Behöver hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Evrok

Inlägg av Evrok »

Hej och TACK :D :D

Jag har läst den tråden förut, men läste den igen! Dessutom läste jag som en tok på det som är klistrat på forumet om mornar. Sen instruerade jag mannen igår kväll. Han går ändå upp 5.30 för att göra sig klar för jobbet. I morse kom han sen in till mig 05.50 och sa att klumpen börjat låta. Jag stoppade i öronproppar och lät min kära man ta tag i det :) :)

Jag vet i alla fall nu (men det visste jag väl förut också.... :) ) att jag valt rätt karl :D :D :heart: :heart: Han gjorde frukost till sig, ramsade, surfade på nätet, diskade, plockade, ramsade och led säkert en hel del, men David somnade om!!!! (och jag och storebror sov som stockar) :D :heart: Visst är han duktig? Detta känns som en milstolpe! David sov fram till 05.50, alltså inget jojande på natten alls! En LITEN utflykt av storebror som jag fixade tillbaka i egen säng vid 4-tiden. Det tog 10 sekunder! Idag har jag huvudvärk eftersom jag har sovit så hårt :D :( , men det är ingenting som lite svart kaffe inte kan avhjälpa! 07.15 väckte jag David!

Nancy, du är OTROLIG som orkar engegera dig :D :D och Anna med förstås! Vi klarar det inte utan er! Nu ska lilla klumpen äta frukost :D
Mamma till Jakob f?dd 011102 och David f?dd 051124!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godmorgon :D

Nu ska vi se om vi kan bena upp det här :-k

:arrow: makens attityd :D tror jag vi mångfaldigar, stoppar på burk och säljer :wink: :lol: Han borde kunna göra sig en rejäl hacka genom att dela med sig till andra kurande föräldrar :lol: :thumbsup:

:arrow: på tok för mycket (t)ramsande tidig morgon :!: EN ordentlig "pangramsa" och sen inget mer :!: Det här är så otroligt svårt för oss föräldrar att förstå (tog mig många månader ](*,) ) men om man fortsätter att ramsa så ger man barnet dubbla budskap: "NU skall du sova lille vän för det är inte din morgon ännu men nu när jag ramsar igen så visar jag att jag inte vågar lita på att du förstår". Alla era nästföljande ramsor förtar effekten av pangramsan :!: Det KAN bli en massa frågor första morgonen utan alla ramsserenader men det är enda sättet att få önskad effekt av den där första :!:

:idea: Ni måste visa att ni står för det ni säger :idea:

:idea: Om "andra ljud i huset" fungerar, bra :D men överdriv det inte så det blir en belastning för er och ett "måste".

:arrow: om de tjoande nattningarna: Det ni först kan göra är att se över era rutiner. Är sonen mätt :?: Har det gått slentrian i godnattskrattet :?: (barnet växer och det som var superskojigt för en månad sedan kanske är lite småtråkigt i nuläget) Ligger sista dagluren för tätt inpå natten :?: Håller ni på och "trixar" för länge med filtar och annat väl innen i barnets rum :?:

Sen blickar man mot sig själv... Har man fastnat i en negativ spiral där man nästan "förväntar" sig att barnet skall skrika :?:

Annat tips är att inte möta barnets blick efter att man gått in i sovrummet. Låter kallt MEN syftet är gott eftersom man i sin blick kan riskera att överföra oro till lilla barnet. Lita istället på att sonen får sin dos av skoj och mys i soffan innan istället.

Lycka till :!: :D

(och du är alltid välkommen att ställa frågor, jag tycker att det är så roligt att få vara med och stötta er. Däremot menar jag inte att jag har "patent" på er så jag vill inte skrämma iväg andra hjälpsamma forumister :wink: :lol: )
Evrok

Inlägg av Evrok »

Tredje gången gillt! Jag har försökt att skriva två gånger nu, men jag sitter på jobber och är INTE sams med detta ergonomiska tangentbord :? :x Allt försvinner då och då! Tar ny sats :D
Jobbar alltså natt och det är ju faktist inte så modigt alls eftersom jag har en klippa hemma :heart:

Den älskade mannen la klumpen igår kväll och han somnade på 2 minuter :D :? Som du säger, så har nog jag mer eller mindre bestämt mig för att han ska skrika och då gör han ju det :( :(
Mannen bestämmer sig för att nu är det natt och du ska sova så GOTT. Lungt och fint och då blir det så.

