morgonen - den ljuva

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
-josefine

morgonen - den ljuva

Inlägg av -josefine »

Hej.

Adam sover numera riktigt bra. Men vi har lite problem på mornarna. Det är nämligen så att pappan i huset stiger upp en timme före Adams go´morgon. Han har klockan att ringa och pga detta vaknar Adam. Tidigare har detta inte varit ett problem för Adam har pratat en stund och sen har han somnat om igen. Men nu ligger han oftast vaken hela timmen tills jag gör go´morgon. Idag var han också riktigt ledsen ett tag. Detta med att han vaknar en timme för tidigt gör ju att han sover lite väl lite. Detta märker han själv av och sover ofta under ensamleken.. Vilket jag inte vill att han skall göra!!

Så nu undrar jag hur mycket jag skall lägga mej i denna morgonstund.
Skall jag ramsa så fort jag hör att han är vaken?
Skall jag ramsa först då han blir ledsen?
Skall vi försöka att pappan vaknar på annat sätt än med en ringade klocka?
Borde jag göra morgon 6.30 istället för 7.30 så att vi alla går upp samtidigt?

Anant?

Tacksam för svar

ps. Adam är nu 10 månader
son f?dd augusti 2005. Verktyg och standardmodell sedan f?dseln. Kurad efter kaos och sover numera 12 h!
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej!
Detta är kanske inte till så stor hjälp men lite tröst:
Kompisens dotter vaknar varje morgon till pappas väckarklocka kl 6.00 och hela familjen gör morgon då. Fördelen med detta är att när klockan inte ringer - helg, semester, lediga dagar - sover dottern vidare till 7.30-8.
Kanske inte exemplariskt om man går på strikt schema men skönt för en familj som vill ha lite helgsovmorgon.... :D

Förhoppningsvis får du någon "riktig" hjälp av någon med samma erfarenhet. :wink:
En goding till son född 0603 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag för min del skulle byta ut till annan väckning... :roll: :oops: Surr på mobilen eller liknande...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, jennie27 - där har familjen lyckats byta ut den inre klockan mot den yttre när det gäller morgnarna, och det är bara att gratulera. Det visar att allting går, utom möjligen trähästar och nyfödda barn :lol: Möjligen funkar det inte i evighet och/eller borta, men vem bryr sig - nu :?: :lol:

:D Tack, Päivi - ja, bara det räcker, så. Det skulle jag med.

Annars tycker jag nog man bör ge en upplysningsramsa, genast man hör att barnet vaknar till. Man behöver inte invänta själva frågan utan kan ge svaret förebyggande. Och stänga dörren, rentav, för att freda barnet.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"