2 mån, startar kuren ikväll - några fr&arin

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mindorina

2 mån, startar kuren ikväll - några fr&arin

Inlägg av Mindorina »

Hej.

Efter mkt läsning, både Barnaboken samt Sova Hela Natten boken så är det nu dags för oss att påbörja kuren, (ikväll...) Min son är drygt 2 mån.

Jag har dock ett par frågor innan vi vågar sätta igång. För cirka två veckor sedan så började vi låta honom sova i vagnen med syfte att dryga ut nattmålen (tidigare varannan timme). Vi har då låtit honom sova på rygg och vaggat honom stilla i vagnen tills han somnat. Vid de tillfällen han har vaknat på natten så har vi vaggat honom lugn tills han somnat om (stilla, mysigt) alltså inte enligt Annas vagningsteknik. Detta har resulterat i att vi ibland står och gungar vagnen långa stunder, ibland en hel timme innan han somnar om. Idag sover han bra från ca 21.00 - och fyra, max 5,5 timmar framåt, dvs alldeles för kort. När han sedan vaknar i vargtimmen (eller tidigare) så somnar han endast om korta stunder (oroligt).

Nu till mina frågor; När min son vaknar så skriker han sällan utan ligger mer och "pratar", jollrar, fäktar med armar och ben osv. Ibland stegras ljuden lite till något som liknar ett skrik men inte farligt. Han kan dock hålla på så i flera timmar om vi bara låter honom vara. Tidigare har vi då vaggat honom till sömns igen. Hur gör jag nu när jag påbörjar kuren? Ska jag låta honom ligga och "prata" tills det stegras och sedan vagna ordentligt eller ska jag vagna direkt så att han blir tyst? Tror ni att endast solfjädern kan hjälpa? (Kanske kommer han skrika mer när vi lägger honom på mage eftersom att han ej är van och då vagnar vi förstås)

Tror ni att det blir svårare för oss att vagna ordentligt eftersom att han redan är van att ligga i vagnen och bli vaggad till sömns?

Jag har också förstått han är lite för liten för att kunna ta till sig ramsan, ska vi strunta helt i den?

Jag har också svårt att få honom att äta så länge som han borde, ca 20 min tar ett mål, hur mkt jag än trugar och håller på sedan så äter han inte mer. Ungerfär en gång från varje bröst. Han äter 5 gånger per dag. Jag känner mig orolig att han inte äter ordenligt, (har bra vikt dock) Hur ska jag göra, tips?

Jag är tacksam för ett snabbt svar eftersom att vi kommer ägna helgen åt de första dagarna i kuren...., spännande! Håll tummarna för oss.

Tack på förhand :lol:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit!
1. Första natten och kanske andra, ska du in vid varje pip. Här ska vi lära oss att somna om när man vaknar.

2. Nej, vagna på ordentligt!

3. Du kan ramsa när du går ut ur rummet, så att han vänjer sig vid ramsan, men inte använda den som verktyg än.

4. Bekymra dig inte över maten. Vera var en snabbätare och gick inte att få i mer. Det viktiga är att han får i sig så mycket han behöver och trugar man och han inte vill ha, så är det ju så.

Lycka till och välkommen åter med nya frågor!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mindorina

Inlägg av Mindorina »

Hej Lotta.

Tack för ditt svar. Så har då första natten gått. Prinsen sover i vagnen eftersom att vi hade tänkt att vagna. Det kändes dock inte bra att vagna när han skulle sova eftersom att han lyfte på huvudet hela tiden. Vi bestämde oss för att buffa i vagnen istället och lillprinsen somnade efter bara någon min! Toppen!

Han vaknade till lite kl 01.00 samt 01.30 men somnade om självmant till klockan 04.00. (Läggning är klockan 22.00)

Klockan 04.00 var han verkligen olycklig, vi som knappt har hört honom skrika tyckte att det var superjobbigt...(förstår att många har det värre men ändå) Han började gråta och skrika och när jag försökte buffa så stegrades bara hans skrik. När jag gick över till att vagna blev det lite bättre mellan varven. Ca 20 min var det försök med buff som övergick i vagning. Han skrek nästan en hel timme med några sek uppehåll mellan varven. Han somnade 05.00 för att vakna 05.15 - vagning Sov igen 05.20 för att vakna och godmorgon 05.45 (15 min för tidigt) Nu till mina frågor...

1. Är det ok att variera mellan buff och vagning?
2. Är det normalt att han skriker en hel timme nästan helt utan avbrott första natten?
3. Kan han ligga på ryggen under sina sömnpass på dagen? Jag tycker inte att det känns bra med magläge när jag inte kan ha på larmet (på promenad ex)
4. Gör det något om man vid få tillfällen använder nappen dagtid?
5. Jag hade supersvårt att amma honom klockan 06.00, han verkade inte vilja äta, höll på en hel timme med ganska dåligt resultat (tror jag). Känns det igen?

Jag hoppas att vi är på rätt väg. Tack för hjälpen.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen

1. Nja, det kan bli lite förvirrande. Och jag tror att det är störande för dig. För du funderar då på vilket som funkar bäst. Den funderingen (=osäkerheten) tränger igenom. Du går över från det ena till det andra när det ena inte fungerar. Du ska VETA att det fungerar, då gör det det. Vilket du än väljer.
Däremot kan du ju välja att buffa i sängen på natten och vagna i vagnen på dagen. Då är det ju skiljt åt.

2. Nej, han ska inte skrika så länge. Buffning ELLER vagning ska vara så effektiv att han tystnar på mindre än två minuter. Så FORT han tystnar så skakar du till i vagnen (vaggar i sidled) och går därifrån. Skriker han igen, så ska du tillbaka igen och vagna (eller buffa) ÄNNU kortare denna gången och vänta LITE längre innan du går tillbaka in igen. Men varje liten tystnad är tystnad och då är det inte i ett sträck.

3. Det finns många som väljer ryggläge i vagn på dagen, mest för att barnet inte får plats på mage. Barn som vänjer sig vid magläge kan dock få svårt att sova långa pass på rygg i vagn, men 45 minuter brukar gå bra.

4. Glöm nappen! Tycker jag alltås. Vill du absolut ha napp ska han ha den när han är vaken och vill suga mer än han vill ha mat. Den ska inte förknippas med insomning.

5. Vad har ni för tider på natten? Vad jag kommer ihåg så åt Vera någon gång vid 4-5 på morgonen (var inget Barnaboksbarn då) och sedan sov hon vidare till 8-8.30. Så kl 6 fick hon aldrig mat. Man får känna efter själv vad som känns bra.

Ni ÄR på rätt väg!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :wink: :D

:D Välkommen är du, Mindorina :lol: Läs och lär av LO :idea: :lol:

Vill bara tipsa om att du kan öva upp en vagningsteknik (med tyngd i vagnen) där du vid varje drag, bortåt ifrån dig eller i stället mot dig, vilket du tycker känns bäst, kan ge lilla barnet ett lätt tryck över ryggen/skuldrorna OCH huvudet/nacken, oavsett om han reser på huvudet eller ej, som markering att huvudet bör (fortsätta) ligga ner - annars är det ju lite svårt att sova.

Han reser huvudet därför att han ligger på mage och kan det, och det är så gymnastiskt underbart :!: Men han behöver alltså "lära" sig att när man ska sova är det ingen bra idé att resa på huvudet och titta på allt möjligt.

Därför ska du vara noga med att lägga honom på mage vaken också, dagtid, med trevliga saker att titta på :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mindorina

Inlägg av Mindorina »

Tack för era svar, nu känns det bättre inför natten som väntar. Jag tror att jag måste buffa hårdare, mer bestämt helt enkelt. Schemat vi följer ser ut enl nedan;

06.00-07.30 vakna, äta
07.30-09.30 sova
09.30-11.00 äta, vaken
11.00-13.30 sova
13.30-15.00 äta, vaken
15.00-17.00 sova
17.00-19.00 äta, vaken
19.00-20.30 sova
20.30-22.00 äta, bada, sova

Passar oss bra att vakna tidigt på morgonen istället för att väcka honom runt 04.00 för att äta. Nu hoppas jag på god sömn och bra buffning denna natt :lol:
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Hej Mindorina!

Lycka till i natt!

Mitt blygsamma tips är att anamma LOs ord; det är kanske inte hårdare buffning som är lösningen utan säkrare buffning.

Och så vill jag verkligen rekommendera att GÅ mellan varje buffningspass (så fort han tystnar!), även om man känner sig som om man är bunden till vagnen/sängen med en gummisnodd. Att han hör dig gå gör honom till slut säkrare; att du går från rummet betyder inte att du försvinner ifrån honom, du vaktar bara utanför rummet istället för vid sängen. Det är en tidsfråga innan han VILL att du ska gå.

Var inställd på att han vaknar vid fyra, ställ kanske klockan så att du är vaken innan han vaknar. På så vis hinner du buffa innan han jobbar upp sig till ett vrålskrik. Han ska inte behöva ropa på dig, hans upplevelse ska vara att du är vaken dygnet runt bara för att vakta honom.

OM han ens vaknar det vill säga, kanske vet han redan nu att det är 05:45/06:00 som gäller!