Det andra tror jag att vi uppfyllt. :arrow: Han är så mätt att magen putar år alla håll (kanske FÖR mätt eller letar jag vargar nu?)
:arrow: Han är så glad, så glad hela vägen ner i sängen. Brorsan lockar ALLTID fram skratt även om Mamma och Pappa är lite tråkiga någon kväll. Våra skämt går annars hem faktist, men du har ju helt klart en poäng i att han mognar och måste ha lite nya "upptåg" för att skratta så han kiknar.
:arrow: Sista dagsluren är 15.45-16.30 så jag tror inte att det är försent. Vad tror du? Ibland kan det vara lite svårt att somna och då blir det snarare 16-16.45. Lite sent? Hur gammal för att dra in en halvtimma på dagslurarna?

Till fredagmorgonens rapport så hade mannen inte alls ramsat så mycket som jag först trodde. Han hade visst varit inne och frågat mig vad han skulle göra när klumpen hetsat upp sig. Då hade jag sagt "ramsa och vänta EN HALVTIMME". Då gjorde den lydiga mannen det :heart: :heart: Klumpen skrek upp sig rätt bra, men somnade sen :D :D På rygg vid fotändan av sängen med filten i munnen....Alltså fick han en PANGramsa och inte så mycket mer.

Jag har läst en del om olika teorier med det här att göra ljud vs. vara knäpptyst. Vi har "valt" att ha knäpptyst under "våran natt", men göra ljud (skjuta vargar) när vi är vakna på kvällen och morgonen. Eftersom mannen går upp 5.30 alla vardagar känns det naturligt att göra det man brukar och låta det lugna. På kvällen lugnar vårt stilla stökande 4,5-åringen som kommer upplarvandes, frågandes om allt är OK om vi har knäpptyst på kvällen.

Det blev väldigt långt (igen), men mellan varven pratar jag med människorna i natten och jag hinner tänka lite :) :)
Evrok

Inlägg av Evrok »

Tredje gången gillt! Jag har försökt att skriva två gånger nu, men jag sitter på jobber och är INTE sams med detta ergonomiska tangentbord :? :x Allt försvinner då och då! Tar ny sats :D
Jobbar alltså natt och det är ju faktist inte så modigt alls eftersom jag har en klippa hemma :heart:

Den älskade mannen la klumpen igår kväll och han somnade på 2 minuter :D :? Som du säger, så har nog jag mer eller mindre bestämt mig för att han ska skrika och då gör han ju det :( :(
Mannen bestämmer sig för att nu är det natt och du ska sova så GOTT. Lungt och fint och då blir det så.

Det andra tror jag att vi uppfyllt. :arrow: Han är så mätt att magen putar år alla håll (kanske FÖR mätt eller letar jag vargar nu?)
:arrow: Han är så glad, så glad hela vägen ner i sängen. Brorsan lockar ALLTID fram skratt även om Mamma och Pappa är lite tråkiga någon kväll. Våra skämt går annars hem faktist, men du har ju helt klart en poäng i att han mognar och måste ha lite nya "upptåg" för att skratta så han kiknar.
:arrow: Sista dagsluren är 15.45-16.30 så jag tror inte att det är försent. Vad tror du? Ibland kan det vara lite svårt att somna och då blir det snarare 16-16.45. Lite sent? Hur gammal för att dra in en halvtimma på dagslurarna?

Till fredagmorgonens rapport så hade mannen inte alls ramsat så mycket som jag först trodde. Han hade visst varit inne och frågat mig vad han skulle göra när klumpen hetsat upp sig. Då hade jag sagt "ramsa och vänta EN HALVTIMME". Då gjorde den lydiga mannen det :heart: :heart: Klumpen skrek upp sig rätt bra, men somnade sen :D :D På rygg vid fotändan av sängen med filten i munnen....Alltså fick han en PANGramsa och inte så mycket mer.

