När ska förmiddagsluren bort?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sagalinda
Kontakt:

När ska förmiddagsluren bort?

Inlägg av Sagalinda »

Hej alla kloka föräldrar!

Sagas ettårsdag närmar sig med stormsteg, vilket innebär att en halvtimme sömn ska bort från hennes schema. Som det är nu ska hon sova

20.15-7.45 natt
10-10.45 förmiddagslur
14-16 eftermiddagslur

Detta gör sammanlagt 14 timmar och 15 minuter. Nu är saken den att hon vanligtvis inte alls sover så mycket. På kvällen filosoferar hon i minst 15 minuter innan hon somnar, och så har vi länge haft det klassiska problemet med för tidiga uppvak på morgnarna. Det är vanligt att hon vaknar redan vid 7 och sen tar jag upp henne vid 7.30. Förmiddagsluren tar hon däremot tacksamt emot och är relativt svårväckt efter 45 minuter. Ibland när vi varit ur schema och jag låtit henne sova har hon sovit 1,5 timmar istället. Eftermiddagsluren funkar också relativt bra, ibland vaknar hon efter 45 minuter men brukar kunna somna om. Nu undrar jag:

:arrow: Ska jag alls göra något åt hennes schema eftersom den effektiva sömnen bara blir ca 13 timmar?
:arrow: Om jag bantar en halvtimme, ska jag då ta den från em-luren?
:arrow: När ska fm-luren bort? Har en känsla av att den borde försvinna så småningen så att det bara räcker med en långlur mitt i dagen. Borde jag kanske ta bort den nu vid ettårsdagen?

Tilläggas bör att vi kommer att flytta i samband med Sagas födelsedag. Är det då olämpligt att göra schemaändringar? Jag är så tacksam för svar, trots att jag inte hinner kolla och själv svara så ofta p.g.a. flytten...
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag skulle nog vänta över flytten. Hon kan behöva sina två lurar och gamla invanda spår i den röran :shock: som ju blir :wink: För att vila, om inte annat.

:D Sedan ska du inte gå efter "effektiv" sömn utan efter sovtiderna. Planera för 13,5 tim sömn och ge henne en vecka att vänja om. E m - luren är lite väl sen med tanke på "framtiden" - jag skulle helt sonika flytta fram den rejält, kanske förlänga den med en halvtimme och i så fall "skära" natten till elva timmar, eller behålla nattsömnens tider som nu och hålla den till två. Men bestämma mig :roll: :lol:

Har hon ensamlek på morgnarna :?: Den är behändig eftersom lilla barnet kan ta sig en tjugominuterslur själv till nöds (eller rentav 45 min), vilket små ettåringar både behöver och inte behöver. Har hon förutsättningarna, kan hon bestämma själv. Det brukar bli aktuellt varannan, var tredje dag hela första halvåret på andra levnadsåret.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Tack Anna för svar!

Ja, hon har ensamlek på morgnarna! Det var jag som ställde en fråga till dig på föreläsningen i Nykarleby 30 mars om hur vi ska få ensamleken att funka :P (tack för en underbart rolig kväll :!: :P ) Du gav mig rådet att muta henne och att långsamt öka tiden med ett par minuter åt gången, börjande från 5 minuter. Det har gått bra, sakta men säkert, två steg fram och ett steg bak. Men nu har jag gjort Hemliga Påsen vilket gjorde susen tillsammans med hennes nyfunna passion: kall gurka att gnaga på :D Vi är uppe i 20-25 minuter nu. Men ännu är det knappast att vänta någon egenhändig tupplur. Hon har aldrig sovit sina daglurar inomhus förutom när hon var intagen på sjukhus.

Men nu tillbakatill ämnet. Jag är medveten om att em-luren ligger ganska sent. Problemet är bara att hon inte är tillräckligt trött tidigare eftersomhon ju sover 10-10.45! Jag började märka detta för någon månad sedan, det kunde ta henne upp till 30 minuter att somna. Jag fuskar lite för jag lägger henne inte i vagnen att somna själv, utan brukar vara ute och gå tills hon somnar alternativt vagna tills hon somnar. Detta för att lilla tösen kliver upp i vagnen annars. Hon har en gång lyckats välta hela ekipaget med en våldsam smäll, men hon kom undan med blotta förskräckelsen. Har nu infört sele men är ändå lite rädd att hon ska ställa till med nåt.

Men ifall jag stryker fm-luren blir det ju absolut inga problem att flytta em-luren till exempelvis 12.30-14.30. Är det mot det målet vi ska jobba :?: För jag kan ju inte flytta fram em-luren rejält så länge hon har sina 45 minuter på förmiddagen. Det verkar heller inte vara någon dum idé att skära natten till 11 timmar och låta henne sova en enda långlur på 2,5 timmar. Men detta förutsätter som sagt att jag stryker fm-luren. Ska jag göra det helt sonika några veckor efter flytten :?: Trots att hon inte lärt sig ta en egenhändig tupplur i samband med ensamleken :?: Förlåt om jag svamlar, de sena nätterna i nya huset med skurtrasan i högsta hugg sättersinaspår... :?

