startar kur i morgon!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Camilla K?rn

startar kur i morgon!

Inlägg av Camilla K?rn »

Hej!
Är ny här på forumet, efter att ha läst ihjäl mig på allt om sova hela nattenkuren. Min son på 8 månader ska kuras. Tänkte att det kunde vara bra med lite feed back om det blir hjärnsläpp i morgon. Känner mig peppad som tusan! :lol: :thumbsup:
Hade egentligen planerat att göra det i dag, men det är som om lillkillen känner på sig att något ska hända. Idag har allt varit upp-och ned. Han har varken velat äta eller sova ordentligt under hela dagen. Men i morgon är dags!
Hälsningar Camilla
Mamma till Gabriel f?dd 14 maj 2004
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra :D Vi är ett gäng som håller tummarna :D Men fortsätt läsa ihjäl dig lite till (missa inte Sova hela natten på själva hemsidan och Mer läsning) :D

Du behöver installera Attityden av Sjävklarhet ordentligt. Det är inte fråga om att lille prinsen ska flytta hemifrån eller resa bort. Det som står för dörren är en stor tillgång för honom, inte en påfrestning - att äntligen få sova lugnt, trygg i sig själv och förvissad om att ingen varg kommer åt honom :D

Så shoot, baby :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Little Baba

Inlägg av Little Baba »

Ville bara önska all lycka till, och jättebra att du har läst ihjäl dig - man behöver oftast läsa många gånger innan poletten trillar ned. Då slipper nu göra våra nybörjarfel som vi i vår iver att sätta igång gjorde.
Go for it!
Mamma till en s?tnos, f?dd 040412.
B?rjade med shn-metoden i dec. 2004.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Så härligt att höra. :D

Du står inför att ge ditt barn en underbar gåva. Att kunna sova lungt och tryggt på egen hand och få kraft till att växa och utforska livet. :D

Såhär i efterhand så förstår jag inte alls vad jag tvekade på innan jag började med kuren. Kändes från natt 1 så otroligt självklart. Klar att jag måste lära min bebis att sova, precis som jag lär henne äta i olika steg.

Lycka till :D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
br

Inlägg av br »

när du läst allt läs igen! så gjorde vi. svaren på våra frågor fanns i texten! ( när vi kurade fanns inte forumet :( )
Vi forumister hjlper till så gott det går

Lycka till
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Camilla K?rn

äntligen!

Inlägg av Camilla K?rn »

Tack för alla vänliga och peppande svar!!
Det känns verkligen som om en hel hejarklack finns bakom mig. :lol:
Jag lade lillkillen som planerat 20.30 och han skrek argt i 42 minuter :twisted: Det var bara att göra som kuren säger, fortsätta att envetet lägga honom tillrätta. Han var helt sjöblöt (och jag med) när han till sist föll till ro och lät mig buffa honom, ramsa, påminna (efter lite gnäll) och bekräfta. Nu har han sovit sedan dess utan protester. (obs han brukar alltid vakna efter 30 min, men icke i kväll!!Det tackar vi för här hemma)Ska bli spännande att se när han vaknar nästa gång, ska läsa på lite här på hemsidan under tiden.............igen!! :P

Anna Wahlgren! Hur klarar din rygg av att buffa alla ungar som sover i spjälsäng??? Att stå böjd över spjälsängens kant i 40 min känns! Jag känner att min rygg är helt mörbultad och jag har träningsvärk redan! Måste nog börja styrketräna.

Har peppning här hemma från min käre make. Det här ska vi fixa alla tre!
/Camilla
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Underbar rapport :D :D

Önskar er en spännande 8) lugn natt.

Kram Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Hej!

