buffa istället för vagna?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
frida79

buffa istället för vagna?

Inlägg av frida79 »

Hej.

Har en kort fråga om det går lika bra att buffa direkt i spjälsäng istället för att vagna på exvis natten?

Har en 6veckors som vissa nätter hoppar över de flesta målen av sig själv men känns som att jag nog mer och mer vill börja strukturera upp hans dag lite vad gäller både mat och sömn. Har nån ett bra tips på schema för en så liten bebis?
Kan tillägga att han äter ofta på morgonen och sover däremellan, så på ett sätt känns det lite drygt om man skulle "göra morgon" med fullt pådrag vid 7.00 fastän han inte ens vaknar kanske förrän bortåt halv 9??? HUr ska man tänka när det gäller det?

Ursäkta mitt flummiga inlägg - jag bara skriver på men vill likafullt ha era tänkvärda svar :D

Vad gällde buffa i spjälsäng är för att vi har två våningar- känns lite tungt att släpa upp barnvagnen *har inte så mycket muskler* :roll: och jag vill helst att han vänjer sig vid sin säng... :?:

okej, tack på förhand!!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Ja, du kan visst buffa direkt, istället för vagna.

Inför standardmodellen när du ska strukturera hans dygn. Han är lite liten för att kuras regelrätt. Den finns att läsa om här på forumsidan och i barnaboken.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
frida79

Inlägg av frida79 »

okej, tack för ditt svar :)

Men jag funderar lite över hur man ska lägga schemat - är det tänkt att jag ska bestämma hur mycket han ska sova om man nu ska gå efter 2-2 principen?
FÖr min lille gosse ÄLSKAR att sova :lol: han sover ofta på dagen och väldigt bra på kvällen och natten, och likaså på morgonen vill han bara snutta kanske vid sju och åtta men somnar sedan om direkt så min fråga är hur jag ska göra ett schema som passar hans behov bäst?

Kan tillägga att hans pappa sov ungefär 23 av 24 timmar av dygnet sitt första levnads halvår :!: :wink: och hans son ligger väl inte där men närapå ibland :lol:
samtidigt är han väldigt glad,tillfreds och aktiv när han är vaken, då han får ligga på alla möjliga och omöjliga ställen/sätt och samtal osvosv..

Hoppas på fler tips :idea: :)
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hej! Jag har också en tjej som älskar att sova och fortfarande har svårt att orka vara uppe i 2 timmar och hon är snart 12 veckor... :heart: :heart:

Om du bestämmer dig för att ta ledning och strukturera så är det du som ska bestämma hur mycket han ska sova - och när. Enligt barnaboken behöver en månadsgammal baby sova ca 16,5 tim/dygn, en tvåmånaders ca 16 tim/dygn.

Såhär gjorde vi när vi började strukturera tydligare:
Vi började med att ta ledning över natten och bestämma när dagen börjar. För oss var det 06.00. Vaknade hon tidigare så sövde vi om henne med vagning (hon fick såklart nattmål, men om hon ville "göra morgon" innan 06.00 så sövde vi om henne). Då fick dagen alltid samma tydliga start.

Därefter strävade vi efter 2 timmar vaken, 2 timmar sömn och 3,5-4 timmar mellan "målen". Vi gjorde det utan att ha ett spikat schema, tiderna fick vara lite olika från dag till dag tills hon blev 8 veckor. Eftersoom hon oftast inte orkade 2h så blev aldrig rytmen 2+2. Hon fick först vara uppe så länge hon bara orkade (ibland bara 1 timme, ibland 1,5-2 h). Vi försökte med alla knep att hålla henne vaken minst 1,5 timme - fick ofta väcka henne för att hon dåsade till så lätt... Om hon sedan vaknade till under sovpasset så tog jag inte upp henne förrän det gått minst 3,5 timme sedan förra målet startade. Vaknade hon innan dess så hjälpte jag henne somna om med vagning. Exempel: hon var vaken 10.00-11.30. Vaknade hon då före 13.30 så vagnade jag fram till dess. Oj, svårt att beskriva tydligt i ord...Hoppas du förstår :)

För att schemat skulle passa hennes behov så förde jag mat- och sovdagbok under ca två veckor för att se hennes eget mönster lite tydligare. Vilka vakenpass brukar hon vara pigg/trött? Vilka sovpass sover hon länge/kortare? Ungefär hur långa intervall (3-4 h) har hon innan hon är hungrig? Grundat på de anteckningarna byggde jag sedan schemat. Det införde vi fullt ut när hon blev 8 veckor.

Hoppas det hjälper dig - fråga gärna mer! :) :)
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
frida79

Inlägg av frida79 »

åh tack,va bra beskrivet av dig,ÅsaR :!: :idea: Jag förstår precis hur du menar och igår när jag verkligen tittade lite mer noga på klockan märkte jag att Whilliam mer än inne på 1,5+1,5 vad gäller mat/vakentid och sömn. Då känns inte steget så stort till att utöka en kvart iaf på båda tillfällena så ligger man nära 2+2 iaf. :wink: :)
Men igår em så låg han och sov och jag skulle iväg ett kort ärende. han hade då sovit ca en timme. SÅ jag sa till min käre gubbe :) att buffa honom lite om han vaknar så att han somnar om och mycket riktigt ; fem minuter efter att jag åkt så vaknade han och min man buffade lite och han somnade om. Vet inte varför jag inte trott att det ska funka men det blev en liten knuff på vägen till att ta ledningen i hans mat och sömn mera.

På kväll/natt ser det ut så här: ammar 20,15-20,30,
sover till 23.
ammar till 23,15-23,30
sover till 03,00
ammar ett bröst till 03,15
sover till 07
ammar+ vaken till 8 då han somnar om

detta är "bra" nätter sas, kanske 5 av 7 nätter. De som är mindre bra är då han äter även 4 och 6, men jag vet inte om det varit nu när det varit så varmt
att han vaknat av det och velat dricka lite.. :?

Men hur ofta och när äter din lilla tjejja nattmål? och hur ofta gjorde hon det vid 7 v ålder :?:

Ha en trevlig sommardag!!Och som sagt; tack för din hjälp :D :D
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Klart det funkar :D :D Att ha en man som är invigd i metoder och verktyg är förresten guld - jag har en riktig barnaboksman själv, som vagnar minst lika effektivt som jag gör och som håller lika mkt koll på schemat på kylskåpet *fniss*

Enligt Anna W ska ett barn som är ungefär månadsgammalt kunna sova 6h sammanhängande utan mat. 8h vid två månader och 10 h vid tre månader. I samband med att vi tog ledning över natten så bestämde vi därför också tid för nattmålet. Innan åt hon 2-4 ggr/natt. Vi bestämde nattmålet ca 6h efter att hon somnat för natten, det var runt 02.00. (För din del borde det alltså vara ett nattmål vid 02.30, om han somnar 20.30, som du beskriver ovan). När hon vaknade före 02.00 vagnade vi, och likadant om hon vaknade innan det var dags att gå upp 06.00. Jag har fått rådet här att ställa klockan och själv hålla koll på tiden - inte låta bebisen styra tidpunkten. Och allra helst förekomma, så att bebisen inte hunni vakna till ordentligt. De som tipsade mig om det menar att det gör det enklare att få dem sova över målet av sig själva senare när man ska förlänga natten.

När Jane var 8 veckor förlängde vi natten ytterligare till 8 h. Så själv har jag mobilen under kudden som vibrerar vid 04 varje natt :wink: :D

Och som sagt - läs Barnaboken och här på hemsidan, det finns myclket tips och inspiration!
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"