Kurens tredje dag och det blir värre.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Mamasnest skrev:Jag vet att jag kanske är lite för otålig, men i boken och på hemsidan så står det ju att det SKA bli lättare för varje dag. Enligt boken ska jag kunna bara ramsa nu och inte behöva buffa, men så långt har vi absolut inte kommit.
)
Det står väldigt noga att kuren INTE går på räls (lättare för varje dag) utan att den är en process. Fem steg fram, osv.

Man slutar buffa under andra natten då ramsan ska ta över helt. Detta kommer inte från barnet eller med posten utan det är så man gör. Då vill det förstås till att man har övat upp sin ramsa så att den verkligen når fram till barnet och en "dialog" uppstår vilket är en otroligt häftig känsla!

Ledningen är din, inte barnets. Det är hela tiden du som gör - eller inte gör.

Jag vill gärna peppa men kan dåligt när jag inte tycker du kan dina saker eller vill kunna! Så jag ska bara säga LYCKA TILL nu och låta boken tala :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Nu har jag lusläst boken igår kväll. :wink:
Jag tror att jag har kommit på vad jag har gjort för fel dessutom. Jag har stressat ut ur sovrummet som en tornardo utan att ens ge min dotter en chans att förstå vad som händer. Igår kväll och nu på morgonen tog jag mig några extra sekunder att lägga henne tillrätta och göra solfjädern. Då hann hon förstå och komma ihåg att jag inte ska överge henne utan bara gå och stå vakt mot vargarna. 10 sek med solfjädern har jag nog inte fått ihop tidigare utan snarare 3, nervös och orolig som jag var. Stackaren behövde ju bara några sekunder att förstå vad som hände. :(
Natten har varit bra som alltid och i morse hände något som aldrig tidigare hänt: Hon somnade om efter kl 06.30 :shock: Jag har aldrig lyckats få henne att somna om vid den tiden ens med bröstet och nu räckte det med att ramsa. :D
Jag tror att jag är bättre förberedd nu om vi får fler bakslag.
Tack för hjälpen! :D
Mamma på heltid
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

:thumbsup: :thumbsup: :D Så där ja! Grattis och lycka till framöver. Håll fast vi den sköna bekräftlsen du fått på att du gör rätt!
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Kurandet fortsätter och går bra. :)
I natt vaknade Kaylin 3 ggr och då har hon tandsprickning med inte mindre än 2 st tänder samtidigt. Jämför det med att hon vaknade 10-15 ggr INNAN kuren. :D
Dessvärre så krymper dagslurarna igen. Nu är vi nere på 4X35 min per dag och lägger du ihop det med 12 timmar på natten så kommer hon ju inte upp i 15,5 timmar per dygn. Eftersom jag har försökt och försökt att få henne att sova längre på dagarna men inte lyckats så undrar jag om jag kan klämma in en extra halvtimme på kvällen när hon går och lägger sig? :? Då blir det förvisso 12,5 timmar över natten, men jag vet inte hur jag ska kunna få henne att sova mer annars. En extra tupplur under dagen blir lite ryckigt tycker jag, då hinner hon ju knappt vakna innan hon ska sova igen.

Jag kan tillägga att anledningen till att vi startade kurandet var att få henne att somna själv i egen säng utan att skrika sig till sömns. Det målet uppnåddes efter bara någon dag (förutom nåt bakslag då). Nu somnar hon på högst en minut när jag lägger henne i sängen. :P Min äldre son sa till mig härom dagen: "Vad mycket gladare du är nu för tiden."
Mamma på heltid
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej på sig Kaylins mamma, härligt att läsa om era framgångar.

Har en liten undran vad det gäller tösens dagslurar. Du skriver att hon sover fyra gånger 35 min och då är min fråga Har du något fast schema för dagslurarna :?: Rutiner är den lillas trygghet och så även din. Om du inte har ett schema, gör upp ett som passar dig, den lilla och övriga familjen, följ sedan detta slaviskt på sekunden och inom en snar framtid så kommer den lilla att själv vilja somna på sina sovtider. :)

Vår lille är dryga 7 månader och har hela sitt liv följt fasta sovtider. Man kan ställa klockan efter honom, är det sovtid vänder han sig om till mage oavsett var vi är och så somnar han. Själv kan man då titta på klockan och konstatera att det visst var dags för en lur :oops: , ibland har man ju inte full koll.

Jobba vidare och kom ihåg att den lilla gör som du visar att hon ska göra. Led vänligt och bestämt så följer hon dig tacksamt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Tack för uppmuntrande ord! :D
Vi har ett schema som jag skrev tidigare i tråden och Kaylin är precis som din son och somnar på minuten. :wink: Problemet är bara att tiden hon sover blir så himla kort, 35 min är inte särskilt länge och jag tror att hon skulle må bra av att sova lite till. Det är dock omöjligt att få henne att somna om eller sova längre på dagarna. :?
Hur ska jag få ihop 15,5 timmar då? :?
Mamma på heltid
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"