Hälsningar från en mamma som har insett mycket den senaste tiden
Behöver lite uppmuntran! (långt)
Behöver lite uppmuntran! (långt)
Vet inte riktigt vart jag ska lägga det här inlägget men jag gör det här eftersom vi snart ska kura våran lilla flicka. Jag har lagt in inlägg (Konsekvent utan framgång) tidigare och fått tips som jag är tacksam för. Men jag har i cirka två veckor gått och tänkt över mycket de senaste 2 åren. Det var nämligen för två år sen jag allra först läste i Barnaboken som jag fick lånat från en vän. Numera har jag dock en egen.
Då var min son ca 1,5 år gammal och hade aldrig sovit en hel natt. Jag betsämde mig för att få slut på de sömnlösa nätterna så där satt jag och läste. Han fick välling flera gånger varje natt på den tiden men i samband med en magvirus slutade han helt plötsigt och det gick nästan inte att få honom att somna om när han vaknade vilket inte var så konstigt han fick ju aldrig lära sig. Vargarna var ständigt närvarande och vi (jag och min man) turades om att "behålla dem i rummett" vi låg brevid hans säng och väntade på att han skulle somna. Vi gjorde som sagt allt det man inte skulle göra allt för att slippa gråt och skrik. Men han sov aldrig lugnt ändå vaknade flera gånger per natt. Såhär fick det inte fortsätta kände jag. Nu skulle det sovas. Jag påbörjade sova hela natten kuren men såhär i efterhand vet jag att det var bara halvhjärtat. Dessutom var min man inte särskilt intresserad av metoden. Han tyckte visserligen att det skulle vara skönt att sova en hel natt men var inte intresserad av någon "mirakelkur". Han tyckte att sonen så småningom skulle växa ifrån detta men ack så fel han hade. Som sagt jag kurade sonen eller nja inte fullt ut eftersom det på något sätt aldrig riktigt blev bra. Någongång somnade han helt utan problem men oftast inte. Sov för lite gjorde han också. Men eftersom både min bror och min mans syster är sk nattugglor så försökte vi med andra släktingar bortförklara det hela med att han nog inte behöver så mycket sömn. Nu har jag äntligen fattat och det är en sådan lättnad samtidigt som jag är så besviken på mig själv att jag har på något sätt tillåtit det pågå så här pass länge. Jag tror, nej jag är faktiskt ganska övertygad om att all "problem" med honom dvs att han är aggressiv, inte lyssnar, mm bottnar i att han är övertrött och har varit det länge. Det gör så ont att jag har försökt hitta "fel" på honom (hyperaktivitet mm) fast det enda felet är att jag, vi inte lyckats med att ge honom den sömn han behöver. Varför denna uppenbarelse nu? Jo när jag skrev mitt förra inlägg så var jag verkligen urtrött på alla incidenter på lekplatser mm. Jag tyckte ju att jag gjorde allting rätt och var konsekvent men sedan funderade jag över hur trött jag hela tiden kände mig och insåg att jag inte i alla situationer var så konsekvent. Det är kanske inte så konstigt om man inte har sovit en hel natt på tja ca 3,5 år. Jag kan ärligt talat inte komma ihåg när jag sov en hel natt. Så då slog mig tanken att om jag är så trött, vad är han då? Helt slut antagligen. En morgon för inte så länge sen när min flicka hade vaknat flera gånger och ville ammas och min son hade vaknat och varit törstig ville inte ha täcket ville ha ett annat täcke mm mm kände jag bara NEJ NU RÄCKER DET! Här ska SOVAS. Dagen efter gick jag in på forumet och läste och läste och tog fram boken och läste. Jag försökte få min man att engagera sig men han tyckte väl att jag kunde läsa mig till hur man gör och sedan kunde jag överföra det till honom. Men efter diskussion fick jag honom med mig, han skulle kika in på forumet och läsa lite. Så nu ska det sovas här också. Ikväll börjar vi med sova hela natten kuren med våran flicka....vet inte hur det kommer att gå men för första gången på länge vågar jag hoppas på att få sova en hel natt inom en inte så avlägsen framtid. Igår kväll använde vi ramsan på sonen och han sov bättre än på länge under natten. Det väckte såklart protester (han var hungrig törstig kissnödig och ville att pappa skulle lägga sig brevid) men vargarna skulle ut ur rummet och pappa stod på sig med ramsan. Så stolt han var efteråt.
