Vi har tänkt att köra Sova hela natten-kuren för vår lille Viktor, snart sex månader, nu till Kristi Himmelsfärdshelgen. Viktor har hittills alltid somnat/nästan somnat vid bröstet, både dag och natt, men sover i egen spjälsäng. Efter att under en period (mellan ca två och fyra månader) ha sovit ca 8 timmar i sträck per natt, har han de senaste månaderna börjat vakna mellan en och tre-fyra gånger på nätterna för att äta. Med undantag av nattmåltiderna (som brukar vara ca 5 min långa) sover han mellan ca 20 och 07.
Vi började titta på SHN-metoden häromveckan främst för att lära Viktor att somna själv, efter att ha hört lovord från andra föräldrar som genomfört kuren. Vi har den senaste veckan börjat använda några av verktygen (självklarhet, ramsa, buffning) för läggning både dag och natt, dock ej för nattmåltiderna som vi låtit vara. Vi är nu så glatt överraskade över hur bra det går
Jag har dock några frågor där jag hoppas få hjälp av mer erfarna kurare:
1. Jag är inte säker på att jag förstått det här med buffning och ramsning rätt. Hos oss kan det se ut ungefär så här. Buffning ett par minuter, tillrättaläggande. Viktor kommer ibland till ro av buffningen och verkar tycka det är skönt, men börjar ibland protestera och gråta argt redan under buffningen och lyfter huvudet då jag ramsar på vägen ut. Jag kör ramsan x 4 högt och tydligt vid dörren, väntar någon/några minuter och kör den igen x4 som påminnelse om han fortsätter att låta. Om han då tystnar väntar jag en stund och kör sedan en bekräftelse, varpå han börjar igen och jag får ta om det hela. Igårkväll somnade han tex efter ca tio minuter efter det att han lagts ned, med några omgångar ramsor utanför dörren, där han efter sista ramsan halvsnyftade till i några omgångar under någon/några minuter (inte särskilt ledset) och sedan började jollra och därefter somnade.
1.a) Efter första tillrättaläggandet då man lagt ned barnet, kan man buffa "hur länge som helst" om det krävs för att barnet ska komma till ro? (Alltså inte bara allra första gången man buffar, utan även påföljande sovstunder under en tid - efter att nu ha lagt Viktor ca 15 gånger med hjälp av buffning och ramsa kan jag konstatera att det fortfarande tar längre än de föreskrivna två minuterna för honom att komma till ro...)
1.b) Låt säga att barnet kommit till ro efter en stunds buffande och sedan då man gör solfjädern genast börjar vrida på sig och protestera - ska man då börja om buffningen eller gå därifrån ramsande trots att barnet lyfter huvudet och gråter?
1.c) Har jag förstått det rätt att det måste vara ABSOLUT slut på protester/reaktioner efter bekräftelsen, eller är det ok om barnet kommer med några halvhjärtade protester under någon minut för att sedan komma till ro och somna?
2. Vad tror ni om följande dagsschema? Ser ni några potentiella fallgropar?
07.00 Första målet (amning)
8.30-10.00 Sova 1,5 h
10.30 Andra målet (puré + amning)
12.00-13.30 Sova 1,5 h
14.00 Tredje målet (amning)
15.30-16.15 Sova 45 min i vagn
17.30 Fjärde målet (amning + gröt)
18.10-18.30 Sova 20 min
19.30 pyjamas, bus, bad nattslurk
20.00-7.00 Sova natt
Tacksam för alla tips och råd inför kuren som vi alltså laddar inför att påbörja imorgon onsdag!
mvh
Charlotta