Jag har nu läst Annas PM för hur man går tillväga för att få fyra månaders att somna själv och schema mm.
Blir lite brydd, menar hon att man börjar med att vagna barnet, och således låter barnet sova i vagnen, för att sedan, när natten satt sig, börja om i spjälsängen?
En annan fråga, efter fem månader, skriver Anna, ska de ha eget rum. Hur viktigt är detta? Jag menar, vi har inte så många rum än!Så liten sover hos oss.
Buffning o vagning förvirrad
Hej myran! 
Ja, du har förstått det rätt – och fel.
Om man vagnar får barnet sova i vagnen under kuren och uppföljningsvecka (eller så lång tid det tar tills man känner att det funkar). Under den här tiden – tja, redan under natt två på kuren – ska ramsan sätta sig och vagningen övergå till att bli kristilldelning.
När du sedan flyttar över till spjälsängen kan det hända att antalet frågor ökar tillfälligt ("Gäller samma saker här?" "Ska jag fortfarande sova?"), och de frågorna ska du kunna besvara med ramsan. Kristilldelning blir tillrättaläggande och buffning. Man behöver alltså inte börja om, utan bara bekräfta att man sover i sängen också.
Någon med större expertis har säkert något att tillägga!
Vad som är viktigt är att man inte stör barnet med synintryck. Därför kan man, i brist på rum, skärma av barnets sovplats med t.ex. ett svart draperi som hänger från taket. Finns det syskon går det utmärkt att flytta in barnet till dem!
Ja, du har förstått det rätt – och fel.
När du sedan flyttar över till spjälsängen kan det hända att antalet frågor ökar tillfälligt ("Gäller samma saker här?" "Ska jag fortfarande sova?"), och de frågorna ska du kunna besvara med ramsan. Kristilldelning blir tillrättaläggande och buffning. Man behöver alltså inte börja om, utan bara bekräfta att man sover i sängen också.
Någon med större expertis har säkert något att tillägga!
Vad som är viktigt är att man inte stör barnet med synintryck. Därför kan man, i brist på rum, skärma av barnets sovplats med t.ex. ett svart draperi som hänger från taket. Finns det syskon går det utmärkt att flytta in barnet till dem!
Dotter Frida ?r f?dd 13/10 2004
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn
)
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn
Vi körde vagning och det funkade så bra på nätterna att inom någon vecka flyttade vi över henne i spjälisen. Då ska ju som sagt var ramsan sitta egentligen, så man börjar ju inte om. Tyckte inte att det blev någon större skillnad när jag flyttade till spjälsängen. Hon fortsatte att sova hela nätterna i alla fall. Däremot behöll vi vagnsovande på två av tre dagslurar till att börja med.
Sommarbebis -08
Hej!
Vi lät junior sova för länge i vagnen på nätterna
. Det funkade ju så BRA. Vi slutade med nattmål när han var 2 mån och 3 v. När han inte fixade att sova över kl 04.00-målet började vi använda vagnen på nätterna. När vi flyttade honom till själsängen ca 4 v senare (jag VET vi dröjde alldeles för länge
) så hade vi 2 nätter med frågor/skrik sen var allt klart! Det var ju inte ihållande skrik, utan han kanske skrek i 5 minuter 3 ggr per natt. Fr o m vi lade honom i spjälsängen började vi också ramsa. Idag, när han är 5 mån vaknar han på nätterna och jollar. Kan sedan somna om själv
.
Kram
Kristin
Vi lät junior sova för länge i vagnen på nätterna
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Vi var värdelösa på vagning
Hej! Vi kurade när sonen var tre månader ungefär. Vi vagnade först (kanske en vecka eller två), men vi fick aldrig in snitsen! Anna rekommenderade då att vi skulle buffa och ramsa istället, vilket fungerade utmärkt trots att han var så liten!
Han har sovit som en klocka sedan dess, för övrigt (vaknar dock med mardrömmar nu då och då, men det är inga problem att få honom att somna om), så kör hårt!
Han har sovit som en klocka sedan dess, för övrigt (vaknar dock med mardrömmar nu då och då, men det är inga problem att få honom att somna om), så kör hårt!
Mamma till Julius september 2002 och Matteus januari 2005.