behöver era tips och råd inför natten! har en dotter på 2 som jag kurat och som sover så bra så inställningen och kunskapen finns där.
toppenschema gällande mat och sömn, kanske att hon får i sig 200 ml mindre än hon borde men annars ser jag inte att felet ligger där.
ska sova 19.30-06.45. har bara ett par gånger skrikit. muttrar och ålar runt mest och då har jag varit där och vagnat.nån minut har räckt. problemet är nu att hon sedan ett par nätter tillbaka börjat vakna en gång i timmen från 23 till 4 och sen mellan 4 och 6 varje kvart!!! så mao sämre och sämre för varje natt har kuren gått. vad är det bästa att göra? börja ramsa enbart och vänta på skriket (känns som ett steg tillbaka)? vet att hon inte vagnas till söms så det kan inte vara det. snälla hjälp!
Birgitta med dotter nr två som är 4 månader.
7:e natten hägrar! hjälp!
Jag är själv ny på det här så jag vet inte om jag är den bästa att svara dig, men jag tänkte bara säga hur jag har gjort.
Vi hade ett stort bakslag igår där det verkligen var 4 steg bakåt. Jag lusläste boken och analyserade varje liten punkt tills jag kom fram till vad jag gjorde för fel. Idag har det gått superbra igen och jag vet inte om jag lyckades rätta till felet eller om det helt enkelt var ett återfall?!
Hur som helst, gå igenom vad ni gör en liten bit i taget, analysera och fundera, kanske hittar ni svaret då?
Lycka till!
Vi hade ett stort bakslag igår där det verkligen var 4 steg bakåt. Jag lusläste boken och analyserade varje liten punkt tills jag kom fram till vad jag gjorde för fel. Idag har det gått superbra igen och jag vet inte om jag lyckades rätta till felet eller om det helt enkelt var ett återfall?!
Hur som helst, gå igenom vad ni gör en liten bit i taget, analysera och fundera, kanske hittar ni svaret då?
Lycka till!
Mamma på heltid
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: 7:e natten hägrar! hjälp!
Birgitta skrev:sämre och sämre för varje natt har kuren gått.
Skyll nu inte på den arma kuren. Den lever inte sitt eget liv. Det är du som genomför den (eller inte genomför den
Du har uppenbarligen fastnat i det beramade vagningsträsket. Du vagnar i otid ("muttrar och ålar runt mest och då har jag varit där och vagnat"), för ofta och för länge ("nån minut har räckt"). Och det är lätt hänt, för vagnandet fungerar ju så strålande. Det värsta är att det tycker barnet också
Läs på i Verktygslådan om hur vagnandet ska gå till. Inskränk dina gracer. Vi pratar inte "nån minut" utan på det här stadiet kanske två, tre snabba drag bara som följs av några snabba skak i handtaget, varpå man GÅR, genast, och drar en punktsättande ramsa x 4 på väg (långt) bort.
Och detta gör man en enda gång efter det att barnet sovit och genast vid det "riktiga" uppvaknande som markeras av skrik, dvs en rejäl fråga. ("Vad är det som händer? Är någon där? Är det meningen att jag ska sova? Törs jag det? Kommer inte vargen och tar mig då? Har ni koll på vargen? Är allt lugnt?") Efter den åtföljande ramsan på väg bort x 4 avvaktar man verkligen i det längsta, allt enligt Lathunden, innan man vid absolut behov påminner. Men man vagnar inte mer per vakenomgång.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
godmorgon! för det är verkligen en god morgon. tusen tack för svaren. satt och funderade en del i går och beslutade mig för att inte dutta mer. jag vet ju hur begåvade de små liven är!jag nattade efter diverse rutiner och slutligen med enbart ramsan. den lilla hojtade och jag svarade. efter ett par minuter gav hon upp och sov sedan tills jag väckte henne i morse! hon har som vanligt muttrat och ålat men bara tre gånger och jag har nonchalerat det. inget jag hört mao. och hon har naturligtvis somnat om av sig själv. hmmmm ser redan fram emot nästa natt!