Ikväll är det vår flickas tur att börja kuren. Jag hoppas att vi har ATTITYDEN som är det allra viktigaste har jag förstått. Vi har övat in buffningen så det borde inte vara några problem. Skulle dock vara jättetacksam för lite uppmuntring. Jag vet inte riktigt vad som väntar och jag vill verkligen att vi lyckas. Vi hade tänkt att pappa skulle ta de 2 första nätterna och jag den tredje. Eller är det kanske bättre om samma person tar alla tre. Jag läste nånstans att man kunde dela upp det så. Vill gärna få lite feedback på detta. Jättetacksam för all uppmuntran.
Mamma till Adam f?dd 10 dec 2002 och Isabelle f?dd 25 dec 2005
-
Gäst
hej!
Grattis till det stora beslutet!
Några grejer som jag helt spontant tänker på:
KLART att du vet hur det ska gå!
Du har ju nu attityden i bagaget, du har läst på, du har tagit till dig och förstått, och du har sett en uppmuntrande början.
Du vet precis hur det ska gå - det är från den övertygelsen du jobbar nu. 8) Och hur kommer det att gå, får vi höra nu...?
BRA att du fick maken med dig! =D> Där är vi många som avundas dig...
Är ni två, kan ni prata och fundera sinsemellan, och det är guld värt! Och precis som du säger: dela på jobbet!
Tänk inte för mycket på det som varit. Tänk på att du har nu bestämt dig för något som är enligt din åsikt så helt rätt: alla skall få sova sina nätter. Jobba framåt, blicka framåt.
Vi är med dig!
Grattis till det stora beslutet!
Några grejer som jag helt spontant tänker på:
KLART att du vet hur det ska gå!
BRA att du fick maken med dig! =D> Där är vi många som avundas dig...
Tänk inte för mycket på det som varit. Tänk på att du har nu bestämt dig för något som är enligt din åsikt så helt rätt: alla skall få sova sina nätter. Jobba framåt, blicka framåt.
Vi är med dig!
Hej Päivi!
Tack för uppmuntringen. Ja vi ser verkligen fram emot hur det kommer att gå. Måste bara också skriva att för första gången så klarade jag att ramsa flickan till sömns i vagnen dock, men utan att behöva vagna. Lite frågor ställde hon allt men jag lyckades ändå.
Ja tänk vilken tur jag har att maken ställer upp. Han ringde till och med hem idag och påminde mig om hur viktig bekräftelse ramsan var och att jag skulle försöka hålla tiderna idag extra noga så att förutsättningarna inför kvällen är så bra som möjligt. Jag är smått stolt över honom och vilken vändning från totalt ointresse till det här.
Vi tänkte börja med buffning i sängen alltså inte köra kuren i vagnen trots att det är vad hon är van vid på dagarna. Är det en bra idé? Jag resonerade som så att då slipper man kura igen när hon ska sova i sängen. Hon vänder sig inte om från mage till rygg än så det är också pga detta som det känns smidigast.
Tack för uppmuntringen. Ja vi ser verkligen fram emot hur det kommer att gå. Måste bara också skriva att för första gången så klarade jag att ramsa flickan till sömns i vagnen dock, men utan att behöva vagna. Lite frågor ställde hon allt men jag lyckades ändå.
-
Gäst
Hej själv Kriszta!
Vad BRA det låter! En engagerad make och medbuffare
, självförtroende som bara stiger, och en klar plan! 8) Jag tycker det låter bra att kura i sängen - hon börjar ju antagligen bli så stor att hon inte ryms i barnvagnen några längre tider...
