Schema- och buffningsråd från erfarna SHN-mammor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
CharlottaE

Schema- och buffningsråd från erfarna SHN-mammor

Inlägg av CharlottaE »

Hej ni SHN-kurare med lite erfarenhet!

Vi har tänkt att köra Sova hela natten-kuren för vår lille Viktor, snart sex månader, nu till Kristi Himmelsfärdshelgen. Viktor har hittills alltid somnat/nästan somnat vid bröstet, både dag och natt, men sover i egen spjälsäng. Efter att under en period (mellan ca två och fyra månader) ha sovit ca 8 timmar i sträck per natt, har han de senaste månaderna börjat vakna mellan en och tre-fyra gånger på nätterna för att äta. Med undantag av nattmåltiderna (som brukar vara ca 5 min långa) sover han mellan ca 20 och 07.

Vi började titta på SHN-metoden häromveckan främst för att lära Viktor att somna själv, efter att ha hört lovord från andra föräldrar som genomfört kuren. Vi har den senaste veckan börjat använda några av verktygen (självklarhet, ramsa, buffning) för läggning både dag och natt, dock ej för nattmåltiderna som vi låtit vara. Vi är nu så glatt överraskade över hur bra det går :) att vi bestämt oss för att till helgen även ta itu med att avskaffa nattmåltiderna och att få till ett fungerande dagsschema med fasta sovtider och längre tid mellan måltider än vad vi hittills haft (han har hittills ammat med 2-2,5 h mellanrum). Vi har läst SHN-boken och är övertygade om att det här kommer att gå bra!

Jag har dock några frågor där jag hoppas få hjälp av mer erfarna kurare:

1. Jag är inte säker på att jag förstått det här med buffning och ramsning rätt. Hos oss kan det se ut ungefär så här. Buffning ett par minuter, tillrättaläggande. Viktor kommer ibland till ro av buffningen och verkar tycka det är skönt, men börjar ibland protestera och gråta argt redan under buffningen och lyfter huvudet då jag ramsar på vägen ut. Jag kör ramsan x 4 högt och tydligt vid dörren, väntar någon/några minuter och kör den igen x4 som påminnelse om han fortsätter att låta. Om han då tystnar väntar jag en stund och kör sedan en bekräftelse, varpå han börjar igen och jag får ta om det hela. Igårkväll somnade han tex efter ca tio minuter efter det att han lagts ned, med några omgångar ramsor utanför dörren, där han efter sista ramsan halvsnyftade till i några omgångar under någon/några minuter (inte särskilt ledset) och sedan började jollra och därefter somnade.

1.a) Efter första tillrättaläggandet då man lagt ned barnet, kan man buffa "hur länge som helst" om det krävs för att barnet ska komma till ro? (Alltså inte bara allra första gången man buffar, utan även påföljande sovstunder under en tid - efter att nu ha lagt Viktor ca 15 gånger med hjälp av buffning och ramsa kan jag konstatera att det fortfarande tar längre än de föreskrivna två minuterna för honom att komma till ro...)

1.b) Låt säga att barnet kommit till ro efter en stunds buffande och sedan då man gör solfjädern genast börjar vrida på sig och protestera - ska man då börja om buffningen eller gå därifrån ramsande trots att barnet lyfter huvudet och gråter?

1.c) Har jag förstått det rätt att det måste vara ABSOLUT slut på protester/reaktioner efter bekräftelsen, eller är det ok om barnet kommer med några halvhjärtade protester under någon minut för att sedan komma till ro och somna?

2. Vad tror ni om följande dagsschema? Ser ni några potentiella fallgropar?

07.00 Första målet (amning)
8.30-10.00 Sova 1,5 h
10.30 Andra målet (puré + amning)
12.00-13.30 Sova 1,5 h
14.00 Tredje målet (amning)
15.30-16.15 Sova 45 min i vagn
17.30 Fjärde målet (amning + gröt)
18.10-18.30 Sova 20 min
19.30 pyjamas, bus, bad nattslurk
20.00-7.00 Sova natt

Tacksam för alla tips och råd inför kuren som vi alltså laddar inför att påbörja imorgon onsdag!

mvh
Charlotta
Senast redigerad av CharlottaE den tis 23 maj 2006, 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
CharlottaE

marginalkvarten vid 20 minuters-lur...

Inlägg av CharlottaE »

Hej igen,

Vi börjar "formellt" SHN-kuren imorgon onsdag, men jag har ändå följt schemat och använt verktygen idag. Alla sovstunder har fungerat bra (somnat inom 5-10 minuter), fram till 20 minuters-luren nu 18.10. Viktor protesterade i 23 minuter vid denna läggning, dvs från 18.10 till 18.33 då han somnade efter mjuk bekräftelse. Jag ska väcka honom 18.53 så att han får sina 20 minuter, men misstänker att det är fel? Har jag förstått det rätt att jag istället borde ha väckt honom 18.38 inom marginalkvarten så att det endast blev en fem-minuters denna gång?

Jag tycker att det är svårt att känna balansen mellan när jag bör gå in och lägga tillrätta (vilket i sig ännu inte har någon lugnande effekt) och när jag bör fortsätta ramsa. Nu känns det som att jag snarare insisterar på ramsan än att gå in och lägga tillrätta, med följd att han skriker en längre stund. Är det rätt eller fel tänkt? Jag gick in två gånger efter läggningen och lade tillrätta, och buffade några omgångar en av dessa gånger. Hur lång tid brukar det ta innan barnet känner igen tillrättaläggandet?

Jag skulle bli jätteglad för svar av någon som är lite säkrare på detta än jag känner mig just nu.... :?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godmorgon Charlotta :D

Kan du tänka dig, satt igår och skrev ett jättelångt svar till dig. Skulle precis posta det då strömmen gick i huset :roll: Snopet :?

Gör ett nytt försök :wink:

Först vill jag bara flika in att några av dina frågor skulle jag själv behöva läsa på mer om för att kunna svara dig. Nu blir det istället SHN tolkat av Nancy och jag litar på att någon annan kommer och korrigerar ifall det blir tokigt. Nåväl, lite borde man väl ha lärt sig med tiden så jag tror inte jag är ute och cyklar helt och hållet :wink:

1. Tillrättaläggandet sker FÖRE buffning. Buffa därefter under tystnad med säkra och rytmiska tag. Öva innan :!: Buffa tills barnet är lugnt. Därefter avslutar du med KORT solfjäder (bara som markering) och går ut med ramsan. Gå ut, bort, ja fortsätt gärna ut i köket. Barnets ev. frågor hör du nog ändå så länge ni inte bor alltför grandiost.

1a. Själva nattningen skall helst ta 2 minuter. Ex gå in till rummet, godnatt till lampen "åh men där är ju nallen", ned med barnet i sängen (eller hur man nu gör). Buffningen kan ta längre tid än så, särskilt första kvällen. Redan natt två skall du inskränka buffningen så mycket som möjligt. Det är då meningen att du skall buffa så säkert och effektivt att det inte tar längre än max 2 minuter att lugna lilla barnet.

1b. Första kvällen tycker jag att du skall vara noga med att barnet är helt lugnt, därefter kort solfjäder och sedan snabbt gå. Därefter är det bara du som kan avgöra hur mycket "rörelse" som är ok. Om buffingen är effektiv och solfjädern likaså torde inte lilla barnet hinna börja åla sig innan du lämnar rummet men om så sker är det inte hela världen. Ramsan är en förlängning av buffandet så du lämnar inte lilla barnet svarslös :!: När ramsan väl tar över är den en slags "fjärrstyrd buffning" och kommer att fungera likadant.

