Fem månader och vänder sig på rygg hela tid

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lillith

Fem månader och vänder sig på rygg hela tid

Inlägg av lillith »

Precis när jag skrivit ett inlägg på "Våra Barnaboksbarn" om hur bra lilleman sover så har ett nytt problem seglat upp på horisonten. Han har lärt sig att vända sig från mage till rygg och gör nu detta sedan 3-4 dagar tillbaka ideligen i sömnen (eller precis när han ska sova), och väcker sig själv därigenom. Jag vänder tillbaka honom och han somnar om, men en stund senare krånglar han runt i sängen och så är han tillbaka på rygg... och inatt när jag för tredje gången vände honom på mage igen så gallskrek han på ett sätt jag aldrig hört honom skrika förr och hela familjen väcktes! Ja, vad gör man?

Tack!
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Att kunna vända sig från mage till rygg är ju jätteduktigt, hm, men lite opraktisk ibland när man ska sova och inte kan vända sig tillbaka.

Vi gjorde som så att vi gick INTE in och vände tillbaka Emil utan bestämde att han får lära sig att antingen somna om på rygg eller lära sig att vända sig tillbaka till magläge. Går man in och vänder barnet så fort det vänt sig på rygg får man räkna med att fortsätta göra så en lång tid och dessutom så stör man den lille.

Det tog bara någon natt innan Emil lärde sig somna om på rygg, sen var det bara att gå in och vända honom på mage igen. Numera kan han rulla runt hur som helst så är "problemet" (som vi aldrig tillät bli ett problem :wink: ) numera ur världen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :wink:
Lite lästips från den tid då det vändes nåt väldeliga nattetid... :roll: :wink: :lol:

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... highlight=
lillith

Inlägg av lillith »

Tack för svar och jättebra tråd! Nu har jag flera olika verktyg att ta till. Jag börjar inse hur otroligt bortskämda vi har varit med sjusovande storebror... han sov över sina nattmål självmant och fram tills dess att han började gå vid 11 månaders ålder låg han alldeles blickstilla i sängen med undantag av att han vände huvudet några gånger under natten! Alla veck i täcket var identiska på morgonen med dem som fanns när han lade sig..!

Men skam den som ger sig. Även vår lille "Sprattlas" ska sova skönt så småningom!

Kramar,
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"