Kom bara ihåg att öva på buffningen, så att båda kan det jättebra! Själv har jag inte kurat, utan förlängt nattsömnen med hjälp av verktygen. Hugo sov i vagnen tills han var 3,5 månad, sedan fick han inte plats längre...
och jo, du har helt rätt i att nog hade jag en del vargar strykandes kring benen när han skulle flyttas över till spjälsängen, eftersom han "alltid" sovit i vagnen, och huuur skulle det gå, och jag som bara vagnat, och inte lärt mig buffa...
Det gick hur bra som helst!
Önskar er båda stor lycka till, och här finns många hjälpsamma röster som mer än gärna hjälper om det knorvar sig!
P.S. Många har skilt dag och natt åt: natt i sängen, dag i vagnen. Buffning som kristilldelning på natten, vagning på dagen. Bara det är struktur i det hela, så kan man göra så också, har jag förstått... D.S.
Vad BRA det låter! En engagerad make och medbuffare
Kom bara ihåg att öva på buffningen, så att båda kan det jättebra! Själv har jag inte kurat, utan förlängt nattsömnen med hjälp av verktygen. Hugo sov i vagnen tills han var 3,5 månad, sedan fick han inte plats längre...
Önskar er båda stor lycka till, och här finns många hjälpsamma röster som mer än gärna hjälper om det knorvar sig!
P.S. Många har skilt dag och natt åt: natt i sängen, dag i vagnen. Buffning som kristilldelning på natten, vagning på dagen. Bara det är struktur i det hela, så kan man göra så också, har jag förstått... D.S.
-
Kantarella
Jag önskar er ett stort lycka till!
Att ta beslutet är halva jobbet. Med er självklara attityd och ledning så kommer era barn gladeligen att följa er mot en bättre tillvaro. Åhh, vad gott de ska få sova - och ni ömma med
Framstegen igårkväll och vid dagluren idag är så mycket värda. Jättebra jobbat.
Jag håller med Päivi om att kura dottern i sängen - vagnen blir snart för liten.
Skriv gärna och berätta hur det går för er!
/Åsa
Att ta beslutet är halva jobbet. Med er självklara attityd och ledning så kommer era barn gladeligen att följa er mot en bättre tillvaro. Åhh, vad gott de ska få sova - och ni ömma med
Framstegen igårkväll och vid dagluren idag är så mycket värda. Jättebra jobbat.
Jag håller med Päivi om att kura dottern i sängen - vagnen blir snart för liten.
Skriv gärna och berätta hur det går för er!
/Åsa
Ja då har det gått några dagar nu sedan vi började kura. Vi började i fredags (2/6). Första natten var som det ska vara antar jag men min man tyckte ändå inte att det var så outhärdligt. Natt 2 var sen helt underbar. Hon sov 8 timmar i sträck och vaknade sedan totalt 3ggr varav 2ggr lite längre men somnade om själv efter lite ramsande. 3:e natten tog jag men jag tror att jag började ramsa för tidigt när hon vaknade och det störde henne lite. Nu vet jag att om jag ger henne lite tid löser hon det själv. Dagslurarna har krånglat lite hon vaknar efter 45 minuter men löser det själv och somnar om och jag ger bara bekräftelseramsan. Senaste natten då....vaknade 2ggr enligt maken (jag hörde ingenting
) och somnade om helt själv. Tänk att det gått så bra man vågar nästan inte tro det. Maken har blivit ett riktigt SHN proffs. Det har alltså gått superbra med lillan. Det enda som jag tycker är lite besvärligt är att hon börjar gråta lite när man lägger henne trots skratt och så. Hon gråter inte mycket och länge men ändå. Är det vanligt eller ska hon kunna somna helt lugnt. Nu vet jag ju att det inte gått så lång tid och så men jag vill ändå få lite respons på detta. En sak till: Sonen är svårare att övertyga om ramsan han vill fortfarande inte riktigt höra den han säger tex: Nej! Säg inte så jag vill inte sova....jag är hungrig törstig mm mm mm. Vi använder samma ramsa till båda. Är det bra?
Nu måste jag väcka henne för nu har 1.5 timme gått. Ser fram emot lite svar.