Har också en åttamånaders som vi började kura för 4 dagar sedan. Som peppning kan jag säga att han inatt bara vaknat 4 gånger vilket känns som rena himmelriket !! :D Två gånger vid tolvtiden (han hade då sovit 5 timmar i sträck!!), en gång vid 5 och en gång vid 06,30. Vid 24 fick jag ramsa ett par gånger med lite bestämd röst, vid 5 somnade han om själv och vid 06,30 sade jag bara ramsan vänligt en gång och han tystnade...

Jag vågade knappt andas... Det känns för bra för att vara sant! :D

(Visst, jag är beredd på bakslag, men detta kan ALDRIG bli sämre än det vi hade tidigare!!)

En sak som jag reagerar på i ditt inlägg är dock att han blev sjöblöt. Har ni det tillräckligt svalt i rummet? Vi har fönstret öppet på vid gavel någon timme innan läggdags så att det är RIKTIGT RUGGIGT när han ska sova! Sen har vi fönstret på glänt fram till 23-tiden, då stänger vi för natten.. Det är så kallt så man nästan vill ta på sig en kofta när man går in där :D , men han sover som en stock! Jag tänker: blir han så varm så han svettas så KAN han ju inte somna. Det skulle ju inte vi kunna heller...

När vi körde första natten så kämpade lillkillen i 45 minuter, men han blev bara lite fuktig i nacken... Däremot har jag fått lära mig att inte palta på honom så mycket utomhus längre. Nu när han protesterar lite inför varje gång han ska sova så blir det lätt för varmt i vinteråkpåsen och då har jag ju inte gett honom bra förutsättningar för att kunna somna, och kan heller inte önska/kräva att han ska göra det.. :)

Fortsätt kämpa och kom ihåg: :!: Hela första dygnet är/känns jobbigast - sen blir det bara bättre och bättre! :D

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
br

Inlägg av br »

bra start! och visst är det så att det kan komma bakslag, men då finns ju verktygen !! Vi "kurade" sonen i mitten av maj och peridovis får vi ramsa på mornarna och ibland även ta till "solfjädern" men det brukar rätta till sig! tusen gånger bättre än innan kuren och skönt att veta hur man ska lösa problemen
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Camilla K?rn

Inlägg av Camilla K?rn »

Godkväll alla!
Nu har snart ett dygn gått och allt känns väldigt bra fortfarande med kuren. :P Lillpojken vaknade under natten vid fyra tillfällen bara och det känns nästan lite för bra för att vara sant. Visserligen tog det tid varje gång att lugna honom, ramsa, påminna osv. men inget tog lika lång tid som första gången!

Dagen har också flytit på enligt schemat, där Gabriel har sovit i sin egen säng, ensam under middagslurarna. (det har han INTE gjort förut. Han har alltid somnat vid mitt bröst och jag har fått smyga ut ur rummet. Normalt vaknar han ALLTID efter exakt 30 min dessutom. Men inte i dag!) Han har sovit som en stock, då han väl somnat och det har nästan varit svårt att väcka honom.

Jag har dock en fråga. Min pojk har nyligen lärt sig att ställa sig upp vid möbler, stolar, bord och i sin spjälsäng. MEN, han har ingen aning om hur han ska ta sig ner själv. Han faller rakt bakåt i spjälsängen eller golvet och har slagit sig många gånger med illvrål och mycket tårar som följd. :cry: Nu under kuren kan jag ha buffat honom lugn, ramsar ut och hör sedan hur han ställer sig upp och protesterar. Med ramsans hjälp hör jag efter ett tag att han blir lugn och tystare, men jag hör också att han är dödstrött, vill sova men inte kan ta sig ner själv. Meningen är ju att ramsan ska få honom att själv lägga sig ned till ro och somna. Men vad bör jag göra? Jag har låtit honom stå så länge det bara gick, tills han till slut ramlade, slog sig och grät högt. Har också testat att gå in igen, lägga honom och då är han tyst så fort jag går ut. Inga mer protester utan somnar. :sleep: Jag tycker att det sistnämnda känts bäst, men är det fel? 8-[

Hoppas givetvis att han snabbt lär sig att ta sig ner själv, för då tror jag att han skulle göra det och somna.

