Vaken 1,5 timmar?! Svårt för en sömnig liten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Vaken 1,5 timmar?! Svårt för en sömnig liten

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag har en fråga (eller rättare sagt en varg, som håller på att bli en vargfamilj :oops: ). Min kille, 8 veckor, klarar inte att vara vaken 1,5 timme i sträck (än mindre två). Han äter tokfort, så ett standardmodellsmål med mat, rap, påfyllning, skötning, mat + lite mer mat tar max 30 min. Då har vi dragit ut på skötningen en hel del (för att vi har så kul på skötbordet :lol: ). Sedan är det lite lek på filten, social samvaro med disk, tvätt, fikande vänner mm. Efter att sammanlagt varit vaken 1 timme så börjar tröttgnället. Ibland kan man hålla igång honom en stund till (10-15 min), oftast går det inte då gnället blir skrik. Eller så somnar han där han är. Oftast somnar han dock efter någon minuts bökande i egen säng. Sedan sover han 1,5-2,5 timmar, med några korta uppvaknande då nappen stoppas i och han somnar kvickt om. DÄrmed blir det mat var tredje timme, dvs 5 stora mål per dag plus nattslurk. Allt går ned på god aptit. VI har inget regelrätt schema ännu, men ganska regelbundna tider varje dag. LÅter ju inte som ngt problem - men hur gör ni som har hjältarna vakna 2 hela timmar???!!! :shock: :o

Nu till varg 1: Han har börjat sova dåligt på natten (8 timmar natt ca 22-ca 06 utan mat). KOrta uppvak med frågor 1-2 ggr i timmen från kl 2 och framåt. Frågorna besvaras, Anton blir nöjd, men frågar igen efter en stund. Har fått för mig att det hänger ihop med att han inte får ordentligt med hålligång på dagen. Eller? (Totalt sover han ju dryga 17 timmar per dygn har jag fått det till)

Varg 2: Har suttit vid köksbordet nu några dagar och försökt få ihop ett fint schema. Men det går inte. Om jag lägger in 1,5 timmes vakentid, så vet jag ju hur svårt det blir att hålla schemat. Är det någon som har ett 8-veckors schema utan 2 timmars vakenpass??

Sammanfattning på mitt röriga inlägg:
1. Tips att hålla honom vaken (eller är det ok med så kort vakentid??)
2. Schemahjälp!!

Tusentack den som orkar ta sig tid att svara :D
(PS: Anton är en glad, lugn och leende kille, så jag borde ju kunna skjta alla vargar lätt som en plätt, men dom biter sig fast...)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Jenny :D

Grattis till din lille son :!: :D

Inget mer prat om vargfamiljer nu för det här fixar du, det lovar jag :D

:arrow: ni får leka detektiv och vara mycket uppmärksamma på vilka ting/aktiviteter som kan locka sonen att hålla sig vaken ett tag till. Vår dotter Leia höll sig pigg på skötbordet beundrandes dess tjusiga mobil med stjärnor och kometer (Ikea). Gissa om vi tillbringade timtals varje dygn i badrummet...

Andra tips kan du läsa i "Marie och Samuel -en mailkorrespondens", finns i Barnaboken och på forumet.

:arrow: 17 timmar/dygn låter väl mycket fär en bebis på 2 månader. Svaret på natthålligånget ligger nog mycket riktigt i för generöst med sömn dagtid.

:idea: Dags för Er att visa lille mannen vilken fantastiskt trevlig värld han fötts till :!: :D

Specialtips att ta till i nödfall: få bebisar gillar att sova på rygg direkt på golvet samtidigt som föräldrarna nyps i fötterna :roll: 8) :lol:

Lycka till :!: :D
Senast redigerad av Nancy den ons 24 maj 2006, 20:18, redigerad totalt 1 gånger.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Har du Barnaboken :?: Där hittar du Standardmodellen noggrant beskriven - du nämner inte umgänget, det livsviktiga, i din redogörelse får "målet" på 30 min... Så kort får det bara inte vara. Världen ska presenteras honom, påfyllningen serveras inom en timme nu, och resten vara vaket och glatt - till varje pris, höll jag på att säga. Tips kan du hitta i "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" (finns både i Barnaboken på Bekymmer? Sömn och här på forumet i "SHN - så här kan det gå till").