Nu måste jag väcka henne för nu har 1.5 timme gått. Ser fram emot lite svar.
-
Gäst
=D> och visslingar! Det här går ju jättebra! Vad bra det måste kännas för er!
Det där med gråt innan läggning: det kan nog variera lite med dagsformen också... Hugo gråter oftast inte vid läggning, men så ett tu, är det något som han har åsikter om, det varar en halvminut, eller en halvramsa, så är det bra... vad det nu var.
Hur gammal var nu din flicka?
Angående ramsandet och den stora krabaten: tja, svaret, ramsan, är ju ett "god dag-yxskaft", som inte ska påbörja någon diskussion er emellan. Så jag skulle nog tänka mig att det gäller att se till att ramsan framförs som just en ramsa - alltså inte på "samtalssätt." Och så spelar det ingen roll vilka behov han anser sig ha, allt kan man ta hand om imorgon, när man sovit...
Och som vanligt hoppas jag på input till din fråga från folk som defacto har så stora barn - eller som har kurat så stora...
Återigen: vad ni måste känna er glada för allt som blivit bättre! Grattis!
Det där med gråt innan läggning: det kan nog variera lite med dagsformen också... Hugo gråter oftast inte vid läggning, men så ett tu, är det något som han har åsikter om, det varar en halvminut, eller en halvramsa, så är det bra... vad det nu var.
Angående ramsandet och den stora krabaten: tja, svaret, ramsan, är ju ett "god dag-yxskaft", som inte ska påbörja någon diskussion er emellan. Så jag skulle nog tänka mig att det gäller att se till att ramsan framförs som just en ramsa - alltså inte på "samtalssätt." Och så spelar det ingen roll vilka behov han anser sig ha, allt kan man ta hand om imorgon, när man sovit...
Och som vanligt hoppas jag på input till din fråga från folk som defacto har så stora barn - eller som har kurat så stora...
Återigen: vad ni måste känna er glada för allt som blivit bättre! Grattis!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Pris och beröm ska ni ha båda två. Du för dina insikter och din beslutsamhet, som väldigt mycket handlar om de små barnens väl och inte "bara" om ditt eget. Din man och barnafar för hans engagemang och ansvarskänsla. Och ni båda för stigande skicklighet
Se inte det eventuella ("normala") gnölet vid läggdags som missnöjesyttringar utan som frågor. ("Ska det verkligen vara så här? Är ni med på det? Håller ni koll på vargen? Törs jag rentav slappna av och känna mig fredad och lugn?") Det gäller "bara" att ge svar, i ordets sanna mening betryggande svar.
Och ibland är bästa svaret ingen åtgärd alls
Det "hyperaktiva" barnet blir snart stuptrött, tröttare än tröttast. Och därefter som en ny och om möjligt ännu bättre människa.
Precis som ni ömma
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hjälp!
Först ett stort tack till Anna och alla er andra som svarat. Det betyder mycket. Vi har gjort framsteg men jag känner nu att jag börjar vackla så jag passar på att be om hjälp medan vi fortfarande sover iaf 11 (för det mesta ostörda) timmar varje natt. Nu har det gått några veckor sedan kurandet och vi lyckas inte få tjejen att sova 12 timmar natt. Natten är mellan 19-07 men hon vaknar alltid kl 06 eller 06.15 väcker ofta storebror också. Vi har provat med att inte göra någonting men det har slutat med att hon blev så ledsen att vi till sist fått gå in och buffat. Någon gång har hon lyckats somna om men då vaknar hon efter 10 minuter igen. Vi har provat att ge pangramsa så fort hon vaknar men det har inte heller hjälpt. Det känns som vi har fastnat och nu är jag rädd att jag släpper in vargar på kvällen också. Det blir allt svårare för henne att somna om kvällarna. Tidigare grät/gnällde hon i max 10 minuter men nu nästan alltid längre. Det har ju gått så bra och hon sover ju hela natten annars förutom någon enstaka gång då hon vaknat till men alltid somnat helt själv. Jag tar aldrig upp henne före 07 men det är så jobbigt att hon ska vara så ledsen varje morgon. När jag sen tar upp henne är hon fortfarande ledsen. Jag har börjat fundera om hon kanske är hungrig och inte kan somna om. Eller är det bara vargar som spökar? Jag har också funderat om hennes dagschema kanske ska ändras att hon sover för mycket under dagen. Jag vill att hennes schema är (kanske för mycket sömn).