1c. De första dagarna skall du envisas med att få sista ordet. Även om barnet frågar på nytt så skall du ge samma svar -"ja min vän, det ÄR helt i sin ordning att somna så gott". Efter några dagar (och här måste du gå efter din känsla) gör det inget om det kommer lite jollrande efter bekräftelsen. Så länge det inte är ledset.

2. Min första reaktion på ert schema är att sista dagluren kommer för tätt inpå natten för en så stor herreman som er son. Jag undrar om inte ett schema med 3 lurar skulle falla i bättre jord hos sonen din :?: Och kanske 12-timmarsnatt istället (men det bestämmer ju ni) :?:

Som svar på ditt andra inlägg:
Det är nog högst olika hur lång tid det tar innan barnet känner igen tillrättaläggandet. Det är dock viktigt att inte gå in för ofta för till slut motsäger du ditt budskap. "ja, du skall sova så gott men eftersom jag inte litar på att du förstått så visar jag dig en extra gång och en till...)

Charlotta: Jag vill även i all välmening uppmana dig att läsa på mer noga :!: De olika verktygen och kurens upplägg finns noggrant beskrivet i SHN-boken och på forumet. Självklart kan man ändå vilja ställa ytterligare frågor (därav hjälpforum) men det är viktigt att ha en god grund att stå på :D

Jag lovar att kolla datorn igen under dagen och se ifall du har fler obesvarade frågor. Skall nog även ta mig tid att läsa på lite mer om kurens första steg också...

Lycka till :!: :D
Senast redigerad av Nancy den ons 24 maj 2006, 08:37, redigerad totalt 1 gånger.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :wink:

Slänger in ett schemaförslag också. Förslaget är gjort utifrån de tider du angav:

07.00 Första målet (amning)
09.00-09.45 Sova 45 min
10.30 Andra målet (puré + amning)
12.00-13.30 Sova 1,5 h
14.00 Tredje målet (amning)
15.30-16.15 Sova 45 min i vagn
17.00 Fjärde målet (amning + gröt)
18.30 pyjamas, bus, bad nattslurk
19.00-7.00 Sova natt

Tipsar också om vår matordning (inspirerad av Father of Sons här på forumet :D )

07.30 välling
10.00 gröt
14.00 lunch
17.00 middag
18.30 välling
CharlottaE

Tack :-)

Inlägg av CharlottaE »

Hej Nancy och jättetack för ditt långa svar :) ! Det betyder så mycket att få lite hjälp att reda ut alla frågor som dyker upp nu när man har kuren på hjärnan dygnet runt... Jag känner mig redan idag tryggare, tycker att jag har märkt att solfjädern fungerar mer lugnande när den är kort och jag inte dröjer kvar utan går snabbt och bestämt ut och ramsar. Allt handlar väl om att inte förmedla någon som helst osäkerhet till barnet.

Jag tror också att du har rätt i det där med kvällsluren, funderar på att senarelägga eftermiddagsluren en kvart och tidigarelägga nattningen till 19.30. Måste fundera tillsammans med maken på hur det kan fungera med familjens övriga rutiner...

En kort fråga till om det går bra :wink: !

- Vid tillrättaläggandet vrider Viktor mycket på huvudet och lägger det själv oftast åt vänster, vilket gör att jag får lägga tillbaka det åt höger några gånger innan jag kommer igång med buffningen. Jag har en känsla av att han lugnar sig snabbare om jag inte är där och ändrar tillbaka hela tiden, dvs att tillrättaläggandet kan störa honom i hans nedvarvning och att han skulle komma lättare till ro om jag gick snabbare från tillrättaläggande till buffning? (Gissar att svaret på min egen fråga är att jag helt enkelt ska framhärda bestämt och tro på att huvudet ska ligga åt höger så att han inte får för sig att vrida det mer...?)

Tusen tack för att du tar dig tid, det betyder så mycket!

