Kurens tredje dag och det blir värre.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mamasnest

Kurens tredje dag och det blir värre.

Inlägg av Mamasnest »

Vi är inne på kurens tredje dag och det har blivit värre. :( Nätterna har blivit bättre, men sedan igår eftermiddags så har det blivit svårare att få henne att somna. Hon skriker och vrider sig och jag upplever henne som jätteledsen.
Jag vet att jag inte "darrar på handen" eller gör annorlunda än de två första dagarna som gick hur bra som helst.

Vad ska jag göra? Det här skär i kroppen på mig och om det ska vara så här vet jag inte om jag orkar fortsätta med kuren. :cry:

Förslag någon?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej och välkommen :!: :D

Jag tycker att du skall skriva in i din profil hur gammalt ditt barn är. Det är också bra om du beskriver schemat :D Roligt att nätterna går så bra :!: :D

:arrow: i övrigt kan jag lugna dig med att det tar sin tid innan allt nytt sitter ordentligt. Jag minns när vi vagnkurade hur natt 2 blev "värre" än första natten och natt 3 likaså...

Bra att du inte "darrar" :D För det ÄR så lätt att börja tveka när man upplever motgångar. Tvekan överförs till barnet som då frågar allt intensivare.

Berätta gärna lite mer så lovar jag att jag eller någon annan på forumet finns här för att stötta och svara på ev frågor.

:D Nancy
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Förlåt, jag var lite stressad när jag skrev, naturligtvis ska lämna lite mer info. :D
Vårt schema ser ut så här:
07 Stiger upp
08 Mat och sedan sova 45 min
10.30 Mat och sova 45 min
13.30 Mat och sova 45 min
16.30 Mat och sova 45 min
18 Kvällsmat
19 Nattslurk och sova

Det är väldigt lätt att hålla schemat, men det blir svårare och svårare att få henne att somna igen. I början tog det ca 10-20 min, de två första dagarna tog det 2-5 min och nu kan det ta 15-20 min igen. :cry:
Det positiva är att hon inte längre är så lättväckt, att hon sover lite längre stunder i sträck både på dagen och natten samt framförallt att hon är piggare och gladare.
Tror ni att det bara är ett litet återfall eller låter det som att det beror på mig?!
Jag försöker att bara ramsa och ev. solfjädern nu, men det händer att jag måste buffa också eftersom hon arbetar sig upp till gallskrik. :cry:
Ska man gå in när de gråter även om barnet har lugnat sig? Det känns som om jag stör henne när jag går in, men jag vill inte att hon ska tro att jag har övergivit henne.
Mamma på heltid
fjällström
Kontakt:

Inlägg av fjällström »

Förstår att du inte vill att hon ska känna sig övergiven :? Men du finns ju där för henne med dina verktyg :!: Din lilla tjej är säkerligen fundersam och frågvis på detta nya :? Men behåll ditt lugn, din självklara attityd och träna på ramsan som ska låta som att din unge är världens lyckligaste som äntligen ska få sova en hel natt :D
När jag kurade min lilla Sara gick de tre första nätterna hur bra som helst, men sen kom en katastrofnatt där lillan ställde frågor nästan hela natten :roll:
Lägg tillrätta, ev solfjädern och gå sen ut på ramsan. Om hon sen gråter, avvakta en stund och lyssna. Är det bara lite stillsamma frågor kanske hon hittar svaren själv, men jobbar hon upp sig så ge en ramsa utanför dörren. På natten om hon vaknar ska du alltid börja med att ramsa, inte gå in. Och naturligtvis ska du ge henne chansen att hitta svaren själv innan du ramsar :!:
Vet att det sliter i mamma-hjärtat :( men tänk att du gör allt detta för hennes skull :!: För att hon ska få sova hela, underbara nätter och dessutom ha en glad och utsövd mamma som orkar ha roligt med hene på dagarna :wink:

Kämpa vidare :!:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D
Men inte behöver du säga förlåt, jag bad om info i all välmening, inte menat som en tillsägelse :wink: :D

:arrow: Jag tycker att schemat ser lite "ryckigt" ut, med många korta sömnpass och väldigt många mål. Jag undrar om inte det skulle vara lugnare för din dotter at få sova lite längre något av passen :?: Om jag inte minns fel så finns det visserligen ett schemaförslag i SHN-boken med fyra daglurar men om din dotter har lite svårt med insomnandet kanske du kan stryka en av lurarna och förlänga en av dem till 1,5 tim :?:

:arrow: På din fråga om det är "återfall" eller om det beror på dig skulle jag nog säga lite av varje kanske :roll: Jag anar viss osäkerhet hos dig gällande att lyssna av olika sorters skrik. Själv tyckte jag att detta var jättesvårt :!: men om man bara lyssnar noga och litar till sin egen förmåga kan man ganska lätt urskilja olika sorters skrik. Argt :?: (ytterligare insatser stör bara barnet) Ledset :?: (ett ledset barn skall lugnas med ramsa men även här gäller att lyssna av och se om det ledsna övergår i trötthet)

:arrow: Själva grundtanken med SHN är att barnet INTE skall känna sig övergivet. Jag tycker att du skall läsa Annas ord på det låsta forumet "Tes och grundprincip".

