Hej igen!
Nu har jag ändrat Sagas schema och är inne på fjärde dagen med bara en dagslur på 2,5 timmar. Samtidigt som jag ändrade schemat passade jag på att ge Saga en liten "somna-själv-i-vagnen-på-dagen-kur", och det är kring detta jag har lite frågor.

Första dagen gick som väntat - det tog en timme och tjugo minuter innan hon somnade. Mycket arg, ställde en massa frågor och jag försökte besvara dem med ramsa och vagning om så krävdes. Låg länge och hulkade sedan hon somnat, jag kände mig helt genomrutten.

Andra dagen lik den första, dock var hon på väldigt bra humör (i motsats till första dagen) när jag väckte henne efter 1,5 timmar.

Tredje dagen var jag överlycklig; jag backade rejält eftersom jag insåg att jag trafikerat alldeles för mycket detvå andra dagarna - och se på maken efter 40 minuter varav 30 glada somnade hon.

Men idag. Ungen tyckte det var helt förträffligt trevligt att sitta i vagnen och vinka till allt som rörde sig. Hon plockade med sina vantar och
strumpor, möblerade om i vagnen och fällde ner suffletten m.m. Efter 1 timme och 20 minuter

gick jag ut till henne. Hon satt där och hade urkul i vagnen. Jag påminde henne om att det var sovdags, klädde på henne de borttagna kläderna och bäddade ner henne tillbaka. Och hon sprättade upp som gubben i lådan. Nytt tillrättaläggande och ramsa. Och så blev det ju en buskul lek att sätta sig upp så att mamma la ner tösen igen. Arg ramsa och så stängde jag dörren och gick in helsur. Lite böl och gnäll. Tyst. Men det tog TVÅ TIMMAR för henne att somna

Hennes 2,5 timmar långa lur blev till en 45-minutare

SÅ:

Hur länge ska jag vänta med att påminna henne om att det är sovdags - trots att hon sitter helnöjd i vagnen och leker med sina vantar? Borde jag alls ha gått ut idag efter 1 tim o 20 min?

Ska jag alls bekräfta henne när hon slutar gnälla efter att jag påmint henne och tillrättalagt henne lagom bestämt? Försökte med det de två första dagarna men hon blev fullkomligt vansinning på mig när jag började ramsa då hon tystnat efter vad som kändes som en evighet.

Till sist vill jag bara säga att jag tror stenhårt på att detta nya schema är det bästa! Hon har nämligen börjat äta mycket bättre, somnar fortare på kvällen och vaknar inte för tidigt på morgonen

(peppar peppar ta i trä...

)