Hur "skrattet till go´natten"?
-
fjällström
- Kontakt:
Hur "skrattet till go´natten"?
Sara 10 månader är "omkurad" efter diverse sjukdomar. Hon är så fruktansvärt ledsen vid läggningarna (både dag & kväll)
Skrev tidigare ett inlägg om detta varpå AW svarade att vi måste få henne att skratta på vägen till sovrummet. Vårt problem är då att Sara genomskådar oss... Tidigare blev hon ledsen när vi gick upp för trappan, nu gråter hon redan när vi tar på pyjamasen
Vi har försökt med alla trix att få henne att skratta, men det går inte! Hon har flygittill sängen, burits upp o ner till sängen, vi har kittlat henne & busat på alla (för oss tänkbara) sätt. Men vi lyckas inte få henne att skratta. Har någon nåt bra tips?! Vi hade tidigare en läggning på två minuter- idag tar det 15-20 minuter innan hon slutningen ger upp efter flera ramsningar & tillrättalägganden.
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor 
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
-
Nancy
Hej fjällström
Mitt tips är att ta skrattet i soffan i vardagsrummet istället. Var gärna med både mamma och pappa. Gör saker som roar henne dagtid och lägg till några extra små trix som kanske bara används just då...
Om ni redan fått henne på gott humör innan ni bär henne till sängen kan ni föräldrar släppa den orosvargen
Mitt tips är att ta skrattet i soffan i vardagsrummet istället. Var gärna med både mamma och pappa. Gör saker som roar henne dagtid och lägg till några extra små trix som kanske bara används just då...
Om ni redan fått henne på gott humör innan ni bär henne till sängen kan ni föräldrar släppa den orosvargen
-
fjällström
- Kontakt:
Tack!
Vi har tidigare gjort så att vi busat och skrattat innan vi gått upp. Men då blir hon ju ialla fall ledsen när vi sen går upp för trappan. Gör inte det nåt? Vad jag förstått så ska ju ungen helst skratta när hon läggs i sängen, och det är omöjligt i detta fall! Gör det inte nåt att hon läggs ner när hon är ledsen? Tänker att hon snart måste inse att vi inte slutar ut nattningen för att hon stökar, men det verkar inta så.
Känns så trist att hon inte somnar till ramsan längre, utan istället somnar efter att ha varit arg och ledsen upp till en halvtimma
Känns så trist att hon inte somnar till ramsan längre, utan istället somnar efter att ha varit arg och ledsen upp till en halvtimma
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
-
Nancy
Oj, jag läste visst ditt inlägg lite slarvigt
"efter flera ramsningar och tillrättalägganden"
DÄR har ni antagligen "problemet"
Er flicka är så stor så ni måste visa henne mer tillit. Inget mer ramsande utöver godnattramsan i glad och småbestämd tonart
Du skriver att er flicka borde förstå vid det här laget att ni inte kommer att göra på annat sätt. Hur skall hon kunna förstå att det är helt i sin ordning att somna så gott om ni är där och verktygar
Ett av verktygen är att inte använda dem
Andra förslag:
se över schemat så hon inte har för många timmar dagtid
ha "lagom" lång tid mellan sista daglur och natt så att tösen varken är övertrött eller för pigg
ta på pyjamasen en stund före nattningen, ex efter bad och använd tiden därefter till att gosa och ge välling
även om barnet helst skall skratta ända ner i sängen så är det ju ett mål ni får modifiera efter er egen verklighet. Kanske börja med att få till ett litet leende och därefter en lugn promenad till sängen 
Lycka till

"efter flera ramsningar och tillrättalägganden"
DÄR har ni antagligen "problemet"
Er flicka är så stor så ni måste visa henne mer tillit. Inget mer ramsande utöver godnattramsan i glad och småbestämd tonart
Du skriver att er flicka borde förstå vid det här laget att ni inte kommer att göra på annat sätt. Hur skall hon kunna förstå att det är helt i sin ordning att somna så gott om ni är där och verktygar
Andra förslag:
Lycka till
-
fjällström
- Kontakt:
schema
7.30 MORGON, välling
10.00 mellanmål
10.30 - 11.30 SOVA
11.30 LUNCH
14.00 mellanmål
15-16 MIDDAG
18.30 BAD, pyjamas
19.00 VÄLLING
19.30 SOVA NATT (efter en halvtimmas skrikande
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
Hej!
Mina tankar (inte en aning om de kan vara till nytta)Verkar vara jättelångt mellan sovstunden och nattsömnen. Vår kille är ju bara 6.5 månader så det går ju inte att jämföra exakt men..han sover tre pass per dag och det sista är bara 2 timmar innan läggdax(20 minuter). Kan också tillägga att jag med sonen ínsåg att jag överladdade inför läggdax. Numera lägger jag mer energi på mitt lugn än hans gapskratt och det har funkat bra. Djupt andetag och fokus på lugna mamman
Kan tillägga att han somnat bra även de gånger jag inte fått honom att skratta så han kiknar. Men jag tror att det kan vara svårt att somna glad om man är för trött
Många styrkekramar Iritea
Mina tankar (inte en aning om de kan vara till nytta)Verkar vara jättelångt mellan sovstunden och nattsömnen. Vår kille är ju bara 6.5 månader så det går ju inte att jämföra exakt men..han sover tre pass per dag och det sista är bara 2 timmar innan läggdax(20 minuter). Kan också tillägga att jag med sonen ínsåg att jag överladdade inför läggdax. Numera lägger jag mer energi på mitt lugn än hans gapskratt och det har funkat bra. Djupt andetag och fokus på lugna mamman
Många styrkekramar Iritea
-
fjällström
- Kontakt:
fel av mig
Middag äter hon kl 16.
Det blir 14 timmar / dygn. Men hon sover sällan 1 timma där det är tänkt så. Istället blir det mellan 40-50 min. Kanske ska vi lägga henne kl 19, så blir natten 12.5 timmar?
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702