OKTOBERBARN 2005

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

OKTOBERBARN 2005

Inlägg av SusanD »

Tänkte starta en liten tråd för alla oss som har småttingar födda i oktober 2005. Vore roligt att utbyta lite erfarenheter om våra små och deras framfart i livet.

Vår lille heter Emil, är född 19 okt, och har inte genomgått någon regelrätt kurning då han sovit bra på eget initiativ :) . När han var sex veckor flyttade han över till sin säng som står bredvid våra i sovrummet. Något eget rum blir det inte förrän vi byggt ut vår lilla, lilla hus. När han var fyra månader slutade vi ge nattmål som han tidigare ätit klockan 2. Vi buffade, ramsade och så sov den lille. Fastnade lite i buffandet och vagnandet dagtid men fick go hjälp av Anna som lärde oss att tänka UT och så var det problemet ur världen.

Emil följer fortfarande sitt 4-månaders schema och verkar helt nöjd. Vi är väl inne på att justera det lite men har inte satt oss ner och funderat igenom saken. Har någon några förslag är det välkommet.

Som det är nu väcker vi honom 7.00 frukost (ammas), påklädning och så ligger han på en filt och leker en stund medan jag fixar hundarna. Är Pappa hemma (jobbar borta tre dagar i veckan) turas vi om så en tar Emil och den andra tar hundarna. 8.30-10.00 sover Emil i sin säng. Ammar och sen brukar roa oss tillsammans med diverse lekar. 11.30-13.00 Emil sover i sin vagn medan jag fixar syrrans hästar - ger lunch och tar in och släpper ut. Lunch - äter smakportioner och ammas. 15.00-15.45 Sover i sin säng om vi inte är ute för då sover han i vagnen. Äter en halv portion gröt och ammas. 18-18.45 sover i sin säng. Badar i sin lilla balja, får på sig sin pyjamas och sen ammas det för fulla mugga. Kl 20.00 sover Emil för natten i sin lilla säng tillsammans med sin lilla gosekanin Ninna. :sleep:

Kram Susan och Emil
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Finns det verkligen inga oktober barn :?:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
nina80

Inlägg av nina80 »

Jag har ett litet oktoberbarn som föddes 7 oktober 2005 på BB Stockholm.

Just nu försöker jag bara att njuta av att vara hemma och få ta hand om en så underbar liten flicka. Tiden går alldeles för fort tycker jag och det känns som om det var igår jag fick upp henne på magen efter förlossningen, men det har snart gått ett halvt år!
Jag tror att hon kommer att börja krypa vilken dag som helst, hon har stått på alla fyra och gungat i några veckor nu, men har inte riktigt förstått hur man ska komma framåt. Backåt kommer hon men för att ta sig framåt måste hon ner på magen och åla sig fram...
Mamma till Emmy f?dd 2005-10-07
(Och till Elin f?dd 2004-11-23 som tyv?rr inte fick stanna kvar hos oss p? jorden)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här går det framåt i raketfart!

Emil har precis avslutat första terminen på babysimmet. Han flyter på rygg, plaskar som en elvisp, gör torpeddyk och trivs som fisken i vattnet :wink: .
Några tänder har vi inte sett än men det kliar alldeles förf'ärligt i munnen, lösningen blir frottetrasor som det tuggas frenetiskt på. Krypandet har han inte fått kläm på än, han "maskar" sig framåt genom att lägga kinden på golvet, gå med fötterna så rumpan åker upp i vädret och sen trycker han ifrån med fötterna. Framåt kommer han även om lilla kinden ser ganska röd ut efteråt :) .
Vänder sig från mage till rygg och vice versa i en rasande fart. Ibland vänder han sig på rygg när han sover, vaknar han är han arg :evil: , försöker vända sig tillbaka till mage och lyckas oftast med det, om inte somnar han på rygg. Man ska ju sova på natten :!:
Mat slinker det ner i samma raketfart som allt annat i livet. Ammas på morgonen, äter gröt, två måltider med riktig hemmagjord mat och så en nattslurk med välling på det. Mums tycker Emil.
Sovandet går bra, ibland är det lite gnäll vid läggningen men det tar vi med ro.

