Omkurning???????? Jag har klumpat mig!!!!

Skriv svar
beccisen
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 12:02
Ort: Blekinge

Omkurning???????? Jag har klumpat mig!!!!

Inlägg av beccisen »

Hej allihop!!

Jag har klumpat mig rejält med den goda viljan och modersinstinkten som ursäkt :oops: :oops:

Min dotter är 19 mån snart och det hela började för ca tre veckor sedan.
(Hon sover vanligtvis från 18,45-6,30 el 7,00 + 1,5 tim mitt på dagen. )
Hon vaknade kl 2,30 på natten och gapade högt och ihållande (inget gallskrik, men hon har rustresurser som får Pavarotti att blekna iaf). Eftersom detta väldigt sällan händer så gick jag in till henne och lade tillrätta och gick ut med ramsan. Visste att hon ätit jättedåligt under dagen så jag gjorde en flaska till henne :evil: :evil: :oops: Detta efter ca 1 tim

Natten efter likadant osv. Det hör till saken att hon äter som en kratta på dagarna och har fram till nu inte fått mat på natten sedan hon var 4 mån. Jag pratade med BVC och de sa att hon kan vara inne i en tillväxtperiod och jag nöjde mig med det. Tänkte ge henne ett par veckor för att stabilisera sig.

Problemet är nu att hon vaknar jättetidigt på morgon + TVÅ gånger under natten och det är lögn att somna henne (har låtit henne vara i 2,5 tim utan att gå in eller ge mat) NU BEHÖVER JAG ERA GODA RÅD OCH UPPBACKNING!!!!!!

Att jag gjort fel vet jag redan ](*,) , men nu är det nya tag. Vill börja så fort det bara går men vill inte göra det halvhjärtat utan fullt artelleri från början. Hon blir ju gnälligare och gnälligare för varje dag som går och med trots på det så börjar det bli ganska påfrestande både för henne och mig (som dessutom är gravid i v 26) :wink: :D

* Ska jag köra ramsan direkt hon sätter igång????
* Hur länge ska jag låta henne gapa innan jag ramsar igen (hon kommer nämligen att skrika)
* Hur länge kan jag "låta" henne skrika/gapa under natten (det övergår så småningom till gråt och ulkande.) Utan att göra någonting.
* Kan man verkligen köra en sån här om gång när man vet att hon äter dåligt under dagarna och med största sannolikhet är hungrig mitt i natten??? Jag är inte mesig vad det gäller henne, men det blöder ju i mitt hjärta när jag hör henne skrika ändå.


SNÄLLA SNÄLLA SVARA PÅ DETTA OCH KOM MED ERA GODA RÅD

Med mycket vänliga och trötta hälsningar Rebecca
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, jag ska inte gräla, du vet redan... :roll: Men av detta kan man lära att det ALDRIG är någon bra idé att utfodra små barn mitt i natten. Det är att vända världen uppochner. Tala om totalförvirring :shock: För budskapet är ju PÅ NATTEN SOVER MAN. Vad man än har för problem här i världen - taskig aptit t ex - tar man hand om dem på dagarna.

Hade du nöjt dig med att lägga tillrätta och gå ut med ramsan hade detta som hände en gång också bara hänt en gång. Och en gång är ingen gång.

Nu hemföll du åt att tycka synd om henne på toppen - hon hade ju ätit så dåligt. Och vips började hon tycka synd om sig själv. Det får hon inte bäättre aptit på dagarna av, om man säger :roll: Och nu fortsätter hon vakna och tror att "stackars mig, det är säkert någonting som är jättefel".

Så börja med att sluta tycka synd om henne! Hon svälter inte ihjäl och hon är en rätt gammal dam. "Tillväxtperioder" tycker jag du kan strunta i - små barn växer så det knakar hela tiden. Men det ska vara trevligt att äta och hon ska äta själv, utan ackompanjemang av din oro. Ge henne mat i tre olika, "tydliga" beståndsdelar - en liten hög DET, en liten hög DET och så en liten uppskuren smörgås med intressant pålägg (som fastnar). Låt henne peta efter behag. Hon ska inte matas mer (om du nu gör det) annat än i så fall väldigt diskret, med någon sked nyttigt mellan varven, eventuellt med en muta längst ut på "tuggan" i form av fruktpuré. Och det ska gå minst tre timmar mellan målen, gärna tre och en halv. Och då ska hon inte ha någonting alls däremellan, inte heller en massa vatten (som f ö ska serveras in på halva måltiden, inte först).

* Ja. Omedelbart. Gärna glad intill hurtig. Men med klar punkt på slutet.
* Lyssna av. Vänta i det längsta. Stegras skrikandet och du inser att hon verkligen inte tänker "gå ner" igen, ramsar du igen, x6 eller x8, med stora och mer bestämda bokstäver, som verkligen understryker budskapet, i ett svep utan egna "frågor" (vargar) insvansande.
*Inget mer ramsande. Andra ljud i huset. Se mitt svar i dag till.... :oops: :oops: på samma tema, på Späda barn och små. Hon ska tro att du ändå inte hör henne och börja lyssna själv.
* Du får henne aldrig att äta bättre på dagarna (eller överhuvudtaget) genom att ge henne mat på nätterna. Försök begripa att det inte är synd om henne - se ovan! Och skulle hon vara hungrig på natten - vilket hon inte är mer än du själv brukar vara - så är det inte synd om henne heller för det. I slutänden leder det till att hon, tack Gud, blir hungrig på dagarna i stället.

Det är en lika märklig som allmänt förhärskande uppfattning att det skulle vara synd om små barn som är hungriga, de FÅR inte bli hungriga :!: Varför inte då, frågar jag mig :?: Hungern - aptiten - är den bästa kryddan.

Men inte på natten. För PÅ NATTEN SOVER MAN. Punkt. Ifrågasätts ej! Då ifrågasätter inte barnet heller.

Och ja, tålamod. Ge det här en vecka nu till att börja med, utan att se vare sig bakåt eller åt sidorna, och rapportera sedan :wink: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
beccisen
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 12:02
Ort: Blekinge

Inlägg av beccisen »

Tack Anna!!!

:oops: :oops: I know I know. Det låter så självklart när du säger allt och jag tackar tusenfallt för klara råd och vägledning.

Ikväll är det nya tag som gäller trots snorande och (möjlig) hunger. Klart att hon inte äter bättre på dagen om hon får på kvällen. :roll:

Jag återkommer med uppdatering om resultat.
Kram till er alla och främst dig Anna :heart:
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:lol: Bra, bra :lol: That's my girl :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
beccisen
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 12:02
Ort: Blekinge

Inlägg av beccisen »

Uppdatering av omkurning:

Första och andra natten var fullkomligt galna :) Hon vaknade mellan 1-2 tim hela nätterna (det har hon inte gjort före så det var precis som hon kände på sig att något var i görningen :wink: ) Jag var inte inne hos henne en enda gång utan körde pålitliga ramsan ang goddag yxskaft. Glad och trevlig var jag fast mi trötthet höll på att få MIG att somna av ramsan :)

Nåväl from tredje natten sov Nellie hela natten med endast ett uppvak, men pangramsa som följd :) Vargtimmen har vi bråkat LITE med, men inte alls farligt.

Tusen tack ANNA och från mig kommer inga mer dumma nattmatshistorier :)

Nu ska snart "Nenne nana" så det är baddags :)

Kramar i massor och Tusen tack igen :)

Rebecca
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol: Pris och beröm :!: Så skönt för lilla älsklingen :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"