:arrow: Sömnen är barnets egen. Du kan mata ditt barn, klä det varmt, visa hur det går till här i världen men du kan INTE sova åt det. Genom att använda verktygen i verktygslådan sakligt och klokt visar du barnet att det på intet vis är övergivet, snarare tvärtom. DU håller vakten så att barnet kan sova lugnt :D

Lycka till :!: :D
Senast redigerad av Nancy den mån 29 maj 2006, 21:01, redigerad totalt 1 gånger.
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Tack så mycket för era svar. :D
Angående längre tupplurar så skulle jag också önska att hon kunde sova längre. Hon har just börjat sova 45 min i stöten istället för 30 så jag tycker att det är ett jättebra framsteg. :) När hon vaknar efter sina 45 min är det helt omöjligt att få henne att somna om oavsett vad man gör. Inte ens i bilen sover hon längre än så.
Eftermiddagsluren och nattningen gick jättebra så vi kanske är på rätt spår igen. :P

Skönt att man kan bolla idéer och funderingar med. :)
Mamma på heltid
fjällström
Kontakt:

samma här!

Inlägg av fjällström »

Hej igen!
Har samma bekymmer med min lilla Sara! Hon har aldrig sovit längre än 30 minuter på dagarna - inte ens som nyfödd :!: Efter kuren kan hon sova 45 minuter, men är jättesvår att få att somna om och sova ytterligare 45 minuter. Natten är inga problem.. 12 timmar non stop. Men dagslurarna är ett litet elände :? Om jag promenerar kan hon sova en timma, men står vagnen stilla blir det prick 30 minuter och det går inte att vagna för att hon ska sova vidare. Ej heller ramsa.
Man ska ju inte vara glad att andra har bekymmer, men det känns ändå bra på nått vis att man inte är ensam :wink:
Sara 0507 och Elin 0702
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Jag förstår hur du menar. :D
Egentligen tycker jag inte att det är ett så stort problem att hon bara sover 45 min i sträck. Sover hon bra på natten så brukar det vara ok ändå. Visst vill jag att hon ska sova längre, men jag upplever det som en stor skillnad på 45 och 30 min.
Hoppas att det går bra för er och hör av dig om du kommer på hur man får dem att sova längre. :wink:
Mamma på heltid
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Efter en supermysig nattning igår kväll och en underbar natt så ställde min donna MASSOR av frågor inför morgonluren. :( Usch vad det tar på en att höra dem protestera så där. Ändå kan jag inte säga att hon lät så där ursinnig som hon gjort tidigare, men det tog längre tid att få henne att sova än det gjorde första kvällen. Jag som la ner henne i sängen full av självförtroende efter vår natt och allt, så känns det som om man rasar ner 2 steg.
Hur länge håller det på så här tro?
Mamma på heltid
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D
Jag förstår att det kanske i nuläget känns svårt att få till mer än 45 min sömnpass på dagtid men se "omöjligt", det tror jag inte :!: :D

Några daglurstips:
:arrow: innehållsrikt vakenpass med både mat, umgänge och social delaktighet
:arrow: kör en "promenadkur" i vagn för att överbrygga sömnskarven efter 45 min (gissa om jag travade över stock och kullersten för att få till långluren varje dag :wink: )
:arrow: lugn klassisk musik kan hjälpa och vara fin signal till lilla barnet att sova

:arrow: jag tycker att det är för snålt med vakentid innan första dagluren men jag kanske missförstår schemat :?: Med lite bus och skoj skulle nog lilla barnet orka vara vaken längre än så (särskilt efter 12-timmarsnatt) :D
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Angående första tuppluren så ligger den så för att hon helt enkelt är supertrött då. Mellan 7 och 8 leker hon för fullt med storebror, men när han går till skolan kl 8 är hon helt färdig. Jag är rädd för att hon ska bli övertrött om jag håller henne vaken längre och det är INTE kul. Hon vaknar oftast före mig och ligger och leker för sig själv i sängen ca 15 min innan vi går upp så hon är vaken från ca 06.30

Jag spenderade veckor med att få hennes sömncykel på dagarna att bli längre. Jag körde runt i bilen med henne, gick på 2 timmars promenader och låg brevid henne i sängen beredd med bröstet så att hon skulle somna om, men inget hjälpte en enda gång. :( Efter ca en månad var jag slutkörd av alla fösök till att få henne att sova bättre på dagarna så jag gav upp och började istället med SHN för att lära henne att somna om själv. Mitt syfte med kuren var alltså inte att få henne att sova hela natten, utan att somna och somna om själv.