Sammanfattningsvis kan man säga att Emil är en go och gla kille som njuter av allt som livet bjuder på och vi njuter av allt han bjuder på.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
nina80

Inlägg av nina80 »

Ja, nu händer det verkligen saker hela tiden. Emmy har krypit i snart 3 veckor och innan dess ålade hon sig fram. Däremot sitter hon inte vanligt utan stöd utan hon sitter på sniskan och har ena handen nere på golvet som stöd. Sen har hon börjat klättra på möbler och ställer sig upp ibland. Vi brukar skoja om att vore det inte bättre om hon lärde sig att sitta först innan hon ska upp och stå och gå...
Mamma till Emmy f?dd 2005-10-07
(Och till Elin f?dd 2004-11-23 som tyv?rr inte fick stanna kvar hos oss p? jorden)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Emil står nu och gungar på knäna med händerna i golvet men framåt kommer han inte än. Kul har han iaf. Sitter gör han gärna men då ska det vara nära någon för han klarar det inte för egen maskin. Idag har vi varit ute och upptäckt hur skönt det är att ligga på mage på gräsmattan, det finns hur mycket som helst att upptäcka där.
Vi har satt ner botten på spjälsängen till det lägsta för snart reser han sig nog också.

Solen njuter vi av idag, har varit till stallet och klappat om hästarna, kul tycker Emil.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Tänkte bara säga att min lilla älskling är född i Australien den 16.10.05, men nu bor vi i Finland!
Jag är ofta på dessa hemsidor och övertygad av att shn fungerar, men ändå har jag en kille som är trött och kinkig. Mamma saknar visst attityden... Har påbörjat shn två gånger...men gett upp...
Gnilla

Oktoberbarn!

Inlägg av Gnilla »

Hej på er!
Jag är nybörjare här på forumet så jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig... Men hur som helst så har jag också ett oktoberbarn! Vår lilla Adam är född 20 oktober 2005. Håller för tillfället på med shn-kuren...ska snart natta andra natten nu. Lite spännande är det allt! Första nattningen tog en halvtimme, sen sov han hela natten med lite smågnäll som hjälpte med att jag vände honom på mage igen och la täcket på. Så vi får väl se hur det går ikväll/inatt. För övrigt har han bra rutiner. Har varit som en klocka sen han var riktigt liten. Vaknar mellan 7-8 på morgonen. Myser, ammar, byter blöja och leker en stund själv när vi äter frukost. Efter det äter han välling och sover en halv timme i vagnen. Sen blir det lite socialt umgänge, lek och sånt. Kanske en liten tur i tvättstugan eller nåt sånt. Sen äter vi en stor :!: portion potatis, grönsaker och kött och lite modersmjölksersättning ur pipmugg. Middag sover vi sen mellan 13-15.30. Då ska det ammas igen och riktigt mysas vid bröstet. Havregrynsgröt med fruktpure´blir det 17-tiden och lite modersmjölksersättning ur pipmugg. Mycket gott! En liten kvällsvila blir det mellan 19-19.30. Då är det dags för amning, kanske ett bad, lek och skoj, pyjamas på och en vällingflaska. Så leker han en stund själv eller med sällskap av storasystrar eller föräldrar, och vi busar och skojar före nattningen.
Han är en mycket charmig och glad prick! :lol: Man kan inte annat än vara glad när man får vara med honom! :D

Kul med lite nya kontakter! Nu är det dags för blöjbyte...av aromen att döma... :roll:
Sommar

Inlägg av Sommar »

Hej på er!
Men kära nån, hur har jag lyckats missa den här tråden :oops: Jag har ju också ett oktoberbarn :!: Annie är född den 20 oktober 2005 i v. 37+4. En liten tjockis är hon, 8600g & 66cm, i måndags! Vi kallar henne för lilla buddah.. Världens gosigaste :) Annie har suttit i snart en månad nu, vänder sig från rygg till mage, men inte tillbaka.. Tycker för övrigt INTE om att ligga på mage och har aldrig sovit så :roll: När hon var ca 4 månader upptäckte jag AW :D Då flyttade hon omedelbart in i eget rum och fick ett dagsschema och en egen ramsa, det är det bästa som hänt oss :D Sen dess har hon, med några undantag sovit hela nätterna, just nu har vi lite morgonkrångel, men vi jobbar på att reda ut det :wink: (Se min tråd "Vaknar en timma för tidigt" på säkra sovare..) Annies morgon är 06:45 då myser vi i vår säng en halvtimma, sen blir det välling. Efter det bäddning, dusch, frukost mm. Kl 09:30-11:00 sover Annie i vagnen. När hon vaknat blir det pure som hon äter m god aptit! Sen kanske vi åker och handlar mat eller hälsar på någon liten kompis. 13:50 äter Annie lite frukt, banan, kiwi eller kanske ett päron. 14:00-15:30 sover hon igen. När hon vaknat åker vi kanske till stallet, sköter om kusen och rider. 16:30 blir det gröt, som är det absolut bästa hon vet, hon liksom grymtar i sig den! 17:30 sover hon 20 min. Sen lagar vi middag, badar, busar med pappa som är den stora idolen :) 19:30 är det dags för pyjamas och vällin och en stund senare sover hon gott i sin säng!
Annie är världens gladaste lilla tjej, skrattar åt alla och pratar MYCKET da da da... Hon säger faktiskt titta & ä dä också :D Men sista veckan har humöret varit sådär :? två nya tänder sen i fredags är väl förklaringen :wink:
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härligt att så många nya hittat till denna härliga tråd. Vi är på semester just nu hos farmor i Stockholm, far till Åland i morgon för att hälsa på tjocka släkten. Tillbaka i Skåne på onsdag så då ska vi läsa igenom allting ordentligt.