Morgon kl 07.00
Äta kl 07.00
Sova 09.00- 10.30
Äta 10.30
Sova 12.00-13.30
Äta 13.30
Sova 15.00-15.45
Äta 16.30
Sova 17.00-17.45
Natt 19.00-07.00
Schemat funkar sådär nu. Den första sovtiden 09.00-10.30 är inga problem oftast inte andra heller men ibland vaknar hon redan efter en timme och somnar ibland om, ibland inte.
På eftermiddagen går det inte att få henne att somna kl 15.00 längre utan det blir oftast 15.30 el 15.45. Sista passet sover hon inte alls sedan en vecka tillbaka och är då alltså uppe ända till läggdags. Kanske är det för mycket sovtider nu när hon är 6 månader gammal? Någon som har ett bra förslag på schema? Jag är säker på att allting hänger ihop dvs den tidiga morgonen och krånglet med dagsschemat men jag vet inte hur vi ska ändra. Jag vill absolut inte förstöra det här. Hoppas på hjälp från alla er kloka där ute

Först ett stort tack till Anna och alla er andra som svarat. Det betyder mycket. Vi har gjort framsteg men jag känner nu att jag börjar vackla så jag passar på att be om hjälp medan vi fortfarande sover iaf 11 (för det mesta ostörda) timmar varje natt. Nu har det gått några veckor sedan kurandet och vi lyckas inte få tjejen att sova 12 timmar natt. Natten är mellan 19-07 men hon vaknar alltid kl 06 eller 06.15 väcker ofta storebror också. Vi har provat med att inte göra någonting men det har slutat med att hon blev så ledsen att vi till sist fått gå in och buffat. Någon gång har hon lyckats somna om men då vaknar hon efter 10 minuter igen. Vi har provat att ge pangramsa så fort hon vaknar men det har inte heller hjälpt. Det känns som vi har fastnat och nu är jag rädd att jag släpper in vargar på kvällen också. Det blir allt svårare för henne att somna om kvällarna. Tidigare grät/gnällde hon i max 10 minuter men nu nästan alltid längre. Det har ju gått så bra och hon sover ju hela natten annars förutom någon enstaka gång då hon vaknat till men alltid somnat helt själv. Jag tar aldrig upp henne före 07 men det är så jobbigt att hon ska vara så ledsen varje morgon. När jag sen tar upp henne är hon fortfarande ledsen. Jag har börjat fundera om hon kanske är hungrig och inte kan somna om. Eller är det bara vargar som spökar? Jag har också funderat om hennes dagschema kanske ska ändras att hon sover för mycket under dagen. Jag vill att hennes schema är (kanske för mycket sömn).
Morgon kl 07.00
Äta kl 07.00
Sova 09.00- 10.30
Äta 10.30
Sova 12.00-13.30
Äta 13.30
Sova 15.00-15.45
Äta 16.30
Sova 17.00-17.45
Natt 19.00-07.00
Schemat funkar sådär nu. Den första sovtiden 09.00-10.30 är inga problem oftast inte andra heller men ibland vaknar hon redan efter en timme och somnar ibland om, ibland inte.
På eftermiddagen går det inte att få henne att somna kl 15.00 längre utan det blir oftast 15.30 el 15.45. Sista passet sover hon inte alls sedan en vecka tillbaka och är då alltså uppe ända till läggdags. Kanske är det för mycket sovtider nu när hon är 6 månader gammal? Någon som har ett bra förslag på schema? Jag är säker på att allting hänger ihop dvs den tidiga morgonen och krånglet med dagsschemat men jag vet inte hur vi ska ändra. Jag vill absolut inte förstöra det här. Hoppas på hjälp från alla er kloka där ute
Hej Kritza!
