ammning 8 veckor gammal

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Sarika

ammning 8 veckor gammal

Inlägg av Sarika »

hej
jag helammar min son viggo (8 veckor). han har alltid varit en trixare när han ska äta, dvs drar och sliter, ligger inte still osv. oftast har det gällt efter blöjbytet, antar att han då inte varit lika hungrig som vid första bröstet. men nu är det så vid varje mat-tillfälle med start redan på första bröstet. samt har han börjat skrika det känns på något sätt som att han är arg för att jag trugar. det innebär att vi numera har en liten kamp oss emellan :cry: jag trugar och lirkar, han tar bröstet men drar och släpper och bökar, när sen väl utdrivningsreflexen kommer igång så släpper han och vill inte ha, så all den fina mjölken rinner vid sidan om. antar att det kanske kommer för snabbt för honom :?: :!: ibland funkar det bättre att ligga och amma. de första veckorna åt han på 2tim sedan på 1,5 tim och nu försöker jag hålla det inom 1 tim men om han fick bestämma så skulle han vara klar på 10 min, men så effektiv kan han väl inte ha blivit eller :?:

har då och då trugat bara lite för att se om det kanske är så att han är mätt men det har resulterat i dålig sömn. och min magkänsla säger att han inte blivit ordentligt mätt. på natten däremot så äter han lugnt och stilla, antar att det är för att han sovit längre då än på dagen:?: :!:

när jag tar bort honom från bröstet så blir han lugn.

någon som har tips på vad man kan göra förutom ömma järngreppet :?: och lägga på axeln och rapa :?:

han äter kl. 07.30 då det är morgon sen 10.30, 14.00, 17.30, 20.30 och ett nattmål 04.30 som nu ska vagnas bort nästa vecka.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Såg att du inte fått svar...jag har inte så mycket tid just nu men..
Först!
Om ligga och amma funkar bättre just nu..gör det! :heart: Jag har oxå gjort så ett par dagar/ngn vecka vid behov :wink: Efter och/eller under den vilan har jag hittat attityden och erfarenheten åter och kunnat styra upp resten... :lol:

Skriv och berätta hur det går!
StyrkeKram
/Fjällmor
Sarika

Inlägg av Sarika »

Tack för din styrkekram Fjällmor :heart:

Jag ligger och ammar nu så fort det finns tillfälle för det. Det har inte blivit bättre men vi kämpar på :!: Försöker också göra små pauser där det händer andra saker för att sedan lägga till honom vid bröstet igen.

:D
Sara
VilmaochViggo
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kort fråga: han har väl inte torsk? :shock: Kan göra ont i lilla munnen, och ge en del vägran.
Sarika

Inlägg av Sarika »

:shock: jo det ser så ut, han är alldeles vit i gommen :!: har inte tänkt alls på det :oops: och inte sett det innan du frågade och jag nu tittade efter.

vår dotter hade torsk när hon var liten och fick någon lila vätska penslad i munnen på BVC. får ringa dom direkt imorgon. stackars viggo :cry: å jag som har trugat på och verkligen tvingat honom att äta :cry:

tack för frågan :D
Sara
VilmaochViggo
father of sons

Inlägg av father of sons »

:cry:

Pensla avslaget mineralvatten! Använd t ex en frottéhandduk. Det ändrar ph-värdet. Tvätta brösten också!

/ Mamman till sönerna :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

men hu! :shock: :lol: jag satt precis idag och tänkte på dig/er och funderade på...torsk!

TUR att det finns så många kloka här! \:D/
Om du har Vichyvatten hemma kan du pensla med det tills ni får hjälp..

Kram från Viggo Lo till Viggo!
/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Yes-yes, det hade Hugo också! :roll: Vischyvatten, penslat med tops efter varje måltid och problemet ur världen på en vecka. :wink: Kom ihåg att handmjölka under tiden som vägran fortgår så att mjölkproduktionen hänger med... :wink:
Sarika

Inlägg av Sarika »

ska genast införskaffa vichyvatten. en dum fråga kanske men det går väl lika bra med ramlösa? eller ska det just vara drycken som heter vichyvatten?

har handpumpat då och då eftersom att brösten varit fulla och jag varit orolig för att produktionen ska minska.
Sara
VilmaochViggo
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Ramlösa går jättebra!