Tills dess - kram på er alla.

Susan
Dipl. SHN-kurare!
Gnilla

"små oktoberbarn"...

Inlägg av Gnilla »

Vilken skillnad det kan vara på flickor och pojkar :shock: ! Vår "lilla" Adam, som föddes 20 oktober, precis som Annie, var på kontroll för en månad sen. Då var han 73,5 cm och 10,5 kg! Inte konstigt att man blir trött i ryggen ibland... :roll: Han har suttit själv i en månad nu. Igår började han vinka när man säger "hejheeej", och försöker klappa händer när man "bakar bullar". Han rullar omkring på golvet för att ta sig dit han vill. Sittande far han också fram på nåt sätt...Man ser inte hur han gör men plötsligt har han förflyttat sig en bra bit. Det lustiga är att precis när han blev 7 månader så var det som om han kom på att han faktiskt kunde göra en hel del! Han älskar vår kissekatt Zorro, som konstigt nog inte är speciellt rädd för att gå för nära :!: Adam tar i ordentligt när han har möjlighet och drar till sig kissekatten. Tackolov är katten otroligt snäll och har hittills inte varken bitit eller klöst honom. Nu har vi shn-kurat 2 nätter. Nattandet igår tog 10 minuter, första kvällen 30 minuter! Framsteg?! Verkar så...fast inatt har han gnällt och snurrat hit och dit, men det mesta var sånt jag inte behövde lägga mig i utan han fortsatte sova. Lite ramsande då och då från sängen så fixade vi den här natten. Skönt! Jag har ju bestämt att vi ska lyckas så han har ju inget att säga till om... :wink: Nu ska vi snart ta en liten förmiddagslur och så får vi se vad vi hittar på idag.
Sommar

Inlägg av Sommar »

Annie älskar också katten, katten älskar inte Annie :? Men han är snäll mot henne och går bara undan.. När hon var ny här i huset i oktober flög han, katten, i taket bara hon nös :lol: Nu tycker han bara att hon är jobbig, hon jagar honom allt hon kan med sin gåstol, heter det så? Den där apparaten på hjul som hon sparkar sig fram med? Jag tror det kommer dröja innan hon kryper, är inte det minsta intresserad av att flytta sig, förutom i stolen då :)

En liten tanke jag just fick... Vore ju kul att ses med alla oktoberbarn, var bor ni alla? Vi bor i Närke.
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Gnilla

Oktoberbarn

Inlägg av Gnilla »

Javisst vore det roligt att träffa andra oktoberbarn! Fast ett problem är det ju...vi bor i Finland...så det blir ju inte så ofta man besöker varandra då man bor i olika länder... :roll: Adam ska snart nattas tredje natten av kuren så vi håller tummarna. Nu ligger han på köksgolvet och charmar sin far och försöker ta sig till kattskålarna :? . Han kommer inte heller att krypa i första hand för det går ju att rulla... :wink: Nu ska jag förbereda mig för nattning nummer 3! Kram på er! :D
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
Sommar

Inlägg av Sommar »

Hej Gnilla!
Hur gick det i natt?
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Gnilla

Inlägg av Gnilla »

Goooodmorgon!
Vilken underbar natt!!! :D Det tog i och för sig lite längre än andra natten att natta, för vi har en envis liten gosse... :lol: . Men hans mor är ännu mer envis :twisted: ! Så efter 15 minuter somnade han. Klockan 03 gnällde han lite och fortsatte sova, inte ett pip sen tills jag fick väcka honom klockan 08!! Skönt att känna sig utvilad när det är fredag! Nu ser jag att det borde städas här på övervåningen :roll: så jag borde gå ner så jag slipper... :lol: . Jag nästan vägrar att städa på fredagar för jag vill inte vara som många principfasta mammor.."på fredag ska alla mattor ut och huset ska städas"...bläää! Jag städar när det behövs, om det så skulle vara långfredag eller nån annan dag då man "inte borde". Kan man sätta in bilder här förresten?
Kram Gunilla
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"