Efter mkt läsning, både Barnaboken samt Sova Hela Natten boken så är det nu dags för oss att påbörja kuren, (ikväll...) Min son är drygt 2 mån.
Jag har dock ett par frågor innan vi vågar sätta igång. För cirka två veckor sedan så började vi låta honom sova i vagnen med syfte att dryga ut nattmålen (tidigare varannan timme). Vi har då låtit honom sova på rygg och vaggat honom stilla i vagnen tills han somnat. Vid de tillfällen han har vaknat på natten så har vi vaggat honom lugn tills han somnat om (stilla, mysigt) alltså inte enligt Annas vagningsteknik. Detta har resulterat i att vi ibland står och gungar vagnen långa stunder, ibland en hel timme innan han somnar om. Idag sover han bra från ca 21.00 - och fyra, max 5,5 timmar framåt, dvs alldeles för kort. När han sedan vaknar i vargtimmen (eller tidigare) så somnar han endast om korta stunder (oroligt).
Nu till mina frågor; När min son vaknar så skriker han sällan utan ligger mer och "pratar", jollrar, fäktar med armar och ben osv. Ibland stegras ljuden lite till något som liknar ett skrik men inte farligt. Han kan dock hålla på så i flera timmar om vi bara låter honom vara. Tidigare har vi då vaggat honom till sömns igen. Hur gör jag nu när jag påbörjar kuren? Ska jag låta honom ligga och "prata" tills det stegras och sedan vagna ordentligt eller ska jag vagna direkt så att han blir tyst? Tror ni att endast solfjädern kan hjälpa? (Kanske kommer han skrika mer när vi lägger honom på mage eftersom att han ej är van och då vagnar vi förstås)
Tror ni att det blir svårare för oss att vagna ordentligt eftersom att han redan är van att ligga i vagnen och bli vaggad till sömns?
Jag har också förstått han är lite för liten för att kunna ta till sig ramsan, ska vi strunta helt i den?
Jag har också svårt att få honom att äta så länge som han borde, ca 20 min tar ett mål, hur mkt jag än trugar och håller på sedan så äter han inte mer. Ungerfär en gång från varje bröst. Han äter 5 gånger per dag. Jag känner mig orolig att han inte äter ordenligt, (har bra vikt dock) Hur ska jag göra, tips?
Jag är tacksam för ett snabbt svar eftersom att vi kommer ägna helgen åt de första dagarna i kuren...., spännande! Håll tummarna för oss.
Tack på förhand