Du har helt rätt i att han så smått vänder på dygnet nu därför att han får för lite vakentid om dagarna.

Ta bort nappen tycker jag till att börja med - den glömmer han i ett huj, om du gör det. Nappen ställer till allt mer elände ju äldre barnet blir. Försök i stället tratta i honom mera mat inom den där timmen.

Schemat måste du göra själv. Gör upp ett enligt principen 2-2 (som man ju måste modifiera efter den rytm man tyckt sig förmärka) med åtta tim natt, och genomför sedan det! Det får du jobba på men jag lovar, det lönar sig. En vecka bör du ge projektet, det synnerligen genomtänkta, innan du ens drömmer om att utvärdera.

Och vi finns här för dig :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj, TACK för supersnabbt svar.
Jag har Barnaboken, men hade inte läst i den så långt bak. Nu har jag läst om Marie och SAmuel. Jag kommer nog att läsa det flera gånger till... för att påminnas om sånt man redan vet.
Har också lyckats hålla liv i Anton i 1,5 timmar i em! Det var inte bara glatt från Antons sida, men jag föresatte mig självklarheten som jag läst så mkt om här, och det verkade funka (det visste jag ju redan att det gör :roll: ). Napparna är slängda. Det kändes bara rätt.

Nancy - skötbordet är en hit, dessutom har vi firat i em att han ska få mer härlig vakentid med en sätta upp en ny mobil (fast med fiskar, men också IKEA... :D )

Okej, här är ett schema som vi gillar. Verkar det ok? Det ger 16 timmars sömn, varav 8 på natten. VI får ladda rejält för 2-timmars passet, men vi är ju hemma båda då, så det ska gå fint. Är det ok att ta en 5-minuterslur under ett tvåtimmarspass?

Första målet: 6.00-7.30
Fmsömn: 7.30-9.30

Andra målet 9.30-11.00
Middagssömn: 11.00-13.30

Tredje målet: 13.30-15.00
Emsömn: 15.00-17.00 (ute på promenad)
Fjärde målet: 17.00-19.00
Kvällssömn: 19.00-20.30
Kvällsslurken: 20.30-22.00 (bad)
Nattsömn: 22.00-06.00

Tack för uppmuntran och kloka ord och ert pepp!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Redan på G :lol: Pris och beröm :lol: :lol:
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Jenny
du har fått bra råd och ert schema ser bra ut tycker jag. Det gäller ju att bestämma sig och sen ge barnet en chans att anamma det.

Om det kan vara till någon hjälp, vår son är 8 veckor och vi har följande schema då han inte orkar vara vaken 2 tim riktigt. Nu har vi morgon lite senare än er för att passa in med stora systers schema och övriga familjen.

07.30 mat 1
09.00-10.30 sova
10.30 mat 2
12.00-14.00 sova
14.00 mat 3
16.00-17.30 sova
17.30 mat 4
19.00-20.30 sova
20.30-22.00 mat 5, bad, kvällsslurk
22.00-04.30 sova natt / 6,5 tim
04.30-05.00 nattmål
05.00-07.30 sova

Nu ska vi så småningom ta bort nattmålet vid 04.30 och lägga 30 min senare så det blir 9 tim natt för att sedan korta av kvällen när det blir dags för 10 tim natt respektive 12 tim natt.

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
VIlle bara rapportera och tacka för att jag fick hjälp att sparka mig själv i rumpan och komma igång med mer vakentid. VI kör stenhårt efter schemat sedan igår, Anton håller sig fint vaken (med ganska många nyp i tårna och många turer till skötbordet :) ) i 1,5 timme, 2-timmarspasset blev 1 timme och 50 minuter innan han somnade stenhårt vid köksbordet. Men det var ju inom marginalkvarten så... VI har god hjälp nu under helgen av faster o farbror, farmor och farfar och morfar med underhållningen och social samvaro!

SÅ vakentiderna går fint. Lurarna gick inte så bra igår, men vi gav honom förutsättningarna att sova, hjälpte honom till ro med buffning när han verkade behöva det men det tog ändå sin tid innan han somnade riktigt.En hel del uppvak också under lurarna... Det kanske tar sina dagar innan dom sitter. Natten var dock ingen förbättring, men det kommer nog det också, är vi övertygade om. OCh ärligt talat, vad FORT man glömmer nappen om man verkligen kastar dom mentalt också!!