Lycka till!
Lisa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Har inga svar att ge dig, nybörjare som jag är både vad gäller bebisar, AW och kurande . VIlle bara säga att vi har identiska scheman! Och att vi också jobbar med vargtimmarna...
Antar att det är tredje natten ni går på nu med kuren - Lycka Till!
/Jenny
Mindorina

Inlägg av Mindorina »

Tack för era svar, det känns verkligen motiverande att kunna få hjälp på detta sätt. Natten till idag vaknade Elias 04.00 prick, igen...!! Lugnare dock och började aldrig skrika. Jag tycker verkligen att det är svårt att gå ifrån när han blir tyst men jag förstår att det är viktigt, tack för peppning. Ibland känns det dock som att jag bara springer fram och tillbaka. Han har verkligen svårt att komma till ro i vargtimmen. Vi kämpar dock på och hoppas att det ger sig snart. Ps Jenny, kul med samma schema, då kan vi tänka på varandra!
Mindorina

Kört fast?!

Inlägg av Mindorina »

Det känns som att vi har kört fast.... Kanske är mitt tålamod för dåligt nu men jag behöver verkligen svar på ett par frågor.

Började kuren 24 maj, alltså inne på nionde dagen. Elias är tio veckor så jag använder mig ej av ramsan (tyst bekräftelse bara). Läget idag är att han somnar bra vid läggning samt daglurarna men inte helt själv utan vi måste vagna ett par drag tills han blir lugn. När vi lägger ner honom så skriker han inte utan gråter och vrider sig. På natten vaknar han cirka 4 ggr, oftast runt 02, 03 samt 2, 3 ggr mellan 04-06. När han vaknar så ligger han ofta och gråter, småskriker men inte så farligt. Då är det svårt att få honom att somna om. Låter vi honom vara så somnar han inte om själv utan blir mer ledsen. Dessutom så känns det som att det tar för lång tid innan han ev skulle somna, dvs det blir för lite sömn. Det har hänt att han har somnat om själv men inte ofta. Om vi vagnar, (vaggar, suck) så somnar han efter ett tag men det tar längre tid än 2 min eftersom att det inte är "riktig" vagning (snarare vaggning). Vi slutar dock alltid att "vagga" innan han har somnat. Det känns som att vi har fastnat i vaggningsträsket. Hur ska vi göra?
Det känns inte bra att låta honom ligga och gråta och småskrika, det låter som att han känner sig övergiven trots att han inte skriker.

Frågor.
1. VARFÖR vaknar han så ofta fortfarande? (han är ej hungrig och vi följer schemat)
1. När vi lägger honom, är det ok att vagna lite tills han blir lugn bara han somnar själv eller ska vi bara lägga ner honom? (Endast tillrättaläggandet fungerar ej efter 8 dgr)

2. Han blir alltid mer ledsen av solfjädern, kan jag bara hoppa över den?

3. Eftersom att vi inte använder ramsan så vet jag inte vad vi ska göra när han vaknar till och är orolig och inte somnar om själv. Är det ok att vagga lite (som vi gör idag) eller har vi fastnat i vagningsträsket?

4. Är jag för otålig? Tycker ej att vi har gjort några framsteg.

Tack på förhand.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Mindorina :D

Några reflektioner:

:arrow: varför i all sin dar denna "vaggning" :shock: :?: Du har ju fått mycket tydligt beskrivet för dig i tråden (från flera håll) att det INTE går för sig att "mysvagga" barnet. Barnet får motsägelsefulla besked. Om du dessutom blandar in både vagning, buffning och solfjäder blir förvirringen total. Bestäm en linje och håll den :!:

:arrow: du skriver att han blir ledsen av solfjädern, hur länge solfjädrar du :?: Efter att ha lagt barnet tillrätta placerar du händerna över ryggen i en KORT solfjäder, enbart som markering. Den "riktiga" solfjädern är enbart kristilldelning och för ett så litet barn som ditt torde effektiv (säker) vagning räcka alldeles utmärkt.

:arrow: du kan vagna några korta tag som markering då det är dags att sova. Avsluta med kort skak i handtaget.

:arrow: eftersom vi aldrig genomförde regelrätt KUR (ett ord jag för övrigt tycker ibland används lite slarvigt på forumet men det gäller inte bara dig :wink: ) så lät vi det hela ta god tid på sig. Jag minns att vi först vagnade vid uppvak följt av kort skak i handtaget. Successivt backade vi och ersatte vagningen med enbart "handtagsskak". Därefter lät vi Leia sköta omsomnaden på egen hand men hjälpte henne länge i vargtimman.

:arrow: Om du är för otålig :?: svar ja :!: Och dessutom i behov av mer förtroende för lilla barnet och för din egen förmåga :D Lite mer påläsning skulle inte skada heller... :wink: (kan berätta att jag själv tyckte mig ganska påläst då jag blev medlem men jag förstod snart att det är skillnad på att läsa och att verkligen reflektera kring det man läser)

:arrow: Minns att det ni håller på med är en process :!: För att kunna hjälpa ditt lilla barn är det nödvändigt att du vet vad du gör och varför.

Lycka till :!: :D
Mindorina

Inlägg av Mindorina »

Tack för det! Slutsats; jag ska bättra på mitt tålamod, läsa på och absolut sluta mysvagga :)
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: :thumbsup: :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"