Reser sig i vagnen!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
angelicar

Reser sig i vagnen!

Inlägg av angelicar »

Skulle behöva hjälp igen :? Har vagnat min lille son, 13 mån, men det går inte så bra. Så fort jag slutar vagna och går in reser han sig upp och då får jag gå ut och vagna igen, han tystnar och jag går in, han reser sig direkt och jag får gå ut igen. Alltså lika mycket trafik som på en motorväg :roll: Han somnade av sig själv med napp innan kuren men efter kuren vill han alltså inte somna i vagnen. Hur skall jag göra?

Mitt schema ser ut så här:
Natt: 18.30- 06.15
Förmiddagslur: 09.00-10.00
Middagslur: 14.00-15.00
Några synpunkter? Tacksam för hjälp!
:D Angelica
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Kanske sova inne? Min yngsta VILL inte sova i vagnen, så för allas skull sover hon inne. Sen vet jag att det var nån mer för ett tag sen som hade liknande problem, leta via search! Kanske fick hon bättre tips!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej!

Jag frågade ungefär samma sak på forumet "SS med en fnurra på sömntråden". Vår kille är 13 månader och en riktig klättrare :D! Jag fick följande kloka råd av Anna:

"Vilde Hilding

Tycker nog du ska
1) hålla ett fast öga på klockan; vi vill att han ska "veta" exakt när det är dags att sova;
2) lägga tillrätta distinkt och vagna dina fyra drag med handen varje omgång nertryckandes lilla ryggen;
3) spänna selen lite stramare;
4) ingripa så här varje gång herrn ställer sig upp.

Och inse att det inte kommer att pågå i evighet. Han ska "bara" lära sig att det roliga, allt det fantastiska, inte försvinner bara för att han sover en stund mitt i det.

Så försök väcka honom, hugga honom när han INTE är uppe och härjar ståendes eller alls. Så därför tycker jag inte det är någon bra idé att ta bort mörkläggningsskynket så han kan "se ut en stund innan han vaknar" eller ö h t att laborera med ordningen! Dina upprepade, tålmodiga besked, i handling, om vad som gäller, kommer att ge utdelning. Till slut, om man säger."
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
angelicar

Inlägg av angelicar »

Tack så hemskt mycket för svaren! :D
Kramar Angelica
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Hej!

Mitt tips är helt klart att förlägga även daglurarna till sängen! :D Det var en sån otrolig skillnad när vår dotter började sova middag där. Många gånger somnar hon inte förrän en bra stund efter att vi lagt henne, men hon är aldrig olycklig, så vi ger henne marginalkvarten bara när hon väl somnat. :wink:

Hon har förutsättningarna att sova, och det är ju det som är det viktigaste! Genom att hon ligger i spjälsängen behöver vi inte oroa oss för att hon ska bli hängande i selen, eller trilla ur :shock: eller något annat.

Vi har i och för sig bara en längre lur (två timmar - hon är 14 månader) istället för två kortare, men jag tycker det borde vara sak samma.

Lycka till!
Lisa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "