Namn på mössor, tröjor och dyl...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
JennyW

Namn på mössor, tröjor och dyl...

Inlägg av JennyW »

Tittade för ett par år sedan på ett Oprah -program om barnsäkerhet.
Jag kommer inte ihåg så mycket :oops: men en sak satte sig rejält.
Dom provade i en park där föräldern tittade bort en stund...(det var bestämt från början) medans en man gick fram till barnen, sa deras namn typ...hej Alexandra....och barnen var så godtrogna och trodde att han kände deras föräldrar och gick genast med på att bli bjudna på godis varpå han kunde locka bort dom från föräldrarna.
Det var likadant på ett snabbköp.
I USA kanske det händer oftare än här, men en liten tanke på detta kanske är bra?!
En gång såg jag på MC-Donalds att barn ritat teckningar som satts upp i barnhörnan, gulligt visst, men det var adress, ålder, telefonnummer och namn på hela familjen med oxå?!
Jag sa till på en gång att det var inte så bra kanske, sjuka människor kanske söker upp, men dom tittade på mig som om jag var dum.
Ville bara skriva så tanken finns hos er kanske...
Mamma till Theo 050923
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Mmm.
Man ska nog tänka sig för.
Däremot är det bra att skriva telefonnummer på armen på barn om man är ute (borta). Om barnet kommer bort så kan någon vuxen ringa till ens mobil. Det går nog ganska tidigt att lära barnen att komma ihåg att telefonnumret är skrivet på armen.

Men apropå namn...
Jag kommer ihåg en gång när vi var i fjällen. Jag var inte så liten, för jag åkte själv, men 12-13 år kanske. Jag hamnade i en ankarlift tillsammans med en man. Han frågade om inte jag hette Lotta.
Jo, sa jag och undrade vem han var och hur han kunde veta vem jag var.
Heter inte du Xxxxx i efternamn?
Jo, sa jag.Hur vet du det? Känner du min mamma.
Men då kunde han inte låta bli att skratta och sa att det stod på slaget på min jacka.
Det var kul då (och lite pinsamt förståss)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Det man ska tänka på är att inte sätta på barnen tex mössor med förnamnet på, om man märker barnens kläder,skriv initial plus efternamn, eller "om jag kommer bort ring min mamma och ett mobiltelnr" Ju mindre info om barnet som finns på dem, desto säkrare är barnet så att ingen tilltalar dem med förnamn. För kan den vuxne namnet så känner de en ju och då är det ju ok. så tror ju barnen iallafall. Världen är idag en osäker plats för småbarn, tyvärr :(

Bra tankeställare det där
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"