/Charlotta
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Charlotta :D

I fallet med lille mannens huvudvridningar vågar jag nog påstå följande:

:arrow: din insats är att lägga honom med huvudet åt höger och låta det bli besked om att det är dags att sova. Om han därefter väljer att vända huvudet åt andra hållet är det hans eget val. Då Leia var 6 månader minns jag att vi fick sluta med tillrättaläggande överhuvudtaget eftersom det bara "störde" mer än gjorde nytta.

Hade ditt barn varit yngre hade jag nog rått dig att framhärda mer men nu tycker jag inte att det är värt besväret (och oron det medför hos dig).

Du är alltid välkommen att ställa frågor :!: :D Jag svarar i mån av tid och om den inte finns så lovar jag att på detta forum finns många människor med erfarenheter att dela med sig av :D
CharlottaE

ledsen vid läggning

Inlägg av CharlottaE »

Hej igen!

Idag har läggningarna gått bra, Viktor har sovit sina dagslurar enligt plan, utom i vagnen där han av någon anledning sover 35 istället för 45 min. Läggningen klockan 12 tog fyra minuter och det kändes verkligen som att Viktor kände igen dagsramsan, att den tog!

Nu på kvällen tog det 11 minuter från och med beskedet till slutliga bekräftelsen. Det som känns lite tråkigt är att vi inte lyckats få till något hållbart "skratt till godnatt". Sedan vi började med verktygen för att få Viktor att somna själv har han istället börjat vara på sin vakt då vi närmar oss hans spjälsäng. Så trots att han somnar relativt fort och med en mjuk bekräftelse med sig in i sömnen, känns det som att hans upplevelse av nyordningen hittills är snarast negativ. Förmodligen är det "självklarheten" hos hans trötta mamma som ännu inte sitter riktigt som den ska alla gånger... Det är ju både rejält utmattande och en adrenalinkick detta!

Bävar nu lite inför natten, då Viktor för första gången i sitt liv ska nekas sina nattmål... Jag är helt övertygad om att det bästa för honom är att sova hela natten och äta på dagarna, men det känns nästan utopiskt att han inte skulle protestera argt i flera veckor... Å andra sidan trodde jag inte för en vecka sedan att han skulle kunna somna utan bröstet och följa matrutiner som jag bestämmer, och där talar resultaten vi uppnått hittills sitt tydliga språk! Nu gäller det alltså att hålla moralen uppe under natten, det här SKA gå!

Vore skönt att höra att man inte är ensam om att känna sig lite mindre stark än man skulle önska inför första natten...
Nancy

Inlägg av Nancy »

Gokväll Charlotta :D

:idea: Jaha, om jag nu gjorde som du bad om och bekräftade din osäkerhet, vad hade du tänkt göra med den vetskapen :?: :wink: :lol:

:arrow: Visst kan man känna osäkerhet men bara så länge man kör skådespeleri med Oscarsvarning inför lilla barnet :roll: :wink:

Upp med hakan, det här går ju bra :!: :D

Fast nu kommer jag med ett varnande pekfinger:
:arrow: sluta upp med överfokuseringen på lilla sonen inför läggningen :!: Efter godnattskrattet skall du och mannen bara prata på glatt om hur SKÖNT det skall bli att sova och "oj, HÄR har vi ju den fina sängen" etc. Möt inte ens barnets blick. Sonen HAR fått sin gos- och skrattdos UTANFÖR sovrummet så ni behöver inte anstränga er därefter för att få honom med på noterna.

Ok, jag vet att Anna sagt att barnet helst skall "skratta hela vägen ner i sängen" (ej ordagrant citat) men jag har alltid nöjt mig med mysstunden i soffan innan själva sänggåendet. Dessutom är det nog bättre i ert fall eftersom ni redan lyckats luska fram tecken på oro hos lilla barnet. Agera på inget annat sätt än att ALLT är i sin ordning :arrow: vilket det också är :!: :D

Det här kommer att gå fint :D Ni gör ett strålande jobb tillsammans :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"