Att föda utan smärta?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Lucy

Att föda utan smärta?

Inlägg av Lucy »

Underbart, jag är gravid igen! MIn härliga kille är född i okt05 och nästa kommer i dec06!
min första förlossning var lite av en chockupplevelse. först efteråt läste jag barnaboken och vad aw skriver om att föda. jag förstod att jag gjort helt fel. för det första hade jag andats djupt när jag antagligen skulle flämtandas och krystat som när man går på toa :(
nu är jag väldigt intresserad av att föda utan smärta. finns det någon med erfarenhet som vill berätta om en sådan förlossning. fungerar det verkligen?

kram
clart

Inlägg av clart »

Oh ja :D
man kan väl inte säga helt utan smärta :lol:

Jag kan säga att det bästa jag kunnat göra för både mig och bebisen va' profylax (Annas profylaxkurs) och att verkligen öva på innan. Det handlar inte enbart om att ta bort smärtan utan att även slappna av rätt så att hela förlossningsprocessen går snabbare...öppningsfasen, då barnet ska rotera ner osv. Inte minst ska man krysta rätt (inte bajsa ut bebin!!)

Barnmorskan som förlöste mig skulle sända hem mig (utan undersökning) då jag inte såg ut att ha ont...när hon kopplade i apparaten så visade sig att värkarna va igång ordentligt (Nähä :roll: ) och att jag va 3 cm öppen...nå ja...4 timmar senare 10 cm öppen och bebisen kom ut efter tre krystningar (INTE krysta som då man bajsar-det är fyy-skam att det är så dom instruerar :!: ).

Minuterna innan sonen kom ut frågade min man "Hur länge till innan hon föder?" "2-3-timmar svarade BM!"

Jag rekommenderar verkligen att gå en kurs och/eller öva hemma!

Stort grattis till både killen och pyret i magen!
mamma-anna

Föda utan smärta

Inlägg av mamma-anna »

Hej,

Jag har en dotter på 3.5 år och jag läste på jättemycket inför hennes förlossning. Det fungerade bra, men det var knepigt att göra det rätt utan att ha "sett" profylax live.

Jag är nu gravid igen och har gått "Anna Profylax" (Anna Wilsby på profylaxgruppen) det var verkligen en positiv upplevelse och jag ser fram emot den kommande förlossningen. Denna gång kan jag ju även på ett mycket mer konkret sätt, genom kursen, involvera min man - har är också supertaggad såklart.

Helt utan smärta kan man kanske inte föda, men man kan definitivt underlätta och snabba up förlossningen betydligt. Dessutom gör det mycket mindre ont när man lärt sig slappna av, andas rätt och krysta som man ska.

Våga vara en vinnare - våga profylax :D
Mamma-Anna till lilla Liv f?dd 17 september 2002 och till Gustav f?dd 18 juni 2006
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Grattis till magen!! :D
EXAKT som du beskriver, som en chockupplevelde, upplevde jag min första förlossning! :shock: Visste då ingenting om vare sig profylax, eller AW. Gick ett drygt år och kände ALDRIG MER!!!! :shock: :shock:
Men jag fick Barnaboken när Clara var 2-3 månader, och läste ju där om profylaxen. Resonerade såhär :wink: : Om AW har rätt i så mycket annat, varför skulle hon ha fel om profylaxen :?:

Så jag gick kurs, och det var skillnad som natt och dag på dessa förlossningar!
Skicka mig ett mail (mail-adress nedan), så mailar jag dig gärna min profylaxförlossnings-berättelse! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
T.P

Inlägg av T.P »

har tränat profylaxen..men jag återkommer med förlossnings berättelse om några veckor :D
barn födda 04/06/08
Alwa2

Inlägg av Alwa2 »

Jag hade läst på och tränat flämtandning och "blåsa på ljuset" innan min första förlossning och det hade jag mycket nytta av. Jag kände mig förberedd och visste hur jag skulle göra. Det gick lätt att krysta när jag visste vilka muskler jag skulle använda. Mina krystvärkar var svaga men det gick snabbt ändå tack vare blåsa på ljuset-tekniken. Men smärtfritt var det inte....Hade ingen bedövning och ondast gjorde näst sista krystvärken...Andra gången födde jag själv utan BM/BB och det var den bästa förlossningen. Efteråt kändes knappt att jag fött barn och jag hade inte gått sönder något. Visst gjorde värkarbetet mycket ont men själva framfödandet/krystandet kändes mer skönt eftersom jag kände att barnet var på väg ut. Sådär helt ostyrd av BM kändes stående på knäna som den mest naturliga ställningen att föda på.
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fråga då till alla er som har använt metoden:

hur står man på sig om och när man har barnmorska som uppenbarligen inte har aaaning om "hur man gör rätt" - som instruerar en att "bajsa ut bebisen" och annat trevligt? :evil: Jag vet att just i det skedet kanske inte jag är så inne på att påbörja världens diskussion med henne om vem som har rätt - lika lite som jag vill ha en välmenande BM som ligger på min mage eftersom "jag vägrar krysta.." :evil:

Vad har ni sagt/hur har ni gjort för att göra rätt? :shock:
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Om du gör "rätt" så är ju sannolikheten stor att förlossningen framskrider som "den ska" och då brukar inte BM lägga sig i så mycket men skulle det behövas en diskussion så är det väl lämpligt om partnern tar den?

Men min erfarenhet av BM och förlossningar är iofs väldigt positiv (har fött i Sthlm) och bara fått beröm för min teknik (hörde BM och Uskan diskutera den :D mitt under krystningen). Eventuella diskussioner har doch min make varit beredd att ta, jag har ju fullt upp med att föda :wink:
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej Päivi :D

Ja, det är bara att "skärma av". :wink:
Lyssna inte, kör ditt race. DU vet ju hur man gör! BM kan inte profylax, men i det läget, då du ska föda, kan DU det!