Jag har läst en del om olika teorier med det här att göra ljud vs. vara knäpptyst. Vi har "valt" att ha knäpptyst under "våran natt", men göra ljud (skjuta vargar) när vi är vakna på kvällen och morgonen. Eftersom mannen går upp 5.30 alla vardagar känns det naturligt att göra det man brukar och låta det lugna. På kvällen lugnar vårt stilla stökande 4,5-åringen som kommer upplarvandes, frågandes om allt är OK om vi har knäpptyst på kvällen.

Det blev väldigt långt (igen), men mellan varven pratar jag med människorna i natten och jag hinner tänka lite :) :)
Evrok

Inlägg av Evrok »

Förra inlägget kom visst med TVÅ gånger. Det var inte lätt på jobbet kan jag säga... Förlåt!

Nu är klockan halv sju och klumpen har skikit, i princip oavbrutet, i en halvtimma. Igår hade han vaknat sex och skrikit i en timme när jag kom hem klockan sju och plockade upp honom. :( :( :evil: :evil:

Han är inte hysterisk, men TOKARG! Jag har ramsat sammnlagt tre gånger och det blir LITE bättre i kanske 30 sekunder, sen drar han på igen. Första natten kunde det bli många frågor har jag läst, men HUR länge ska vi ha honom skrikandes en hel timme morgon efter morgon? :( :( :(

Vi har plockat upp honom sådan (skrikandes alltså) 6.45 eller 7 eftersom jag tycker att det räcker med 45 minuter eller en timme av detta TOK. Det känns som om det INTE är någon idé att hålla på längre än så. Han somnar inte när han är sådär arg. Det kan ju ingen göra. Det gör ONT att höra honom skrika såhär och jag blir också ledssen. Han är ju dödstrött hela morgonen efter att ha vrålat en hel timme, men vi ger ju fel signaler: "Om jag bara vrålar tillräckligt länge kommer de ju och plockar upp mig. Bäst att bara fortsätta".

VAD SKA VI GÖRA??? :?: :?: :?: :?:

Jag skrev ju bara för nägra dagar sedan att det var så skönt att han var morgontrött.... Det är han nog förresten, men han kan visst INTE somna om.

Jag är så ledssen, men nu ska jag i alla fall ta upp min lilla bäbis som kommer att vara alldeles svullen i ansiktet av gråt.Jag vill ju inte sluta kuren NU när vi kommit så otroligt långt, men detta klarar vi inte av särskilt många mornar till :( :( :(
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Evrok :D

Du funderar väl inte ens på att avsluta kurandet :?: Hur tänker du dig alternativet :?: Ganska nyttigt gissar jag att fundera på själva anledningen till man startade SHN för något måste man väl ha velat förändra eller hur :?:

Innan jag skriver mer skulle jag vilja ha uppdatering på sonens mat- och sömnschema. Det är inte alls säkert att nyckeln finns där men nu är jag klart drabbad av "jävlaranamma" och visst sjutton skall vi få ordning på det här :!:

:twisted: Nancy
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Om jag vore du, skulle jag förekomma gossen :!: Eftersom det här verkar vara en dålig vana, och du mår så dåligt av den, så ställ klockan på några minuter före sex på morgonen, så att du/ni hinner väcka honom - inte tvärtom :!:
Då kanske han slappnar av, och inte behöver känna att det är han som ska skrika igång er. Jag vet inte om detta är "regelrätt" :lol: men så skulle jag ha gjort, för att bryta den onda cirkeln, och känna att kontrollen ligger hos DIG :!:

Lycka till!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Evrok

Inlägg av Evrok »

TACK Nancy för att du inte ger upp hoppet om oss när vi nästan gör det själva :( :D Serven har varit "vaj" här därför har jag inte kunnat rapportera på ett tag...

Men såhär ligger det till: Den morgonen när jag skrev (söndag) och var så förtvivlad, somnade den lilla klumpen om tillslut!!! Mitt i allt skrikande bestämde han sig tydligen för att ta sig en lur. 20 minuter drygt fick han sova och vi väckte honom 7.15 :D :D :D Det var en OTROLIG milstolpe för oss! Igår sov han hela långa natten igen och vaknade, glad lite innan 7 :D

Jag har INTE tänkt sluta kuren :D Vad skrev jag så för :?: :( Jag var så uppe i all min egen "förtvivlan" över att misslyckas att jag inte kunde tänka ordentligt, men när han skriker sådär vill jag fortfarande bara ta upp honom och amma. Det känns så!