Väntar med spänning på svar-nu ska jag iväg och skura tak! Kram!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Härlig ensamleksrapport :lol: :lol: Och tack för varma ord - ja, det var en härlig kväll :wink: :lol:

Ja, sikta på 12.30 tycker jag och se om inte 2,5 tim går hem. Och behåll 11,5 tim (planerad) nattsömn ett tag till då, tio dar kanske, i "skarven".

Och då stryker du radikalt 45-minutaren.

Så får vi se om unga damen pallar - något säger mig att hon gör det alldeles utmärkt :lol:

Annars kan man ju också vila lite frampå sena eftermiddagen, då man kanske slokar svårt ibland. Man kan få ligga i soffan i mammas knä eller slölyssna till en (trist) saga i stora sängen och vila, och kanske slocknar man fem minuter då. Eller 20. (Men antingen eller i så fall :!: )
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Tack! Nu känner jag mig jättemotiverad att ändra Sagas schema! Nu ser jag det så klart framför mig; orsaken till Sagas utdragna insomning på eftermiddagen beror ju helt enkelt på att hon skulle klara sig bra med endast en dagslur. Att jag inte tänkt på det tidigare! Nästa vecka flyttar vi så jag tror jag väntar ännu knappa två veckor med schemaändringen, trots att jag är så ivrig att jag skulle vilja skippa 45-minutaren på stört... :D Va skönt det ska bli med en tös som förmodligen slocknar efter ett par minuter i vagnen istället för 30 minuter :!: Kram!
storspiro

Inlägg av storspiro »

Ja, sikta på 12.30 tycker jag och se om inte 2,5 tim går hem.
Eftersom jag är ny på forumet så kommer en fundering :?: när Anna rekomenderar 2,5 timmes sömn till Saga?
Jag har fått uppfattningen att 1,5 eller 2 timmar är lurtiderna, inte längre. Eller är det OK för ett-åringar?
Heavenly Starbaby you came to Me 22/7 2005!
Kurstart 17 maj 2006 och sovit FÖRSTA hela natten 29 maj!!! Omkurad efter semesterhaveri augusti.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej och välkommen till forumet! Jag är själv relativt ny här, dock ganska bra påläst. Och lurtiderna är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 timmar, 2 timmar, 2,5 timmar och till och med 3 om det skulle behövas. Så det är helt ok med 2,5 för småfolk som gillar att sova länge i stöten - vilket Saga alltid gjort. Förr var hennes långlur 3 timmar lång och jag fick oftast väcka henne i alla fall.
Sagalinda
Kontakt:

Liten dagskur på gång

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen!

Nu har jag ändrat Sagas schema och är inne på fjärde dagen med bara en dagslur på 2,5 timmar. Samtidigt som jag ändrade schemat passade jag på att ge Saga en liten "somna-själv-i-vagnen-på-dagen-kur", och det är kring detta jag har lite frågor.
:arrow: Första dagen gick som väntat - det tog en timme och tjugo minuter innan hon somnade. Mycket arg, ställde en massa frågor och jag försökte besvara dem med ramsa och vagning om så krävdes. Låg länge och hulkade sedan hon somnat, jag kände mig helt genomrutten.
:arrow: Andra dagen lik den första, dock var hon på väldigt bra humör (i motsats till första dagen) när jag väckte henne efter 1,5 timmar.
:arrow: Tredje dagen var jag överlycklig; jag backade rejält eftersom jag insåg att jag trafikerat alldeles för mycket detvå andra dagarna - och se på maken efter 40 minuter varav 30 glada somnade hon. :D :D :D
:arrow: Men idag. Ungen tyckte det var helt förträffligt trevligt att sitta i vagnen och vinka till allt som rörde sig. Hon plockade med sina vantar och
strumpor, möblerade om i vagnen och fällde ner suffletten m.m. Efter 1 timme och 20 minuter :!: gick jag ut till henne. Hon satt där och hade urkul i vagnen. Jag påminde henne om att det var sovdags, klädde på henne de borttagna kläderna och bäddade ner henne tillbaka. Och hon sprättade upp som gubben i lådan. Nytt tillrättaläggande och ramsa. Och så blev det ju en buskul lek att sätta sig upp så att mamma la ner tösen igen. Arg ramsa och så stängde jag dörren och gick in helsur. Lite böl och gnäll. Tyst. Men det tog TVÅ TIMMAR för henne att somna :!: :!: Hennes 2,5 timmar långa lur blev till en 45-minutare :roll: :( SÅ:
:arrow: Hur länge ska jag vänta med att påminna henne om att det är sovdags - trots att hon sitter helnöjd i vagnen och leker med sina vantar? Borde jag alls ha gått ut idag efter 1 tim o 20 min?
:arrow: Ska jag alls bekräfta henne när hon slutar gnälla efter att jag påmint henne och tillrättalagt henne lagom bestämt? Försökte med det de två första dagarna men hon blev fullkomligt vansinning på mig när jag började ramsa då hon tystnat efter vad som kändes som en evighet.
:arrow: Till sist vill jag bara säga att jag tror stenhårt på att detta nya schema är det bästa! Hon har nämligen börjat äta mycket bättre, somnar fortare på kvällen och vaknar inte för tidigt på morgonen :D :D :D (peppar peppar ta i trä... :wink: )
Lovis

