Allt på en gång- tänder, 8 månader, l

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lindborgskan

Allt på en gång- tänder, 8 månader, l

Inlägg av lindborgskan »

Hej,

De sista dagarna har Theo vaknat 1-1,5 timmar för tidigt, jag tar upp honom vid marginalkvarten då har han varit arg, glad, sovandes ngn minut, ledsen och säkert trött i över 1 timme. Jag ramsar, ev lägger jag till rätta 1 gång och sen låter jag honom vara om han inte blir ledsen. Detta innebär ju att han sover för lite, hur har ni andra gjort har ni låtit era barn sova mer under dagen eller ska jag hålla hårt på sovtiderna de andra sovpassen?

Han har annars de senaste veckorna sovit från 19.15-07.00 då jag väckt honom vissa dagar. Vi tog bort sista em luren och struntade i att strula med vällingen som han inte vill ta och gav gröt istället och vipps så sov han längre på morgonen. Innan vaknade han ofta vid 06.30 men var nöjd till 06.45.

Han har just fått 2 tänder i överkäken och lärt sig ställa sig och sätta sig och är nu 7,5 månader...antar att allt detta på en gång gör att det är lite svårare att somna om när man kan göra ngt så kul som att ställa sig!?

Kan det vara 8 månadersångesten som börjat så plötsligt från en dag till nästa? Han vaknar och gråter på kvällen vid 22 tiden också men då gör jag solfjädern tills han lugnat sig och sen sover han gott igen.

Min fråga är alltså, ska jag låta honom sova längre/tidigare på dagslurarna eftersom han inte sover lika lång natt???? Vad gör jag om han blir superledsen på morgonen 30 min innan morgon??

/Jenny
Mamma till Theo född 19 okt 2005 & Moa född 22 maj 2007.
Aldrig kurade, men standardmodellbarn sen början.
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej
Jag är ju knappast någon expert men kommer med lite tips iallafall :lol:
Vi har samma problem med tydlig 8-månaders ångest, gråtattacker , sover oroligt osv samt tänder som kommer på löpande band :lol:
Nova vakar också 1 tim tidigare med brukar visserligen inte vara ledsen utan ligger och babblar. Jag gör då ingenting men om hon blir ledsen ramsar jag glatt en gång sedan ingenting ( ljud i huset samt musik)
VId dagspassen använder jag marginalkvarten - just nu konsekvent då hon är ordentligt trött, men jag låter henne inte sova mer än just marginalkvartarna.
Ledsna uppvak under dagarna hanterar jag likadant - glad ramsa så ofta jag tycker det behövs vid ledsamheter.
Ett tag solfjädrade jag , men jag var nog inne för ofta för jag märkte snart att hon blev mer orolig och ledsen.
Försöker nu odla ramsans betydelse med mer övertygelse men vid KRIS ger jag solfjäder och går så snabbt jag kan ut igen, med ramsa.
Jag tror inte man bör ändra sovpass eller schema under denna "oroliga period" utan låt allt vara som vanligt för att öka tryggheten och lita på din ATTITYD som ska förmedla till barnet att ALLT ÄR LUGNT.
Hoppas det hjälper dig något. Kram :D
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"