:arrow: Nu har bägge barnen dragit på sig feber och den stora klagar på ont i örat och halsen. Var den lilla har ont får man ju gissa, men det rinner gult snor ur lilla näsan och han är trött det märks. Han sov 11h och 50 minuter natten till idag :D :D Vakande kvart i sju och var vrålhungrig. Blev då uppplockad. 38 graders feber har han, men verkar ändå rättså tillfreds med morgonbolibompa och storebrors "tjatande" :) :)

Hur som helst så kör vi på i stor stil :D :D Idag har vi "hemmadag" vi tre eftersom vi inte är krya. Inget dagis och inget annat. Det regnar, så för storebror blir det nog en och annan film kan jag tänka. Han jublar eftersom det inte blir mycket av det annars. Jag kommer nog hänga en del här på forumet och undra lite över alvedon, amning och mat.

Jag förstår inte hur jag ska kunna tacka er som bryr er :D :D Fortfarande väntar jag på den dagen som jag kan hjälpa andra här, och det känns väldigt skönt när jag läser vissa av era trådar som visar att ni också gått igenom mycket av det som är svårt med detta. Jag trodde på något sätt att ni och era bäbisar var experter från början, men då hade ni ju inte kunnat rådgiva så bra.

Nu måste det nog till någon frukost här i huset!
Evrok

Inlägg av Evrok »

Jag igen :!: :!:

Det går ju bättre, men här kommer vårt schema i alla fall. Det funkar BRA tycker jag, men är öppen för förslag!! :D

07.00 morgon
07.15-07.30 ammas
08.00 frukost (sitter med vi bordet, men äter bara ett par skedar gröt)
09.15-10.00 sover
11.00 lunch (mat och bröstmjölk)
11.45-13.15 sover
14.30 mellis (sen igår gröt och katrinplommon)
15.45-16.30 sover
17.30 middag (mat och vatten)
18.30 ammas
19.00 sova natt

Jag har tänkt sluta amma SNART, men det verkar klumpen inte ha tänkt. Han GNÄLLER efter varje "vanligt" mål tills han får "tutte". Även om han är proppmätt går det ner en slurk och visst är bröstmjölk bra, men jag känner mig "klar" för den här gången med mjölk överallt och bröst som måste pumpas ur när jag jobbar etc. Nätterna fungerar bra. Då behöver jag i alla fall inte pumpa. Utom inatt då jag varit på möte och nattslurken blev välling. Ska skriva om detta på rätt forumpunkt dock!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D
Fint att datorn fungerar igen :D Visst känner man sig en smula avskärmad från omvärlden... :wink: :D

Strax är Leias ensamlek slut så jag hinner inte svara just nu. Planerar att lusläsa tråden under hennes långlur och lägga pannan i djupa veck... :roll: :wink:

Om du inte hinner få svar från någon annan innan dess så vet du ändå att det är på gång :lol:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Leia har feber och tar sig just nu en "bonuslur" mitt bland alla leksaker i sängen :wink: :heart:

Erika, jag skall berätta en "hemlighet" för dig :-$ :wink: :lol:
:idea: Själva kurandet varar inte för alltid men nödvändigheten av att ta vara på den fina sömnen fortsätter även efter det :!:

ÄVEN om sonen din blir en Säker Sovare måste schemat/maten/sömnen/delaktigheten odlas och med jämna mellanrum revideras :!:

Jag ser att det nu är ca 3 veckor sedan ni startande kurandet. Själva kuren, att införa den nya ordningen, mota bort den värsta av vargar, befästa ramsan etc är ÖVER :!: Nu är det faktiskt upp till bevis om Ni föräldrar är kloka nog att tillvarata nyordningen :wink:

Om du visste hur lång tid det tog innan jag insåg att Leia inte var ett "kurbarn" längre. Fick massor med "bannor" av Mammut Maria (tack :heart: ) men det tog ändå månader innan jag förstod vad hon menade.