Inlägg av Lovis »

Hej Sagalinda!

Har läst din tråd med stort intresse!
Undrar sååå vad du har för ett schema nu när du bara har en dagslur? Jag är nog på gång att också ändra till en lur per dag. Flera på forumet har lunch redan vid 11 och det tycker jag är tidigt. Jag äter gärna lunch ihop med min dotter vid 12. Hur har du löst det?

Kram
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

hej,
jag är med jättenyfiken, sitter i samma situation, dock med lunch vid 12.30....
vi har 11,5 timmar natt och 45 min + 1,5 timme dag sömn, alltså 13,45 totalt, och han är mkt nöjd och glad över det.
Men jag kan tänka mig att lägga över fm luren på e.m. till 13.30 + 2 timmar lur.

hur ska man göra?
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Alfmamma :D

Jag har sedan i måndags infört ett nytt schema för Olle med en dagslur. Vi har precis som ni 11,5 h o vår är mellan 20-7.30. Han sover även 12.30-14.30. Jag o sambon tänkte igenom, fick pepp av bla Nancy :D och sedan bestämde vi när vi skulle börja och GENOMFÖRDE. Det har gått över förväntan :!: Första dagen var han lite trött men det rådde vi bot på med social delaktighet o en bit frukt. Sedan har det gått kanon så tveka inte utan bestäm dig o genomför :D

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Coolt Elle. Ni är superduktiga.
Jag ska göra samma sak och faktsikt ta och tidigarelägga måltiderna 30 minuter på samma gång.

Alltså,
6,30 godmorgon och välling
8,30 frukost tillsammans
12 lunch
13 - 15 sov
15,30 middag
17,30 (vår vuxen middag deltaktighet och plock)
19 nattinatti och nattslurk

funkar det tycker du?
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

hmmm, vid närmare eftertanke är det ju lite långt för honom att vara vaken 6,30 till 13, eller hur???

vad ska jag göra då, jag vill verkligen ha mattiderna som jag skrev ovan.
han hinner ju knappast smälta maten om jag ska dundra ne honom i säng 12,30.

ska jag senarelägga natten med 30 minuter, dvs, 19.30 - 7?

behöver lite vägledning.
allt funkar så grymt bra nu så jag är lite "orolig" för att ändra och jag vill verkligen vara BESTÄMD och tokinriktad och målmedveten den dagen jag gör allt.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära rara, vad ni än bestämmer er för måste ni ge barnet minst fem dagar eller en vecka att haja att nyheter stundat. Man kan inte utvärdera efter en dag eller tre. Man måste se framåt! Mot det där Målet som man väldigt noga har tänkt igenom att man vill uppnå och räknat ut hur det ska gå till. Och det kan ingen annan tala om för en. Schemat måste man fundera ut själv. Det ska passa en själv, barnet, familjen i övrigt, tillvaron man har. Små barn köper precis allt de vuxna av en eller annan anledning ansert som nödvändigt, och det är där Attidyden av Självklarhet kommer in i bilden. Utan den vädrar de osäkerhet och vet ju då verkligen inte alls vad de ska rätta sig efter, hur något ska vara, hur ALLT ska vara. Resultatet av det är ofelbart förvirring. Vilket i praktiken betyder skrik. Därför är det så underbart bra och rätt och faktiskt, tycker jag, nödvändigt att arbeta förebuyggande. Att tänka efter innan. Att planera för nu - medan man ser framåt, drar linjerna framåt, överblickar konsekvenserna framåt. Verkligen inte bakåt :shock:

Det är så väldigt lätt att omedvetet - mer eller mindre ängsligt - ställa frågor till barnet och stå där och hoppas på godkännande nickningar. "Gör jag rätt, älskling? Är du nöjd med det här? Eller skulle du hellre vilja ha det på något annat vis?" Men så barn nickar sällan, eller aldrig, godkännande, för de "tycker" ingenting och "vill" ingenting i stor stil. De är här för att lära och de gör som vi lär dem. Men de måste få lite tid på sig :!: Precis som vem som helst på en ny arbetsplats :shock: :lol:
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

tack anna.
vi har bestämt att vi ska ändra schemat när hösten kommer.
´
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"