När jag skrev att han var sjöblöt, var det mest en överdrivning av allt svettandes han och jag genomgick i kampen att få honom till ro i sängen. Vi hade vädrat länge innan i rummet, det var friskt och lite kyligt där inne (man har ju läst på hur det ska gå till! :lol: )

Hälsningar Camilla
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Camilla!
Kul att du verkar haa sån härlig attityd, för många är det den som infinner sig sist och då tar det lite längre tid att nå i mål men ni är nog framme snart! Fortsätt så och backa för varje dag. När det gäller att Gabriel kan ställa sig upp men inte lägga sig ner så lär han sig det snart. Jag citerar ett svar från Anna Wahlgren själv på samma fråga tidigare där hon skrev nåt i stil med: "när barnet inte själv kan lägga sig ner fast det vill det så hör du det på skriket av bottenslös sorg och DÅ kan du lugnt och betryggande gå in och lägga tillrätta och därefter genast ramsa ut igen och barnet ligger kvar". Alltså, avvakta till Gabriel verkligen BER OM HJÄLP, dvs låter riktigt ledsen och inte arg, sur, grinig eller nåt annat.
lycka till inatt och glöm inte att låta honom klara av allt mer själv. Vaknar han och ni ramsar honom ska ni bekräfta, väljer ni att låta honom klara det själv kan ni vara tysta.
"Lägger" han sig ner själv och slår sig = blir ledsen, går ni in och lugnar honom I SÄNGEN och lägger honom tillrätta och ramsar ut när han lugnat sig, allt som om det vore helt självklart. (Vilket det är när ni är så pålästa som ni verkar :D ). Jag antar att ju8velen sover på mage?
Lcyak till inatt och svo gott! :sleep:
Lycka till!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Camilla K?rn

Inlägg av Camilla K?rn »

Tusen tack för svaret!
Det var exakt vad jag behövde veta. Det du beskriver måste vara det jag har upplevt........min pojk FRÅGAR om hjälp att få lägga sig ned och när jag hjälper honom med det, är han jättenöjd. Man hör det, som du beskriver, på rösten. Underbart! Nu ska han sova om en kvart, så tack så mycket igen.

Det låter kanske lite sjukt men jag tycker det här är lite småroligt, den här kuren. Det är så häftigt att en dialog mellan barnet och föräldern faktiskt fungerar!

Dags att gå, tack igen
Camilla
mammamy

Inlägg av mammamy »

Låt det gärna höras på rösten att du tycker det är kul, dvs le medan du ramsar, det hörs! Och det kan ju OMÖJLIGT finnas någon varg i huset om mamma LER, eller hur? Då vågar man absolut sova!!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :D Underbar läsning :D Du är snart i hamn. För att inte tala om lille Gabriel :D

Och du är ett skolexempel på rätt Attityd - den glada, lugna, nyfikna, sköna av Självklarhet :idea:

TACK :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Camilla K?rn

Inlägg av Camilla K?rn »

Ny rapport:
i natt var rena himmelriket på jorden, Gabriel sov som en stock och vaknade bara 2 ggr. :thumbsup: Första gången grät han lite, vi lät honom vara och han somnade om igen. Andra gången var kl. 07.13. Han trodde att han sovit klart, stod vid sängen och undrade ledset var alla var. Med ramsans hjälp lugnades han, men när han inte kunde lägga sig ner själv gick jag in, lade honom och han somnade igen. :lol:

Det är som om man vill gråta av glädje. Dagen har gått bra men..............nu när han skulle sova middag 1,5 timme har han protesterat rejält. Det tog 22 min att få honom till ro och somna, sedan sov han 35 min och nu är han riktigt arg. Jag antar att det kan vara så här ibland, men jag antar också att det går över om ett par dagar?!
Tack för allt stöd,
Kram Camilla
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"