Det var också roligt att köra lite vagning när vi var och fikade på stan under ett av sovpassen. Faster trodde nog inte vi var kloka när vi vagnade då och då (för att inte tala om övriga restauranggäster... :lol: ), men det funkar ju så bra som svar på hans frågor.

Ett stort tack för att det här forumet finns och för att det är så trevligt och konstruktivt!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart - tack för dina varma ord :lol:

Nu är det "bara" målmedvetenhet som gäller. Lilla älsklingen kommer att hjälpa till alldeles kolossalt, så fort polletten trillat ner :wink: Då väntar ett skönt och enkelt liv :lol: Icke ifrågasättningsbart, om man säger :lol: :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, hej igen!
VI jobbar på, tycker mig märka att han börjar fatta galoppen´, både dag o natt. Det sitter såklart inte som berget, men insomningen på dagen går bättre för varje lur, utom sista. Men vi har stort förtroende för lilleman även där, alltså inget vi funderar på.

Det som kärvar, som för väldigt många har jag förstått, är vargtimmen. Vi har ju kört buffning sedan han var bara några veckor, med gott resultat, så det verktyget har vi ju. Trodde vi.
Inatt vaknade han halvfem, lyckades somna om med buffning ett fåtal gånger, men tjugo över fem blev han fly förbannad av buffningen. Pappa började misströsta och sedan var det ganska kört. Det jag skulle vilja att vi gorde är att lämna honom ganska mkt ifred då (egentligen redan halvfem), á la "inget händer på natten". FÖr att kunna göra det på bästa sätt skulle jag vilja att han redan fick sitt eget rum.

:?: En tvåmånaders i eget rum är väl helt ok?

:?: Hur ska v i reagera/inte reagera när han INTE verkar somna om och skriker väldigt i vargtimmen? VI har ju ingen ramsa eftersom han är så liten, känns inte rätt att buffa för mkt då han uppenbarligen vill sova och inte buffas. Ska vi låta honom skrika/fråga en stund? Hur gör vi om han inte slutar? Vi är lika bra på vagning som på buffning all övrig tid, så det skulle vara skönt att inte släpa upp vagnen till lägenheten varje kväll o morgon.Finns det ngt annat verktyg (jag antar att jag får svaret backa...)?

Jag vet ju att han kan sova över vargtimmen också, han har ju gjort det massa gånger. Och: livet är SKÖNT med schema, och Anton är så tapper på två-timmarspasset, ögonen går i kors på slutet, man får ett kort leende innan han tittar i kors igen. (fast ganska ofta är det gnäll också, men det tänker vi inte på :) )
Gäst

Inlägg av Gäst »

Polletten har trillat ner! När började vi? I torsdags tror jag och idag är det måndag. Idag funkade t o m sista luren utan en enda fråga (jo en, men den klarade han så fint själv =D> )

Dessutom har vi övergett badbaljan i dag, till förmån för badkaret. Succé! VIlken liten propeller vi har fått till son. Kunde han gapskratta skulle han ha gjort det :lol: :lol: !

:?: Undrar dock fortfarande om en tvåmånaders är mogen för eget rum??

Anna: :heart: :heart: Tack för att du är så klok och delar med dig så frikostigt av klokheten! (Aporpå det, så har jag satt in lite bidrag till din skrammelbössa :wink: ) Ditt enkla sätt att förklara saker, både i barnaboken och här på forumet gör att jag kan analysera olika situationer mer sakligt, om något inte går som jag tänkt fundera ut varför och hur jag borde agera nästa gång en sådan situation uppstår. Mitt självförtroende som mamma är gott, och det njuter jag av.
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej igen Jenny
enligt BB så tycker Anna att man vid 4-6 månader bör få ett eget rum. Om det är ok redan vid 2 månader vet jag inte, där måste väl ni känna efter själva om ni tycker det är ok eller inte. Jag personligen skulle inte vilja lägga vår son 2 månader i eget rum. Kan ni inte sova med öronproppar, då slipper ni ju höra böket men vaknar om han skriker :?: :!:

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"