Hur hantera uppvak vid sjukdom/8-mån ångest

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Novas mamma

Hur hantera uppvak vid sjukdom/8-mån ångest

Inlägg av Novas mamma »

Lilla Nova är snart 8 mån och har utvecklats mycket på senaste tiden. Nya tänder och "ny" personlighet.
Men även backat lite och blivit mer ängslig och mammig igen efter ett par veckor av stor självsäkerhet.
Hon har även åkt på en dunderförkylning och hostar samt snorar dagarna igenom.
Vårt problem är att hon två kvällar i rad varit jätteledsen och det tar 45 min - 1 timme innan hon somnar. Så lång tid har det inte tagit sedan hon var liten bebis :cry:
Jag ramsar vid behov annars avvaktar med sedvanliga ljud.
Hon vaknar även 1 timme för tidigt - första veckorna låg hon bara och jollrade så jag gjorde ingenting men nu blir hon ledsen allt fortare.
Jag ger en ramsa, sätter på "sovmusiken" och lägger mig igen.
Hon gråter resten av tiden tills det är dags att vakna. Blir tyst emellanåt, ett par minuter åt gången men börjar snart om.
Jag hämtar henne alltid när hon är tyst.

Hur länge ska man avvakta och överlåta till barnet själv vid sjukdom och eventuell 8-månaders ångest? Tror att hon har en blandning just nu och behöver ju trygga svar men jag vill inte ramsa för mycket och just nu har den föga effekt. :cry:
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är inte meningen att hon ska vara ledsen så som du beskriver. Glöm inte solfjädern :!: Den är till för just sådana här små eländen. Hon behöver sin sömn.

Läs på i Verktygslådan så att du/ni verkligen gör rätt :wink: och inte förväxlar med tröst och tycker synd om. Solfjädern är - ska vara - en LUGNARE av rang.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Jo, det går bättre igen trots fortsatt sjukdom (ej feber..)
Jag fick svar i en annan tråd ang problem med 20 min passen, så jag gör som du gav oss råd där - dvs lägger 15 min före utsatt tid och vet du vad?! Jo, hon somnar nästan INNAN jag har hunnit lägga ner henne i vagnen, verkligen helt magiskt.
Att jag inte förstått det tidigare hur mycket jag än läst och egentligen VET att barnet inte ska vara för trött :roll:
Jag brukar annars vänta till utsatt tid, även om hon gnor sig i ögonen :oops:
Hon verkar bli trött väldigt fort - orkar bara vara aktivt uppe i 2-2,5 timmar trots att hon snart är 8 månader, men det är klart - när hon är vaken är hon inte stilla en sekund utan kryper runt och upptäcker ALLT :lol:
Jag använder solfjäder vid kris men igår somnade hon alldeles lugnt på 5 min ( lades i sin säng 15 min innan sovtid!)
Men lovar - jag ska INTE utvärdera förrän om en vecka :lol:
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"