/ Mamman till sönerna :D
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Du kan också göra en egen lösning med vatten och bikarbonat, kolla på amningshjälpens hemsida för recept. Torsk smittar ju lätt även till dina bröst och detär ingen höjdare så pensla dem också.
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
jennie27

Matstrul

Inlägg av jennie27 »

Hej,

vill bara komma med på en tråd här. Min lille Ville hade torsk och om det var i samband med det matstrulet började eller inte vet jag inte (men tror att strulet började när torsken redan var nästan borta) - MEN nu har tosken varit borta helt i ca tre veckor (penslad med BVC-lilasmörja och brösten smorda med salva i 5 veckor) och nu är matstrulet värre än någonsin! Jag tror inte att våra matbråk har så mycket med torsken att göra helt enkelt. :?

Vad jag snarast funderar på är "utvecklingsfaser", rent mentala sådana. Läser en bok om olika "språng" barnet gör i sin utveckling och att det frestar på dem då tillvaron "stökas till" och det förändrar matlust och lugn. Har någon annan någon information/input om detta??

Sonen är snart 11 v och maten är inte rolig just nu, hela hans vaken tid går till att truga, leka, truga, sjunga, truga, prata, truga, äta, skötsel, truga och med lite tur äta igen. Jättejobbigt för oss båda. Hans pappa kan ramas honom till att äta (Djurgårdens hejaramsa... :roll: ) och jag har börjat sjunga lugna men glada sånger för honom vilket funkar ok. Han måste vara riktigt lugn för att maten ska funka. Även nattetid har nu "slagsmålen" börjat efter intensiv ätning i 5-10 min. Oftast bryr jag mig inte om att truga på natten men i natt kräktes han ut hälften (kändes det som) så jag ville gärna få ner mer!! Nu blev morgonen en smärre katastrof och dagsschemat är åt skogen redan kl 11... :cry:

Det riktigt jobba är ju som Sarika beskriver att han tar bröstet, lätt desperat, suger desperat, sedan släpper och skriker och blir nersprutad av mjölk..... Som att han är hungrig men något hindrar honom!
En annan sak som gör att jag inte tror att det hänger ihop med torsken är att han är mycket lättare att få att äta ur flaska! Han skulle ju bråka här med om han hade ont i munnen.... :? :?
En goding till son född 0603 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hugo bråkade aldrig om eller med flaskan när han hade torsk - och uppenbarligen ändå onti munnen... det där kan variera! KAN det handla om att mjölken rinner till för fort, tror du? :-k Har hört att en del barn riktigt blir dränkta i detta livets goda, och får för mycket? Kanske att du skulle prova att pumpa ut lite precis innan amning - så att mjölken kommer i lite lugnare tempo? Om det nu är det som det gnölas om...

Jag tror förresten att jag har läst samma bok som du om utvecklingssprången om det hetty van de Rijt och Franz X. Ploojis bok som du refererar till. Den är bra, men däremot tar den ju inte upp så mycket om exempelvis matproblem. Där tycker jag att amningshjälpens hemsida - exempelvis - är bättre... :wink:
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Jennie
och tack för dina tankar. Jag penslar hans gom och tunga samt mina bröst med ramlösa. Jag har fått över svampen på min ena bröstvårta.

Svårt att sia om vad det är som gör att Ville och Viggo (fina namn :D ) inte vill äta som folk. Jag har provat sedan en vecka tillbaka att truga och ge mat under hela vakenpasset men det tog musten ur mig samt att jag inte hinner med storasyster, laga mat och städa ska vi inte tala om....eftersom, att han sen bara sover 45 min och vaknar och sen måste jag springa fram och tillbaka. Ja det var en parantes men det jag bestämt mig för nu är att strukturera upp det. Jag matar, trugar, lirkar mm under 1 timme sedan är det slut trugat och sen är det vaken tid med umgänge och delaktighet som gäller. Samt har vi infört 9 tim natt. Så jag hoppas att detta ska få honom mer fokuserad på mat när det väl är mat samt att han ska hinna bli ordentligt hungrig innan det är dags för nästa mål. Jag har just nu is i magen och hoppas att han ändå får i sig det han behöver.

Gällande flaskan så försöker vi fortfarande att få honom ta den ordentligt. Han lyckas lapa i sig ca 10-30 ml men sen är det stopp. Om det beror på flaskan eller på den allmänna mat trubblet vet jag inte.
Sara
VilmaochViggo
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej igen
har också tänkt i de banorna som Päivi. Det kanske kommer för fort. :?:
De kanske är nöjda med mjölken som kommer i början och sen när utdrivningsreflexen kommer så blir det för mycket :?: Vet inte. Men oavsett så vägrar jag tro att han är mätt efter 1-4 min sugande.
Sara
VilmaochViggo
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"