Tänker ofta på den bvc-sköterska som kom fram till mig efter ett föredrag och sa: "Vi ger fel råd. Och vi vet om det. Vi har direktiv som vi måste följa. Det är så sorgligt. Mot bättre vetande ger vi fel råd."
Och jag tänker på förskoleläraren som kom fram någon kväll efter och sa: "Alla lider. Barnen lider. Personalen lider. Föräldrarna lider - i alla fall de som bryr sig." Hon hade varit 20 år i gamet och sett inskränkningarna och nedskärningarna i praktiken. På hennes avdelning var de 2,5 personal på 23 ettåringar

Vilket ur alla synvinklar är helt omöjligt
Personal inom s k barnomsorg har direktiv uppifrån och ska rätta sig efter dem. På bvc får man lära sig från den ena veckan till den andra, höll jag på att säga, vad som gäller för dagen. För bara ett par år sedan hette det: "Barn kryper inte längre. De börjar gå direkt." Numera vet man att barn måste ligga på mage och alla föräldrar uppmanas att "magträna" sina små barn. För bara något år sedan skulle alla barn helammas 6 mån och helst ett år. Nu är det "smakisar" som gäller redan från fyra månader eller fem, och spädbarnsgröten - den sockriga - ska ges i minst tre veckor innan barnet får börja med välling (

). Om några månader är direktiven kanske helt annorlunda - igen
Eckerbergh som läkare och "forskare" fick igenom sin 5mm som direktiv på samtliga bvc i Sverige. Personalen är tillsagda att rekommendera den. Vad de än tycker själva och personligen, så ska de hålla inne med det. De ska 1. dela ut papper på 5mm, 2. hänvisa till bvc-läkare (som föreslår nervmedicin), 3. hänvisa till psykolog, som brukar granska föräldrarna mer än det icke närvarande barnet.
Men det finns, har alltid funnits och kommer alltid at finnas, människor inom barnavård och barnomsorg som verkligen ser till de små barnens bästa och högaktningsfullt struntar i vad de blivit beordrade. Mellan skål och vägg, dvs mellan fyra ögon, kan de tala om vad de själva tror på och tycker är rätt, i barnens intresse. Men de FÅR alltså inte säga det... är det sagt

Så därför kan man inte vänta sig att de ska föreslå något man inte själv praktiserar

Dock kan man alltså få bekräftelse - efteråt.

LO - skönt att mötet du inte var på gav vid handen åtminstone några positiviteter, om man säger. Detta att barnen ska fyas och nejas med bestämdhet - sägas till på skarpen - när de bits eller slåss är ju en fullständigt heltäckande uppfattning från s k experthåll och antagligen svårutrotad. Poängen som jag ser det är att den utgår från antagandet att barnen vill illa. Man bortser fullkomligt från att 1. lilla ungen kanske bara använder sina redskap (tänder, händer, fysiska krafter, ungefär som när man flyttar och/eller avsmakar möbler), 2. barnet reagerar, fullt förståeligt, på någonting som går att begripa (för den som försöker) och ska respekteras för det, även om inte själva beteendet är så lyckat alltid, 3. lilla ungen behöver fortfarande vänlig undervisning i ett socialt acceptabelt beteende. Vem har någonsin lärt sig någonting av att bli tillsagd "på skarpen" - och sedan ingenting mer
Limpan - tack för varma och vackra ord, som jag suger i mig behagligen

Det är i mycket ett svenskt fenomen - detta att det bara finns plats för en åsikt i taget, och den ska man omfatta med hull och hår eller också inte alls. En livaktig och perspektivrik debatt värd namnet vore en nåd att stilla bedja om.
Styrkan hos både Barnaboken och Sova hela natten ligger i användbarheten. De utgår båda från barnet, barnet som människa med allmänmänskliga behov

och är på så vis tidlösa. Därför överlever de tider och trender och direktiv uppifrån som skiftar som vinden.
Så jag har gott hopp. Att Barnaboken överlevt och lever vidare i högönsklig välmåga sedan över 20 år beror inte på att folk älskar mig som person. (I Tyskland, där den nu sålt i 70.000 ex på två år, har man ingen aning om att man "ska" hata AW

) Den kommer att överleva folks synpunkter på mina "kommatecken"

och det kommer SHN också.
Liksom de små barnen