. Vi brukar smyga in denna ramsan till Anton på dagen när vi lagt honom i sängen och lämnar rummet: Sov så gott, vi ses om en stund. Än så länge har vi ingen nattramsa...
Hoppas någon annan svarar dig också!
-
Mamma til Isak f.30.03.06
-
Gäst