Jag hade en BM som inte fattade alls vad jag höll på med.
Jag hade skrivit en del om profylax på ett papper till henne, så hon skulle veta lite vad jag gjorde.
Och lite önskningar. Bl.a att hon INTE skulle prata med mig under en värk, då ville jag vara fokusertad, och inte svara på frågor!!
Lika förbaskat höll hon låda, frågade en massa o.s.v när jag behövde fokusera. Efter en värk, sade jag till henne detta. Hon fortsatte prata.
Jag väste till Per "Inte prata under en värk!! :twisted: " Då sa han till henne, och hon lugnade sig!
Man får ha sin man som språkrör! :heart:

Efteråt sa hon att hon var glad över att ha fått varit med på en profylax-förlossning, hon hade inte sett det innan.

Om du kan ha nytta av det, mailar jag dig gärna min "önskningslista" och lite hållpunkter jag hade själv.

kram anna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag hittade ju boken, "Att föda barn utan smärta", på rea under min första graviditet. Och tackade och tog emot - det var ju precis vad jag behövde :lol: Och födde utan smärta (men inte utan arbete).

Barnmorskan envisades med att jag skulle krysta som "när man går på toaletten" och jag envisades - mitt under brinnande födsloarbete - med att (19 år gammal) försöka undervisa henne. "Inga barn har fötts den vägen, vad jag vet :!: " Kunde inte fatta att hon som var barnmorska och allt, inte visste en så enkel sak :shock: :roll:

Jag har fött nio barn utan smärta. UTAN SMÄRTA. Vill bara påtala att det faktiskt är både möjligt och sant.

Och jag hade inte "lätt" för mig, som alla tror/trodde. Varje förlossning tog sina modiga tolv timmar, och bara den första - just den första - gick egentligen som på räls. Jag har beskrivit mina erfarenheter i Barnaboken 1983, originalet. Det värsta var väl en förlossning i Ängelholm, 1967. Jag var helt ensam, karln på sjön och inga vänner (och givetvis ingen familj - se Mommo, om man säger :!: ). Folk hade skrämt upp mig med att barnet skulle ligga och dö, om inte förlossningen igångsattes. (Jag hade gått tre veckor över tiden.) Så den igångsattes, och då gick det fort - för fort = övervåld på hela mekanismen. Jag hann inte få något lavemang, bevars, så barnet föddes insmort med mindre smickrande tarminnehåll. Barnmorskan vände sig bort, spyfärdig. "Det var det äckligaste jag har sett i hela mitt liv!"

Kul... :roll: :shock:

Tror att mitt förtroende för den såkallade expertisen började svaja rejält just då. Om inte förr.

Och det håller i sig :evil:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen, alla! :D

Jag är i full gång med övningarna - den underbara Anna skickade mig en 20-sidor lång sammanfattning av boken som Anna senior här ovan rekommenderar, och nu har jag min första fråga: :shock:

"Övning (från 2:a månaden och framåt)
Intag halvliggande ställning med armarna längst kroppen.
Andas, slappna av, andas in med handflatorna vända neråt
medan ni lätt lyfter huvudet.
Föreställ er att ni blåser på ett brinnande ljus för att få lågan
att fladdra men inte slockna.
Gör detta om möjligt under 5 minuter varje morgon och kväll."

Om man nu ligger halvliggande, varför ska man då lyfta på huvudet lite lätt? Spänner man inte nacken då - helt ofrivilligt? Är det här jätteviktigt, eller kan man göra övningen halvliggande mot kuddar? Förstår ni vad jag frågar efter? :? Jag vet inte riktigt om jag förstår det där med att "lyfta huvudet lite lätt". Varför ska man göra det?

Veteranerna, ho-ho... :shock:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen Päivi, veteran anmäler sig :wink: ! :D

Har du läst om övningarna på growinlifes hemsida?
Där står det tydligare i detalj hur man övar.
Att man lyfter huvudet är för att lokalisera så det blir rätt muskel. Detta är den regelrätta krystövningen, och den övar du bara på 1 gång i veckan. De övriga dagarna övar du denna övning avslappnat halvliggande, alltså utan att lyfta på huvudet.
Viktig är att du "blåser på ljuset" EFTER en utandning. Det är alltså komplementsluften/överskottsluften som får dig att känna att du jobbar med rätt muskler.
När du krystar ut ungen hjälper det till att lyfta på huvudet lite, ma får bättre kraft då.
https://secure.growinlife.se/webapp/com ... rt?tid=116

kram anna
Mindy

Inlägg av Mindy »

Anna!
Den där länken fungerar inte längre.... :cry: Någon som vet vad som hänt?
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Vad konstigt!
Jag får upp den från min dator! :shock:

Gör så här då: Gå in på www.growinlife.com
Leta långt ner till höger, där finns något som heter specialteman. Klicka där.
Klicka vidare högst upp på sidan, nederst av de olika sakerna som står finns en flik som heter Träning och förberedelse inför förlossningen.
Scrolla neråt på den sidan, så hittar ni HUR mycket bra info som helst!!

kram anna
Mindy

Inlägg av Mindy »

Så märkligt! :shock: :evil:
Länken till growinlife funkar hur bra som helst, men när jag ska in på specialteman så står det "sidan kan inte visas".
Måste kolla med min man om det är någon brandvägg som hindrar men det verkar ju inte heller särskilt logiskt. :roll:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"