Våra döttrar är födda samma dag!!
Vi har följande schema
7.00 väckning 200ml ersättning (blir välling snart)
8.30 gröt
9-9.45 sova
11.00 lunch 100 ml ersättning+burk+frukt
12-13.30 sova
14.00 gröt
16-16.45 sova
17.00 middag (som lunchen)
18.45 nattslurk välling
Din tjej bör få sin sista nattslurk precis innan hon somar.
Jag har märkt resultat direkt varje gång jag har ökat på matmängden.
Hon är go och rund tjej på 8kg.
Kan också berätta att många många många kämpar på med den sista timmen länge länge så även vi 8) . Vi började med 12 timmar för lite mer än en månad sen och ca hälften av dessa har hon sovit perfekt fram till 7 de andra vaknat för tidigt. Min tröst är att det börjar lossna mer och mer.....det gäller bara att vara ihärdig och envis. Söker du på "vaknar för tidigt" så kommer du se hur många det är som går igenom samma sak.
Min målbild är våran 2,5 åring som sover perfekt dagar som nätter
.
/Pia-Lotta
Våra döttrar är födda samma dag!!
Vi har följande schema
7.00 väckning 200ml ersättning (blir välling snart)
8.30 gröt
9-9.45 sova
11.00 lunch 100 ml ersättning+burk+frukt
12-13.30 sova
14.00 gröt
16-16.45 sova
17.00 middag (som lunchen)
18.45 nattslurk välling
Din tjej bör få sin sista nattslurk precis innan hon somar.
Jag har märkt resultat direkt varje gång jag har ökat på matmängden.
Hon är go och rund tjej på 8kg.
Kan också berätta att många många många kämpar på med den sista timmen länge länge så även vi 8) . Vi började med 12 timmar för lite mer än en månad sen och ca hälften av dessa har hon sovit perfekt fram till 7 de andra vaknat för tidigt. Min tröst är att det börjar lossna mer och mer.....det gäller bara att vara ihärdig och envis. Söker du på "vaknar för tidigt" så kommer du se hur många det är som går igenom samma sak.
Min målbild är våran 2,5 åring som sover perfekt dagar som nätter
/Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Hej Kritza,
HJÄLP vad jag känner igen mig!! VI började kura David 9 maj. Han är född 24 november, och är alltså 7 månader. Mornarna krånglade och krånglade, men så helt plötsligt sov han. 12 timmar och ännu längre
Sen krånglade kvällarna, men så plötsligt funkar de också... Sen i förrgår grät lilla klumpen, och grät och grät och blev buffad.... och sov 12 timmar.
Attityden är allt! Jag VET och jag LOVAR!
Vi har en 4,5 åring som vi också kurar. Det tar längre tid än bäbisen. Vi leder in honom i hans eget rum varannan natt eller så, men han sover 11-12h per natt i egen säng.
HJÄLP vad jag känner igen mig!! VI började kura David 9 maj. Han är född 24 november, och är alltså 7 månader. Mornarna krånglade och krånglade, men så helt plötsligt sov han. 12 timmar och ännu längre
Sen krånglade kvällarna, men så plötsligt funkar de också... Sen i förrgår grät lilla klumpen, och grät och grät och blev buffad.... och sov 12 timmar.
Attityden är allt! Jag VET och jag LOVAR!
Vi har en 4,5 åring som vi också kurar. Det tar längre tid än bäbisen. Vi leder in honom i hans eget rum varannan natt eller så, men han sover 11-12h per natt i egen säng.
Mamma till Jakob f?dd 011102 och David f?dd 051124!
-
Mamma til Isak f.30.03.06
Slik eg har forstått det er det litt mykje med 16,5 t sövn for ei 6 mnd gamal lita jente. Beklagar om eg har rekna feil, men om ikkje så kan det kanskje hjelpa at ho söv litt mindre på dagen?? Anbefalt antal timar sövn for 5-6 mnd barn er 15 timar, sjå Verktygslådan: basbegrepp och förutsättningar.
Godt jobba og lykke til vidare!
Godt jobba og lykke til vidare!