När jag läser igenom tråden slås jag över dessa starka svängningar mellan :D :D :D och :cry: :cry: :cry: . När sonen sover så gott är det jubel och glädje men när det krånglas med vargtimma eller läggning är det SÅ bedrövligt :evil: :roll: :wink:

Du skrev att du trodde att alla här var "experter" från början... Om du bara visste vad jag känner igen mig i dina funderingar och i dina djupdykningar när det inte går som på räls :(

:idea: Det kommer med största sannolikhet att uppstå situationer av "krångel" oavsett hur Säker Sovare din son än blir :!: Tricket är att känna trygghet i att veta hur man handskas med det :D

:arrow: För närvarande har jag inget att tillägga (men fortsätter naturligtvis att stötta vid behov :D ) mer än att jag råder dig att läsa igenom din tråd ytterligare en gång :!: Begrunda de råd du fått och se att de inte bara handlar om det inlägg du skrivit strax innan utan mer övergripande.

Det blir alldeles för tröttsamt för er att åka berg- och dalbana på det här sättet. Nöj er med en liten tur i barnkarusellen istället tycker jag :wink: :lol:

Om du vill får du gärna bli lite arg på mig för min välvilliga mening är att ruska om dig lite :twisted:

:arrow: Eftersom sonen närmar sig 7 månader KAN det vara läge att dra ned lite på antal sömntimmar. Jag skulle i så fall korta em-luren till 20 minuter och inte rucka på långluren.

:D Nancy
Evrok

Inlägg av Evrok »

Åh, tack igen.

Jag vet att jag är en sådan "dramatisk" person. Det är mycket berg-och-dalbana i det mesta jag gör. Tyvärr! Jag INSER naturligtvis att även om vi kommit väldigt långt med David så blir vi "aldrig" klara. Det kan bli revideringar och justeringar och sömnproblem och fler förkylningar och magsjuka och USA-resor och gud vet vad. Jag VET det! Som du kanske märkt så är jag GANSKA bra på att resonera med mig själv och även om jag kanske kommer att åka berg-och-dalbana ett tag till ska jag plana ut det hela så att topparna och dalarna inte blir så höga och djupa. Självförtroendet har aldrig varit på topp, men jag har i alla fall beslutat att det inte ska gå ut över mina små barn.

David SKA bli en säker sovare och han är på god väg! Jakob är en säker sovare med myror i benen och någon annan snabbt kravlade insekt(?) i huvudet. Dessa två herrar märker inte så mycket av Mammas upp och ner i sitt eget resonerande (jag är INTE mano-depressiv, jag LOVAR!). Det gör däremot min man, men han är som sagt var, väldigt luttrad!

När David piggat på sig från förkylning ska jag korta sista luren till 20 minuter. Det tror jag blir bra
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nej då, jag tror inte att du är "manodepressiv" :wink: , bara ivrig och mycket mån om att ni skall få bra rutiner och god sömn ALLA i er familj :D

:arrow: Du är så bra på att resonera kring ditt eget handlande så jag tvivlar inte en sekund på att ni kommer att få ordning på både vargtimma och tidiga morgnar.

:arrow: De råd om både praktik och förhållningssätt som JAG kan komma på har jag redan skrivit i tråden men självklart finns det många mycket klokare... om jag inte minns fel huserar det t.ex. en kvinna här som visst skrivit nån bok om barn... :roll: :wink: :lol:

:arrow: Jag tjatar ändå ytterligare en gång om att läsa din tråd igen. Jag tycker själv att det är lättare att läsa på papper ibland så därför skriver jag ut trådar jag vill studera lite närmre. Kylskåpsdörren ser rätt proppfull ut numera...

:arrow: länk om tidiga morgnar:
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... ight=nancy

Ni fixar det här galant :!: :D
(hälsningar från "experten" Nancy :wink: :lol: )
Evrok

Inlägg av Evrok »

EN gång till där här vändan :!: :!:

NU har jag läst hela tråden igen och jag håller med om att det ÄR upp och ner mest hela tiden. Känns fånigt nu när jag läser.....

Hur som helst så är vi på rätt väg och attityden HAR vi ju.

Just nu är det febrigt och förkylt, men sömnen funkar helt OK. Tidiga mornar med GNÄLL, men det kommer ljusare tider. Vi har ju kommit enormt långt och det är bara att fortsätta :!:

Tack igen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"