När de närmar sig kontakten
När de närmar sig kontakten
Hej,
Hur är bästa sättet att förhålla sig till barnet när de närmar sig de livsfarliga eluttagen som man inte lyckats gömma? Eller drar lådorna
ut och in och KOMMER någon gång stå lutad mot lådan och ha hela
lilla handen mellan?
Sommarkram
Hur är bästa sättet att förhålla sig till barnet när de närmar sig de livsfarliga eluttagen som man inte lyckats gömma? Eller drar lådorna
ut och in och KOMMER någon gång stå lutad mot lådan och ha hela
lilla handen mellan?
Sommarkram
Jag har en liten som är på precis alla "gömslen" han hittar.
Eluttagen finns det kontaktskydd till som man sätter i dom uttag man inte använder.
Annars kan man ställa lite tyngre möbler för.
Jag håller uppsikt iallafall så fort han närmar sig ett uttag.
Lådorna däremot har jag oxå problem med.
Köpte skydd till dom oxå, men lådan öppnas en liten bit iallafall så hans små fingrar kan få plats mellan, men det är klart, han får inte upp så mycket så det blir ingen kraft riktigt.
Minns min mammas skydd när min brorsa var "lådgalen", det var att sätta ett sopborst-skaft genom handtagen, men mina lådor han inga sådana handtag.
//Jenny
Eluttagen finns det kontaktskydd till som man sätter i dom uttag man inte använder.
Annars kan man ställa lite tyngre möbler för.
Jag håller uppsikt iallafall så fort han närmar sig ett uttag.
Lådorna däremot har jag oxå problem med.
Köpte skydd till dom oxå, men lådan öppnas en liten bit iallafall så hans små fingrar kan få plats mellan, men det är klart, han får inte upp så mycket så det blir ingen kraft riktigt.
Minns min mammas skydd när min brorsa var "lådgalen", det var att sätta ett sopborst-skaft genom handtagen, men mina lådor han inga sådana handtag.
//Jenny
Mamma till Theo 050923
Hej Jenny
Lådorna har vi aldrig haft spärrar på, farliga saker utom räckhåll istället
Och ja,man får vara med och "dämpa" klämningarna ibörjan, men de lär sig förvånansvärt fort att inte ha handen i vägen - jag lovar
Och vad är väl mer spännande än kökslådorna
Du vet, "flytta saken, inte barnet"
Kram Mia
Lådorna har vi aldrig haft spärrar på, farliga saker utom räckhåll istället
Och ja,man får vara med och "dämpa" klämningarna ibörjan, men de lär sig förvånansvärt fort att inte ha handen i vägen - jag lovar
Kram Mia
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag har lådor som verkligen glider in av sig själva, som det verkar. Och små barn får lätt fingrarna i kläm. Och bryter samman. Men snabbt lär de sig sedan att de där lådorna ska man inte skjutsa in med fart utan tillsluta försiktigt
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
Ett annat tips just under den perioden själva låddragandet är som mest spännande är att lägga något litet litet i vägen så att lådan helt enkelt inte går att få in helt, speciellt om den är tung.. just för att förhindra platta fingrar. Att tex tejpa några sugrör överst på lådkanten, eller vika en tjock disktrasa över den kan hjälpa till att dämpa själva klämmandet - så man slipper uppsöka sjukhus innan barnet lärts sig att lådan skall skjutas in försiktigt...
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
-
susanneethel
Jag lät Karl hållas med lådorna, han är ju inte så tung, så den kraft han lägger på att skjuta in lådorna räcker inte till för att han ska skada sig. Någon enstaka gång har han gråtit lite, men annars har han inte gjort illa sig. Men dom lådorna går lika lätt upp igen, så han har inte kunnat fastna.
Nackdelen är att ordningen i lådorna kunde vara bättre
Alla kläderna ligger knölade, man orkar ju inte vika dom flera gånger om dagen. (inte mina kläder utan Karls, han bryr sig inte om skrynklor)
Nackdelen är att ordningen i lådorna kunde vara bättre
Oki...ja jag antar att dom lär sig snabbt, jag får se vad han säger.
Det är klart, dom kommer göra sig illa mycket innan dom har styrsel på alla delar...senare oxå för den delen.
Men lilltjafs tar i för allt han är värd, både på dom tröga och lätta lådorna,
så lite orolig är jag allt.
Men, jag testar å bara tittar så får vi se vad som händer...
Det är klart, dom kommer göra sig illa mycket innan dom har styrsel på alla delar...senare oxå för den delen.
Men lilltjafs tar i för allt han är värd, både på dom tröga och lätta lådorna,
så lite orolig är jag allt.
Men, jag testar å bara tittar så får vi se vad som händer...
Mamma till Theo 050923
Inte säga nej...
Tack för alla tips och kloka ord. Med Filippa hade jag inte lås eller käppar, men hon var myyyycket lugnare än lillebror. Men det här med "aj-aj" och "nej!" när dom närmar sig el-kontakten?? Man vill ju inte vara en "nej-sägare"... Och vissa saker FÅR dom ju bara inte utforska.
kram
kram
-
annawahlgren
Det skulle du själv vilja också, om du hade hamnat i ett beduinläger, typ
En evighetslång lektion i konsten att dra ut sladd, sätta in sladd, tända lampa, släcka lampa, dra ur sladd och på så vis släcka lampa, etc etc - kan faktiskt vara värd sin vikt i guld.
Det är så oändligt viktigt att lilla barnet får förstå.
Sedan måste man naturligtvis ha ett öga öppet i vilket fall
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022