De två sista dagarna har dagsömnen blivit sämre igen. Hon har sovit ca 35 min varje gång, vilket innebär att hon aldrig blir utvilad. Jag vet inte längre vad jag ska göra... De första 2 dagarna kunde hon sova över 1 timme vid tupplurarna men nu är vi alltså tillbaka där vi började.
Det är dessutom värre än någonsin när jag ska lägga henne. Hon skriker mer och längre nu än hon gjorde första kvällen vi körde kuren.
Mamma på heltid
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Jag vet inte vad jag gör för fel men det här blir bara värre och värre. :cry:
Nu har jag lagt henne för sin sista tupplur idag och det tog 40 min innan hon somnade. Hon skrek och skrek redan när jag la ner henne i sängen. :( Vi har kommit helt ifrån schemat pga att jag var tvungen att köra sonen till och från skolan. Dessutom har hon ju bara sovit 30-35 min åt gången och vaknat lika trött som innan. Då är det svårt att hålla henne vaken i flera timmar.
Hon blir ledsen bara hon ser sin säng och det gör ont i mig. Jag har ju gjort som man ska hela tiden, ska hon inte känna sig tryggare då?

Usch vad hemsk det här är, jag har verkligen inte energi för någonting annat när det är så här. :cry:
Fortsätter detta så kommer jag nog att avbryta kuren, jag klarar inte att se henne få ångest vid blotta åsynen av sin säng, så ska det ju inte vara.
Mamma på heltid
fjällström
Kontakt:

Inlägg av fjällström »

Sara blir alltid ledsen när vi går upp för trappan (när det är dags för en tupplur) till hennes rum. Men det har blivit bättre :!:
Vi får inte till "skrattet till go´natten" eftersom vi inte lyckas vara nog roliga i hennes ögon. Hon kan skratta gott nere i vardagsrummet, men när vi går i trappan blir hon ledsen :oops: Det har dock blivit lite bättre sen vi börjat leka i hennes rum på dagarna. Tidigare förknippade hon sitt rum med att sova. Nu har vi ibland lite skoj där också :) Vet inte om och vad vi gör för fel du och jag :?: Men jag har en teori vad göller Sara.. För en månad sen tog nattningen plötligt två timmar :!: en kväll. Tänkte att det bara var ett återfall, men sen nästa dag så visade det sig att Sara hade öroninflammation :oops: Hon hade säkerligen haft jätteont i öronen kvällen innan. Efter den nattningen kom ledsamheterna. Kanske förknippar hon sängen med smärta :?: :!: Det blir dock bättre och bättre och snart ska vi nog få till skrattet också :P
Sara 0507 och Elin 0702
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Enligt dina datum har du ägnat fyra dygn åt kuren.

Du resonerar som om du borde varit framme vid målet för längesedan.

Så otålig har man inte råd att vara när man har att göra med små barn, och det kommer du att ha länge :!:

:arrow: Kurens första dygn är till för införandet av allt det nya (som man då tänkt igenom ytterst noga innan, så att man vet exakt vad man gör och varför när man väl börjar genomförandet).

:arrow: Uppföljningsveckan är till för att alla dessa nyheter ska "sätta" sig, och det är nu de flesta små barn börjar sova hel natt. Under uppföljningsveckan börjar barnet på allvar införliva de nya rutinerna och göra dem till sina egna.

:arrow: Under de följande ca två veckorna blir alltsammans pålitligt och säkert. Utom kanske vargtimmen, som kan krångla längre än så, och/eller (i regel) en av dagslurarna ett litet tag till. Kanske, men alls inte säkert.

:arrow: Alltsammans står mycket noga beskrivet i Sova hela natten-boken. (Missa inte frågorna och svaren, även om de andra åldrarna :!: ) Det som står där står där av mycket välunderbyggda anledningar :!:

Jag måste gräla på dig för ditt obefintliga tålamod och din icke-existerande målmedvetendet. Med den sortens negativa förtecken hjälper du inte ditt lilla barn. Tvärtom :!:

Så ut med vargarna (det finns otålighetsvargar också :evil: :? ), läs på och läs på igen, och minns att SHN-kuren är en process - inte en knapp att trycka på. Det kan vara fem steg fram och två tillbaka. Som i alla processer :wink: :!: Som går framåt mot ett mål.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Jag vet att jag kanske är lite för otålig, men i boken och på hemsidan så står det ju att det SKA bli lättare för varje dag. Enligt boken ska jag kunna bara ramsa nu och inte behöva buffa, men så långt har vi absolut inte kommit.
Nu på kvällen jobbade jag hårt på "skrattet till go´natten", dessutom var jag för trött för att orka vara nervös själv och då gick det bra. Hon somnade som en stock efter lite mys med mamma och mycket skratt. :)
Jag tänker försöka vara mer målmedveten och påminna mig om de mörka ringarna under hennes ögon som var anledningen till att jag började kuren. Dessutom ska jag fortsätta att arbeta på "skrattet till go´natten" så att hon verkligen skrattar sig till sömns.

Tack för stöttning i det jobbiga som förhoppningsvis blir bra till slut. :)
Mamma på heltid
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"