Ta bort napp för nästan fyraåring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Ta bort napp för nästan fyraåring

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Nu har jag som "AW-mamma" blivit tillfrågad av en "icke-invigd" hur gör man för att bli av med nappen :?: Hon har en nästan 4årig tös som vägrar släppa nappen. Och eftersom jag som förespråkat aw även sagt att barnen helst ska sova utan napp kom hon nu med denna fråga,
Men hur gör man :?: :?: :?:
En fyraåring kommer ju att få abstinensbesvär. eller hur?
Hon berättade att hon försökt få flickan att sluta med napp, de har lämnat nappen till tomten, och hon fick paket av tomten istället. Det gick bra i tre veckor, sen hittade flickan en gammal napp, och nu släpper hon den inte ur sikte. Så nu kära vänner behöver jag tips, hur klarar man av en gråtande hysterisk 4åring, när nappen är borta, för bort måste den, tandläkaren har sagt att nu måste den bort för tändernas skull. och hur tar man bort den smidigast? Tar man bort den rakt av, eller drar man ner dosen nappanvändande under en tid innan man slutar tex bara napp om du ska sova under en period för att sen ta bort den helt (lite som vid rökavvänjning?)

Hoppas ni har bra svar, för det känns lite som om detta är ett test. Klarar AWmetoden invanda nappsugande 4åringar :)

Kram
Katarina
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tipset i Barnaboken om hur man lämpligen kan gå tillväga med äldre barn har jag från barn så stora som sex år.

Trist att den ömma modern vinglade när problemet var åtminstone halvlöst :roll:

Nej, det är inte fråga om abstinens. Nappen innehåller inga kemiska substanser. Det är bara precis en fråga om att bryta en gammal (o)vana. De ömma måste göra det åt barnet och gör det ju faktiskt i så många andra sammanhang, om de tänker efter :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

ok, då ska jag leta i barnaboken efter det, sexåring sa du?? oj oj, så långt ska vi väl ändå inte behöva gå med denna lilla tjej.
Bryta ovanan var det, ingen abstinens, bara stoora frågor? :D :lol: 8)

Tack för svaret
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, det ska stå via registret under napp, lite långt bak i boken (som jag inte har här på resa...)

Man kan naturligtvis gå i pakt och själv vara lite lagom förbluffad. "Borta!" som om man hade glömt. Att nappen gått till Gud, om man säger.

Det gäller att hålla borta Vän av Ordning: "Vet du vad, du är VERKLIGEN för gammal för napp nu, tänk vad de andra barnen kommer att RETA dig" osv osv osv. Det är alltså inte barnet som kan och ska ta ansvar för det de vuixna hittat på. Och definitivt inte klandras för det :shock: :!: UTan - som sagt - i så fall beklagas.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "